خانه » جدیدترین » برترین موزه های جهان معرفی شدند/یانکی های پیشتاز

برترین موزه های جهان معرفی شدند/یانکی های پیشتاز

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۴

اینکه ما صاحب تمدن و فرهنگ غنی ای هستیم همیشه یکی از افتخاراتمان بوده و به آن بالیده ایم. هم مردم و هم مسئولین از آنچه در گذشته داشته اند همیشه سخن گفته اند؛ ولی اگر کمی با خودمان روراست باشیم خواهیم دید ما فقط اهل حرف زدن هستیم و نمی دانیم که در دنیای امروز آنچه مهم است این است که به گذشته در تمامی ابعاد توجه داشت و در معرفی، نگهداری آثار و گنجینه های باارزش و با قدمت باید از تمام امکانات استفاده کرد. هم اکنون موزه ها یکی از مهم ترین مکان ها برای نگهداری آثار قدیمی هستند و همچنین یکی از ظرفیت ها مهم در جذب گردشگر می باشند؛ اما آنچه از شواهد بر می آید این است که موزه و موزه داری در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد. به تازگی فهرستی از برترین موزه ها و گنجینه های دنیا منتشر شده است که در میان آن ها هیچ نامی از موزه های ایران نیست. این در حالی است که در کشور ما هم اکنون ۵۰۰ موزه وجود دارد که در برخی آثار بسیار ارزشمندی چه از لحاظ زیبایی شناسی و چه از لحاظ فرهنگی و تاریخی وجود دارد. این اسامی را سایت Trip Advisor یکی از محبوب‌ترین سایت‌های کاربرمحور سفر به انتخاب مخاطبانش برگزیده و بازدید از آن ها را پیشنهاد داده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، درحالی فهرستی از گنجینه‌ها و موزه‌های برتر جهان رونمایی شده که هیچ نشانی از موزه‌های ایران که نمایشگر تمدنی با قدمت بیش از هفت هزار سال است، در بین آن‌ها دیده نمی‌شود. فهرست ۲۵ موزه برتر جهان در سال ۲۰۱۷ در سایت Trip Advisor منتشر شده است.
پربازدید بودن شاید تنها شاخصِ انتخاب این موزه‌ها نبوده، برخلاف رسم رایج در ایران که موزه‌های پربازدید را برتر نیز تلقی می‌کنند، آن هم موزه‌هایی که در چند سال اخیر تنها سیاست متمرکزی که جدی پیش گرفته‌اند، افزایش نرخ ورودیه‌ها بوده، بی‌آنکه در امکانات و پذیرش بازدیدکنندگان‌شان تغییرات اساسی ایجاد کرده باشند.
براساس نظر کاربرانی که در تهیه فهرست گنجینه‌ها و موزه‌های برتر جهان دخیل بودند، این ۲۵ موزه با وجود تعدد آثار و سالن‌های بازدید که گاه یک روز کامل هم برای دیدن‌شان کم است، بیشتر به خاطر وجود امکاناتی چون راهنماهای مسلط به زبان‌های مختلف، دستگاه‌های صوتی که اجازه تردد آزادانه در تمام بخش‌های موزه را می‌دهد، تورها و بلیت‌های رایگان، کتابخانه‌ای در دسترس که حاوی اسناد و اطلاعاتی مرتبط با تاریخ و محتوای موزه است، نمایش آثاری شاخص که گویای واقعیت‌های تمدن و هنر یک سرزمین است، نوع نورپردازی و کیفیت نگهداری‌ آثار که روی هم رفته زمینه‌ی بازدید لذت‌بخش، دور از اوقات کسالت‌بار را فراهم کرده‌اند، بالاترین امتیاز را گرفته‌اند.
در این لیست به ترتیب نام موزه های «موزه متروپولیتن» نیویورک آمریکا، «موزه ملی جنگ جهانی دوم» در نیواورلئن آمریکاف ، موزه‌ی «اورسی» در پاریس، «موسسه هنری شیکاگو» در ایالت متحده آمریکا، «موزه هنری هرمیتاژ (ارمیتاژ) و کاخ زمستانه» در سن‌پترزبورگ روسیه، «میدان یادبود ۱۱ سپتامبر» در نیویورک، «موزه انسان‌شناسی مکزیکوسیتی» در مکزیک، «موزه آکروپلیس» در یونان، «موزه ملی دل پرادو» در اسپانیا، «موزه ویکتوریا و آلبرت» در لندن، «گالری ملی لندن»، «موزه واسا» در جزیره‌ی یوگوردن استکهلم سوئد، «موزه لوور»، «موزه مصر» در تورین ایتالیا، «موزه ملی هلند» در آمستردام هلند، گالری « اوفیزی» الری در فلورانس ایتالیا، « موزه ون‌گوگ» در آمستردام هلند، «موسسه هنری ریکاردو برناند» در رسیف برزیل، «موزه ملی نیوزلند » در شهر ولینگتون نیوزیلند، موزه هنر «پینکوتکا» در برزیل، «موزه باقی مانده‌ی جنگ» ویتنام، «موزه لارکو» در لیمای پرو، «موزه طلا»، بوگوتا در کلمبیا، «موزه تاراکوتا» در چین، «موزه سلطنت تون اسلنگ» در شهر پنوم پن کامبوج بعنوان بیست و پنج موزه برتر سال ۲۰۱۷ آمده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.