خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/امروز؛ پایان بررسی نظارتی ها

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/امروز؛ پایان بررسی نظارتی ها

پنجشنبه ۳۱ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۷
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا اخبار و شایعه های پیرامون انتخابات شوراها افزایش یافته است. در فضای مجازی روزانه شاهد خبر تایید و رد صلاحیت برخی کاندیداها هستیم که البته تمامی آنها توسط مراجع ذی ربط تکذیب شده است. رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا می گوید: هنوز به هیچ یک از کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در ارتباط با تایید یا عدم تاییدشان از سوی هیات نظارت موضوعی ابلاغ نشده است.
محمد محمودی شاه‌نشین، با اشاره به روند برگزاری پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: در اوایل فروردین ماه به مدت یک هفته از داوطلبان این انتخابات ثبت نام شد سپس اسامی ۳۰۰ هزار نفری که ثبت نام کرده بودند برای بررسی صلاحیت در اختیار هیات اجرایی قرار داده شد. این هیات نیز تا بیست و سوم ماه جاری صلاحیت داوطلبان را مورد بررسی قرار داد و در پایان از سوی هیات های اجرایی حدود ۹ هزار نفر از داوطلبان رد صلاحیت شدند، ۴ هزار نفر نیز پیش از این انصراف داده بودند.
وی افزود: در بیست و چهارم فروردین ماه لیست افرادی که توسط هیات های اجرایی تایید شده بودند به هیات های نظارت ارسال شد و آنها نیز به مدت یک هفته فرصت داشتند که صلاحیت افراد مورد اشاره را مورد بررسی قرار دهند.
محمودی ادامه داد: هیات های نظارت نتایج بررسی صلاحیت ها را در تاریخ ۳۱ فروردین به فرمانداری ها تحویل خواهند داد و در تاریخ یکم و دوم اردیبهشت ماه نیز نتایج بررسی صلاحیت ها به صورت مستقیم و محرمانه به کاندیداها اعلام خواهد شد.
رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه هنوز به هیچ یک از کاندیداها صلاحیت یا عدم صلاحیت آنها ابلاغ نشده و آنها باید همچنان منتظر باشند، ادامه داد: کسانی که رد صلاحیت می شوند می توانند طی چهار روز به هیات های استانی مراجعه کرده و شکایت خود را از این موضوع اعلام کنند.
هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور هم در اطلاعیه شماره سه خود اعلام کرد: «با توجه به اتمام مهلت رسیدگی هیات‌های اجرایی به سوابق داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا به اطلاع کلیه داوطلبان محترم می‌رساند کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته است، از تاریخ ابلاغ کتبی مراتب رد صلاحیت توسط فرمانداری یا بخشداری به ایشان، به استناد تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، ۴ روز مهلت دارند که اعتراض خود را به هیات‌های عالی نظارت استان یا شهرستان تسلیم کنند تا هیات‌های مذکور در مهلت قانونی نسبت به بررسی سوابق اقدام و نتیجه را اعلام کنند.
خاطر نشان می‌سازد بررسی صلاحیت‌ها بر اساس مُر قانون صورت می‌گیرد و داوطلبان محترم در صورت بروز هرگونه ابهام می‌توانند مراتب را از طریق هیات‌های عالی نظارت در استان‌ها و یا هیات مرکزی نظارت پیگیری کنند.
امید است با تکیه بر قانون و پرهیز از پیگیری شایعات شاهد رقابتی حماسی برای خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.»
همزمان، در شورای اداری شهرستان ساوه امام جمعه و فرماندار این شهر در خصوص انتخابات سخن گفتند. امام جمعه ساوه گفت: نشاط انتخاباتی و تقویت مشارکت مردمی در عرصه انتخابات، تومار توطئه دشمنان را علیه نظام اسلامی در هم پیچیده و عزتمندی و اقتدار کشور را رقم می زند.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: هر عاملی که باعث یاس و یا کمرنگ کردن فضای انتخابات شود آب به آسیاب دشمن ریختن است و باید با حضور آگاهانه و بلوغ سیاسی در انتخابات مهر تایید دیگری بر نظام اسلامی و آرمان های بلندش زد.
وی گفت: آحاد مردم وظیفه دارند با مطالعه اصولی بر سوابق نامزدها با شور و در سایه شعور سیاسی در پای صندوق های رای حاضر شده و با انتخاب بهترین گزینه ها در مسیر تصمیم سازی و امور کشور مشارکت عملی کنند.
وی با تاکید بر رعایت قانون توسط مجریان و دست اندرکاران انتخاباتی، گفت: انتخابات صحنه قدرت نمایی اشخاص نیست بلکه نامزدها بر اساس تکلیف در میدان رقابت حاضر شده اند و مسئولان برگزار کننده انتخابات نیز باید با حساسیت ویژه قانون را عملی کرده و امانتداری رای مردم را انجام دهند. وی ادامه داد: برابر قانون انتخابات هر گونه استفاده از امکانات اداری علیه یا له نامزدها تخلف است و مسئولان اجرایی انتخابات باید مراقبت های لازم را در این خصوص انجام دهند.
امام جمعه ساوه، خدمت به مردم را فرصتی طلایی دانست و گفت:‌مسئولان باید با پرهیز از زیاده خواهی و هوای نفس، قلب خود را مالامال از مهرورزی و لطف به مردم کنند.
فرماندار ساوه نیز در این نشست گفت: انتخابات نمونه بارز مردم سالاری دینی است و دشمنان نظام نسبت به حضور و آرای مردم در این صحنه قضاوت می کنند.
محمد بهاروند افزود: حضور حداکثری مردم در این رویداد سیاسی موجب یاس دشمن، تقویت و استحکام داخلی و خارجی کشور و نظام می شود.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ملاک نتیجه انتخابات رای مردم است، اظهار کرد: مجریان انتخاباتی تمامی تلاش را دارند تا آسایش فضای انتخاباتی حاکم باشد و امور انتخاباتی بر مبنای قانون پیش برود.
فرماندار ساوه با تاکید بر جلوگیری از زایل شدن هرگونه حقی در انتخابات بیان کرد: حدود چهار هزار نفر در امر انتخابات ساوه فعالیت دارند که این مهم بیانگر وسعت این رویداد سرنوشت ساز است.
بهاروند با اشاره به اینکه فرآیند انتخابات در ساوه الکترونیک است، گفت:‌زیرساخت های لازم مخابراتی و برق پایدار باید به درستی فراهم شود و انجام کار حفاری از ۲۰ اردیبهشت به منظور جلوگیری از قطع شبکه های فیبر نوری، برق و مخابرات در شهرستان ممنوع است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.