خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی عملکرد روشن ترین چراغ این روزهای ورزش استان/روشنی های روز

بررسی عملکرد روشن ترین چراغ این روزهای ورزش استان/روشنی های روز

چهارشنبه ۱۷ آبان ۹۶  شماره ۷۱۸

***

وقایع استان

احمد سیاری

***

در شماره روز دوشنبه وقایع استان به بررسی عملکرد اداره تربیت بدنی کارخانه ایرالکو پرداختیم، در ادامه بخش دوم و پایانی آن را خواهید خواند که در آن به فعالیت های سازمان تربیت بدنی آلومینیوم ایران طی محدوده زمانی بهمن ماه سال گذشته تا اواسط تابستان سال جاری خواهیم پرداخت، هدف از تشریح این اقدامات در وهله اول آگاهی شهروندان و خوانندگان روزنامه از برنامه ها و اقدام های انجام شده تربیت بدنی ایرالکو و همچنین بیان این موضوع است که این اداره با مدیریت مهندس حاجیوند و همکاران وی خون و جان تازه ای یافته و پس از برگزاری رویدادهای ورزش در دایره نظارت اداره کل ورزش و جوانان استان، تربیت بدنی ایرالکو چراغدار ورزش کارگری و البته فراکارگری استان نیز می باشد.
در ابتدای بخش دوم این گزارش، بد نیست که با دیدگاه و به نوعی خط مشی مهندس حاجیوند و همکارانش در قبال ورزش کارگری و درون سازمانی آشنا شوید و بدانید اگر تکاپویی مثال زدنی در این بخش وجود دارد و هر روز خبر رویداد و پیشرفتی در ورزش چه در زمینه برگزاری مسابقات و یا در زمینه ساماندهی یک تیم ورزشی و چه در مورد توسعه و بهبود زیــرساخت های ورزشی این مجموعه به گوش می رسد نشات گرفته از کجاست؟
مهم ترین مولفه برای رسیدن به کارایی و اثربخشی که از آن به بهره وری تعبیر می شود، بحث نیروی انسانی است به همین علت توجه به نیروی انسانی و مدیریت منابع انسانی در هر سازمان یا واحد صنعتی بسیار مهم است. استخدام، آموزش و آماده شدن برای قرار گرفتن در محیط کار فرایندی است که در حوزه تامین منابع انسانی صورت می گیرد، ولی در اکثر مواقع بعد از اتمام این فرایند کارگر یا کارمند در محیط کار تنها می ماند و حوزه مدیریت منابع انسانی از آن پس در صدد شناسایی و برطرف کردن نیازهای اجتماعی و معضلات روابط بین کارکنان قرار نمی گیرد و تنها سعی می کند با ارضاء نیازهای مالی کارکنان به اهداف عالی سازمان برسد.
نکته ای که در این میان بسیار پراهمیت است، نیازهای اجتماعی کارکنان است که در اکثر مواقع سرکوب شده و به آن هیچ توجهی نمی شود و همین عامل می تواند در بلندمدت آسیب های جبران ناپذیری را به سازمان وارد کند، ورزش به عنوان بزرگترین پدیده اجتماعی می تواند در این مواقع بار دیگر نقش محوری خود را ایفا کرده و به سازمان کمک کند تا از طریق تضمین سلامت جسمی و روحی کارکنان به اهداف نهایی خود نزدیک شود. ورزش طبق زمانبندی مشخص در محیط کار می تواند، اثرات بسیار خوبی را بر روی کارکنان بگذارد که از جمله آنها می توان به حفظ آمادگی جسمانی کارکنان که باعث کاهش بیماری های احتمالی آنان و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی و کاهش مرخصی های استعلاجی در محیط کار را باعث می شود، اشاره کرد. سلامت روحی و جسمی ناشی از ورزش حضور مستمر و بیشتر کارکنان در محیط کار را بدنبال دارد. ورزش برای کارکنانی که اکثر فعالیت های آنها در محیط کار جسمانی است، می تواند قدرت و آمادگی جسمانی بهتری را بدنبال داشته باشد و باعث استفاده از حداکثر توان آنها می شود.
آمادگی جسمانی به معنای آمادگی روحی و روانی کارکنان است که باز هم ورزش می تواند آن را باعث شود. مشکلات و تنش های عصبی کارکنان که در سازمان مانع از کارایی خوب آنها می شود با ابزار ورزش به حداقل می رسد و کارگران می توانند با استفاده از ورزش روحیه و شادابی خود را به بالاترین حد ممکن برسانند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث تشکیل گروه های غیررسمی در محیط کار است. همانگونه که در علم مدیریت آمده است، در هر سازمانی دو گروه شکل می گیرد؛ یکی گروه های رسمی که ویژگی هایی همچون برخورداری از سلسله مراتب، ساختار و تعریف روابط توسط مدیریت را داراست و دیگری غیر رسمی که توسط کارکنان بطور خودجوش ایجاد می شود و اهدافی را همچون ارضاء نیازهای اجتماعی، نیاز به قدرت، منزلت و احترام و… را دنبــال می کند و می تواند به سازمان بسیار کمک کند.
نکته قابل توجه در این بحث این است که تیم های ورزشی طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان در این حوزه بهترین نوع گروه های غیررسمی است که باعث می شوند روحیه همبستگی بین کارکنان بالا برود، مشکلات بین آنها در محیط کار به آسانی حل شود و اگر تیم ورزشی در مسابقات خارج از سازمان نیز حضور پیدا کند، حس تعلق و تعصب کارکنان به سازمان افزایش پیدا می کند.
در دهه مبارک فجر اداره تربیت بدنی ایرالکو مسابقات گسترده ای را برگزار نمود که وقتی به وسعت و تعداد رشته های این مسابقات نگاهی می اندازیم می بینیم که برنامه ریزی این مسابقات به نحو خیلی خوبی انجام شده است مسابقات یاد شده در رشته های هندبال، شنا، والیبال، بسکتبال ، فوتسال ، دو و میدانی ، تنیس روی میز و طناب کشی برگزار شد و در پایان این بازی ها به تیم ها و نفرات برتر جوایزی نیز اهدا شد. آنچه ما حصل این رقابتها بود سوای رقابتی دوستانه ورزشی افزایش سطح نشاط و سرزندگی پرسنل این کارخانه بود.

 مسابقات ورزشی برای هفته کار و کارگر
به مناسبت هفته کار و کارگر کارخانه یک دوره مسابقات ورزشی به صورت چهار جانبه و داخلی در ۱۲ رشته که این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان برگزار گردید.بخش بانوان شامل رشته های ورزشی تنیس روی میز و آمادگی جسمانی و در بخش آقایان شامل رشته های ورزشی فوتسال ، والیبال، هندبال، تنیس روی میز، باستانی، بدمینتون، دو و میدانی، بدنسازی، شطرنج و دوچرخه سواری بوده است. به مناسبت روز جهانی کارگر هم یک دوره مسابقه فوتسال به جهت ارج نهادن به روح بلند مرحوم صفر شامحمدی مربی فقید فوتبال اراک برگزار گردید که این حرکت و یابود این فقید که حق بزرگی بر گردن فوتبال این شهر دارد در نوع خود بسیار ارزشمند بود.
مسابقات فوتسال بمناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر نیز با حضور تیم بهبود یافتگان ایرالکو در تربیت بدنی آلومینیوم برگزار شد این مسابقات به همت شبکه سازمان های مردم نهاد اجتماعی و اعتیاد استان مرکزی و به میزبانی تربیت بدنی ایرالکو، برگزار شد .این مسابقات با حضور شش تیم بشارت، ترنم، کمیته سلامت ایرالکو، سیکا، رهجویان سلامت نور و امید وپیدایش دوباره به مدت ۲ روز در سالن امام خمینی(ره) مجموعه ورزشی ایرالکو برگزار شد و در نهایت تیم های کمیته سلامت ایرالکو، پیدایشی دوباره و بشارت مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
مسابقات بسیار زیادی در سطح کارخانه ایرالکو به همت تربیت بدنی برگزار می گردد و پر بیراه نیست اگر بگوییم کارکنان ایرالکو هر روز در یک مسابقه ورزشی درون سازمانی شرکت می کنند. اما این تمام اقدامات و برنامه های این اداره نیست در ادامه مطلب شرح خواهیم داد که در زمینه های بهبود ساختار و زیرساخت های ورزشی چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته و چه اقداماتی محقق شده است.
در دوره زمانی که به بررسی عملکرد تربیت بدنی ایرالکو می پردازیم سالن ورزشی این کارخانه واقع در شهر صنعتی احیا و کف پوشها و دیوار پوش های مناسبی نصب گردید و برای استفاده ورزشکاران آماده شد همچنین طی یک برنامه ریزی مفصل زمین چمن این کارخانه در بهار امسال به زیر کشت رفت. همچنین دستگاه های بدنسازی مجموعه ورزش ایرالکو در ابتدای تابستان امسال تحت سرویس و تعمیرات کامل قرار داده شدند.
در کنار تمامی فعالیت ها و گام های رو به جلوی اداره تربیت بدنی ایرالکو در جهت بهبود شرایط ورزشی این کارخانه، مهندس حاجیوند ریاست اداره تربیت بدنی تصمیم بر این گرفته که این سازمان فراکارگری عمل نموده و در سمت خدمت به ورزش استان مرکزی و حتی کشور گام بردارد. برای صحه بر این تصمیم و هدف گذاری جالب است بدانید مهندس حاجیوند در دیداری ویژه با رئیس فدراسیون قایقرانی کشور در خصوص اهداف بلند این اداره برای اعتلای ورزش قایقرانی بحث و تبادل نظر کرد. در ادامه این دیدار در خصوص حضور تیم های قایقرانی خانه قایقرانی آلومینیوم سازی در مسابقات و لیگ های قایقرانی و همچنین انجام هماهنگی ها در خصوص فعالیت های قایقرانی آلومینیوم سازی و توسعه همکاری ها با فدراسیون قایقرانی هماهنگی هایی انجام شد. خانه قایقرانی آلومینیوم سازی با استعدادیابی و جذب جوانان مستعد و آموزش آن ها کار خود را به صورت حرفه ای در رشته قایقرانی آغاز کرده است.
در ادامه نشست های کلان مدیریتی در رابطه با آینده ورزش ایرالکو مهندس حاجیوند نشستی نیز با دبیر هیات بدنسازی وپرورش اندام استان مرکزی به همراه مسئول کمیته آموزش هیات استان برگزار نموده و از آخرین وضعیت سالن بدنسازی این کارخانه و اهداف در نظر گرفته شده برای این رشته به بحث و تبادل نظر پرداختند همچنین حاجیوند در ادامه این نشست قول هر گونه همکاری در زمینه استفاده از امکانات سالن بدنسازی ایرالکو را به اهالی هیات استان داد.
در پایان بد نیست بدانید یکی از رویکردهای عمده تربیت بدنی ایرالکو میزبانی از مسابقات کشـوری در رشته های مختلف است و از آنجا که این کارخانه عظیم صنعت مادر در خاورمیانه امکانات مناسبی برای اکثر رشته های ورزشی دارد مهندس حاجیوند در ادامه رویکرد فراکارگری خود بر آن است تا میزبانی مسابقات ورزشی در عرصه کشوری را عهده دار شود برای نمونه باید از برگزاری مسابقات قهرمانی جودوی کشور یاد کنیم که به بهترین شکل ممکن توسط تربیت بدنی ایرالکو برگزار گردید.
اینها همه آنچه در اداره پویا و پر تلاش تربیت بدنی ایرالکو می گذرد نیست برای پرداختن به تمامی برنامه ها و اهدافی که مهندس حاجیوند و تیم تحت مدیریت وی در نظر دارند به ساعتهای نوشتن نیاز است ولی همین قدر بدانیم که روزهای روشن ورزش کارگری استان و خصوصا اراک به مدد تحرک و تلاش این بخش از کارخانه ایرالکو از راه رسیده و هر روز شاهد اتفاق ها و رویداد های جذاب ورزشی در کنار توسعه همه جانبه ورزش در این بخش خواهیم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.