خانه » جدیدترین » انتقادها به دولت در پی سند «۲۰۳۰» ادامه دارد/مخفیانه ی جهانی

انتقادها به دولت در پی سند «۲۰۳۰» ادامه دارد/مخفیانه ی جهانی

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۱
وقایع استان:
یکی از مسائلی که این روزها در مورد آن صحبت می شود سند ۲۰۳۰ آموزش است. انتقاد در مورد امضای این سند در روزهای اخیر با سخنان رهبر انقلاب به اوج رسیده است.
اما سند ۳۰ ۲۰ چیست؟ سند ۲۰۳۰ یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش(سبک زندگی غربی)، با ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند.
این اسناد با اهدافی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو شده است. اگرچه این سند دارای بخش هایی از جمله برخورداری همگان از سیستم نظام آموزشی است اما در بخش هایی دارای برنامه هایی است که با فرهنگ و رفتار ایرانیان دارای مغایرت بسیاری است. موضوعاتی که به راحتی می تواند پروژه نفوذ را اجرایی کرده و با ایجاد تعارض در جامعه مشکلات بسیاری را برای مردم و نظام ایجاد کند.
در موضوع آموزشی این سند آورده شده است که همگان باید ۹ سال حداقل تحصیل کرده و نابرابری آموزشی برداشته شود. همچنین آموزش ها باید دو زبانه یا چند زبانه باشد. موضوعاتی که اگرچه در نگاه سطحی مناسب به نظر می رسند اما دارای تعارضات بسیاری با فرهنگ کشور ما هستند. علاوه بر این موارد در این سند به موضوعات دیگری مانند اشتغال و توسعه مهارت‌ها،آموزش های اجتماعی، شهروندی، آموزش عالی اشاره شده است مواردی که در جزئیات با روح حاکم بر نظام آموزشی کشور ما منافات دارد. گفتنی است موضوع مهم در این سند،مبهم بودن نحوه آموزش و روح حاکم بر آن است.
به گزارش وقایع استان به نقل از میزان، براساس سند ۲۰۳۰ کشورهای عضو ملزم به رعایت و اجرای دقیق ۱۷ سر فصل اعلام شده هستند و این سازمان بر حسن اجرای آن نظارت می کند. در کشور ما نیز مسئولان اجرایی در اواخر آذرماه گذشته سند ۲۰۳۰ را امضا کرده و خود را ملزم به اجرای این سند کردند. سندی که تنها در حوزه آموزش کشور مغایر با روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است . براین اساس ایران هم با امضای این سند متعهد شده که اهداف میان مدت و بلند مدت آموزشی خود را براساس همین سند تنظیم و اجرا کند. در ادامه این گزارش آمده تصویب این سند از سوی مسئولان کشور بدون سر و صدا انجام شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که بارها در ماههای گذشته اعتراض جسته و گریخته ای به آن وارد شد. برخی اجرای این سند را نفوذ فرهنگی دانسته و برخی دیگر اجرای آن را به بار آوردن خسارت به نظام اعلام کردند. برخی نیز مدعی شدند این سند بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و اعضای آن در جریان تصویب و اجرای آن نبودند.
این مساله انتقاد مقام معظم رهبری را نیز به همراه داشت به طوریکه ایشان نیز در دیدار با معلمین در این خصوص فرمودند: :این سند ۲۰۳۰ یونسکو و ازاین‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.
ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شواری عالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.
بعد از سخنان رهبری عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با سند۲۰۳۰ یونسکوکوتاهی کرده اند، اظهار کرد: مخالفت مجلس مانع اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو شد.
به گزارش وقایع استان علیرضا سلیمی با اشاره به انتقاد رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود.»، گفت: این سند برای سلطه بر فرهنگ کشورمان تهیه شده و متاسفانه برخی افراد بجای اینکه این فرهنگ غیر بومی را نپذیرند خیال می‌کنند کلمه اسلامی در آن قید کنند مشکل حل می‌شود؛ بر این اساس تغییرات جزئی را با هماهنگی نمایندگان یونسکو در کشورمان انجام داده و چارچوب آن را پذیرفته‌اند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با سند۲۰۳۰ یونسکوکوتاهی کرده اند، اظهار کرد: این دو وزارتخانه به شدت در پی اجرایی کردن این سند بودند لذا در ابتدا آن را پذیرفتند اما وقتی با موضع نمایندگان مجلس و صاحبنظران مواجه شدند نتوانستند آن را پیش ببرند.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نسبت به پذیرش سند۲۰۳۰ یونسکو موضع داشت.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه برخی افراد ساده دل در وزارت آموزش و پرورش این سند را پذیرفته بودند و می‌خواستند چراغ خاموش و بدون هماهنگی آن را اجرایی کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غربی‌ها به دنبال جهانی‌سازی فرهنگ خودشان هستند و سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز ابزاری در این راستا است.
این در حالی است که چندی قبل وزیر آموزش و پرورش اجرای سند ۲۰۳۰ را در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در سند ۲۰۳۰ مواردی وجود دارد که از نظر شرعی و عرفی دارای اشکال است و البته اجرا نخواهد شد.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در این باره گفت: سند ۲۰۳۰ توصیه‌ای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن ۲ مقوله، سلامت و آموزش مورد تأکید قرار گرفته است.
وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و کشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسکو ارائه می دهند. وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند ۲۰۳۰ ، توصیه‌ای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سند آمده است، ‌مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمی شود.
احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمی شود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد. وی افزود: ممکن است، این سؤال در ذهن افراد متبادر شود،‌ اگر مفاد سند ۲۰۳۰ همان مواردی است که در سند تحول وجود دارد، ‌پس چه لزومی بر اجرای مفاد آن است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای ارائه گزارش به جهانیان در خصوص وضعیت آموزشی در ایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایر کشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است.
احمدی دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی کند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند ۲۰۳۰ تفاهم نامه ای است که اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.
وی مطالبی که برخی افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح کرده اند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه می گویند،‌ وزرای آموزش و پرورش این سند را امضا کرده اند، کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهم نامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گردهم می آیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخص های خوبی دارد، این مسئله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشت های سوء جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.