خانه » جدیدترین » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/ناگهان کنتور پرید

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/ناگهان کنتور پرید

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۱
علی امیدی
وقایع استان

نتایج بررسی اعتراض های کاندیداهای تایید صلاحیت نشده شوراهای شهر و روستا اعلام شد و از آخر هفته شاهد آغاز زمان تبلیغات شوراها خواهیم بود. دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی دراین خصوص گفت: موارد اعتراض داوطلبانی که در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان تایید صلاحیت نشده بودند در هیات نظارت استان بررسی و نتایج آن به هیات های اجرایی ابلاغ شد.
مرتضی جودکی افزود: نتیجه بررسی صلاحیت این داوطلبان در ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه جاری توسط هیات اجرایی به نامزدها اعلام می شود. وی ادامه داد: داوطلبانی که صلاحیت آنان بر اساس مستندات موجود در بررسی مجدد توسط هیات عالی نظارت استان تایید نشده است تا ۲۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند مراتب اعتراض خود را به هیات مرکزی در تهران اعلام کنند.
از سویی دیگر رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان نیز خبر از شکایت از برخی مسئولان و نمایندگان مجلس به دلیل اتهام پراکنی به هیات نظارت داد. سلیمی اظهار داشت: از آنجا که باب اتهام‌پراکنی علیه هیات نظارت توسط بعضی از مسئولان و نمایندگان باب شده و عده‌ای از افراد در مصاحبه‌هایشان مدعی شده‌اند که در پرونده برخی از نامزدها هیچ سند و مدرکی مبنی بر رد صلاحیت وجود ندارد، هیات نظارت تصمیم گرفته با تشکیل پرونده از این افراد شکایت کند. رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان مرکزی بیان داشت: قرار نیست ذهن مردم را با دروغ مشوش کنیم، عده‌ای نباید به خود اجازه دهند با اتهام‌پراکنی علیه هیات نظارت برای خود وجه دست‌وپا کنند. وی ادامه داد: بعضی افراد با وجود اینکه در جلسات متعدد پیرامون برخی مسائل به‌صورت مشخص و مصداقی دلایل رد صلاحیت به آنها بازگو شده است، اما به دلیل وعده‌هایی که به هم‌حزبی‌های خود داده‌اند، دروغ‌پراکنی علیه هیات نظارت را به اوج رسانده‌اند که در همین راستا هیات نظارت شکایتی را تنظیم و به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد کرد تا این افراد در برابر اظهارات خود پاسخگو باشند.
۳۵درصد از مردم خواهان متخصصان هستند
بر اساس نتایج یک نظرسنجی میدانی بیش از یک سوم از شهروندان اراکی بر داشتن توان مدیریتی اعضای جدید شورای شهر تاکید کردند. خبرگزاری فارس در استان مرکزی با استفاده از پرسشگران موسسه فرهنگی این خبرگزاری نظرسنجی را انجام داده است که براساس جدول کوکران و جامعه آماری ۳۰۰ نفره آن، ۳۵ درصد از شهروندان شهر اراک توان مدیریتی را مهم‌ترین ویژگی نماینده شورای شهر می‌دانند.
در این نظرسنجی ۷۸ درصد آقایان و ۲۲ درصد خانم‌ها مشارکت داشتند، از مجموع شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ۱۶ درصد دارای تحصیلات زیر دیپلم، ۴۴ درصد دیپلم، ۱۵ درصد فوق‌دیپلم، ۲۲ درصد لیسانس و سه درصد دارای تحصیلات فوق‌لیسانس بوده‌اند.
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به میزان اطلاع از فعالیت‌ها و وظایف شورا ۲ درصد گزینه خیلی زیاد، ۷ درصد گزینه زیاد، ۳۵ درصد گزینه متوسط، ۲۱ درصد کم، ۳۲ درصد خیلی کم و ۳ درصد نیز گزینه بدون پاسخ را انتخاب کردند.
همچنین در پاسخ به این سؤال که برای شرکت در انتخابات شورای شهر چه تصمیمی گرفته‌اید؟ ۲۸ درصد گزینه حتماً شرکت می‌کنم، ۲۵ درصد گزینه احتمالاً شرکت می‌کنم، ۱۸ درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌ام، پنج درصد احتمالاً شرکت نمی‌کنم و ۲۷ درصد نیز گزینه قطعاً شرکت نمی‌کنم را برگزیدند.
نتایج حاصل از این نظرسنجی حاکی از این است که ۳۵ درصد از جامعه آماری توان مدیریتی، ۳۲ درصد تخصص، ۱۱ درصد تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری، ۶ درصد روابط عمومی بالا، ۳ درصد شهرت، ۳ درصد وابستگی حزبی و ۱۰ درصد سایر موارد را از مهم‌ترین ویژگی‌های نماینده شورای شهر می‌دانند. همچنین جامعه آماری در پاسخ به این پرسش که در انتخابات شورای شهر به لیست کاندیداهای کدام‌یک از جریانات رأی می‌دهید، ۱۹ درصد اصولگرایان، ۳۱ درصد اصلاح‌طلبان، ۲ درصد اعتدالیون، ۱۵ درصد مستقل‌ها و ۳۲ درصد هیچ‌کدام را برگزیدند.
در اعلام نظر پیرامون میزان رضایت از عملکرد شورای شهر نیز ۵۰ درصد گزینه خیلی کم، ۲۵ درصد کم، ۱۷ درصد متوسط، یک درصد زیاد، ۷ درصد بدون پاسخ را انتخاب کردند.
در پاسخ به پرسش کدام گروه‌ها برای عضویت در شورای شهر مناسب‌تر هستند، نیز ۳۸ درصد جامعه شناسان، ۱۲ درصد اساتید دانشگاهی، ۳۰ درصد مهندسین، ۵ درصد ورزشکاران، ۳ درصد روحانیون، یک درصد هنرمندان، یک درصد نیز گزینه پزشکان و ۹ درصد سایر موارد را انتخاب کردند.
شرکت‌کنندگان در این طرح نظرسنجی در پاسخ به سؤال در انتخابات شورای شهر به چند نفر رأی می‌دهید، ۸ درصد گزینه حتماً ۱۳ نفر، ۸ درصد حداقل ۱۰ نفر، ۴ درصد حداقل ۵ نفر، ۲۹ درصد کمتر از ۵ نفر و ۳۱ درصد نیز گزینه بدون پاسخ را انتخاب کردند.
میزان رضایت از عملکرد شهرداری شهر اراک نیز یکی از سؤالات این طرح نظرسنجی بود که ۲ درصد گزینه خیلی زیاد، ۵ درصد زیاد، ۲۸ درصد متوسط، ۱۹ درصد کم، ۴۶ درصد خیلی کم را انتخاب کردند.
ناگهان کنتور پرید
این روزها سخنرانان مختلفی از پایتخت به استان آمده و در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری سخنرانی می نمایند. ستاد دکتر روحانی یکی از فعال ترین ها در این زمینه بوده است. آخرین سخنرانی که این ستاد از آن دعوت کرده است، محسن غرویان بود که به دعوت اصولگرایان حامی روحانی به اراک آمد.
حجت الاسلام محسن غرویان از استادان برجسته حوزه علمیه قم و از شاگردان مصباح یزدی بود که از وی روی برگردانده و به یکی از جدی ترین منتقدان استاد سابقش بدل شد. وی در سال ۹۲ از روحانی حمایت کرده بود.
این مدرس حوزه علمیه قم در مسجد ولی عصر اراک گفت: رعایت اخلاق در انتخابات اصلی حیاتی و زیر پا گذاشتن شاخص های اخلاقی برای کسب قدرت خطاست و مردم این رفتارها را نمی پسندند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محسن غرویان افزود:اخلاق فراتر از هر مسئله اجرایی و یا سیاست است بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری قبل از اندیشیدن به کرسی مدیریت ارشد اجرایی کشور باید نمره قبولی در اخلاق بگیرند و به رقابت سالم پایبند باشند.
وی اظهار کرد: سیاستمداران واقعی در کشور کسی است که رفتار و اندیشه اش در هر شرایطی الگوی اشاعه اخلاقی است و جامعه را به سمت همگرایی و نشاط و موازین اخلاق مدار هدایت می کند.
وی گفت: بداخلاقی مصداق بارز ضعف در درک مفاهیم دینی است چرا که انسان دین مدار قبل از هر چیز رهروی اخلاق و انسانیت است.
حجت الاسلام افزود: نامزدهایی که خود را در معرض رای مردم گذاشته اند به تکلیفشان عمل کرده اند و اینک نوبت مردم است که با تیزبینی و روانشناسی، منش و وعده ها و برخوردهای آنان بر اساس اینکه راستگو، متعهد و خواهان توسعه و رشد جامعه باشد بهترین را بر گزینند.
این استاد و مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: توهین به شعور مردم نشانه بی اخلاقی است و باید از این خصلت بد دوری کرد چرا که رئیس جمهوری در کنار توانمندی اداره امور باید معلم اخلاق باشد. حجت الاسلام غرویان افزود: زمانی که تهمت ها سرازیر می شود این یعنی به رای مردم بی اعتمادی صورت گرفته است، اینکه در مناظره نامزد های رئیس جمهوری با انتصاب مطالب غیرواقع و یا کلام توهین آمیز رقیب کوبیده شود، موجب بی اعتمادی مردم را فراهم می آورد.
وی گفت: تندروی از هر نحله فکری و یا فرد و جریان در کشور خطاست و همانطور که در دین هم سفارش شده معنای اعتدال این است که بین علم و دین رابطه برقرار کنیم و این مردم هستند که با رای خود فرصت تمرین و نهادینه شدن اعتدال را در جامعه فراهم می کنند.
حجت الاسلام غرویان افزود: یکی از امتیازات دولت مستقر این است که خواسته بین علم و دین پیوند برقرار کند، کابینه یازدهم در مقایسه با دولت قبل این امتیاز را دارد که نمی خواهد با حرف های پوپولیستی و عوام فریبانه مردم را به صحنه بکشاند.
وی گفت: از دیگر ویژگی های دولت کنونی این است که از مقدسات سوء استفاده نمی کند.
این استاد و مدرس حوزه علمیه قم افزود: استفاده از عقلانیت در مسائل سیاسی و دیپلماسی و موضع گیری براساس تفکر و اندیشه از موضوعاتی است که دولت یازدهم به شیوه عملی آن را به کار گرفته است.
سخنرانی حجت الاسلام به دلیل قطع شدن برق مسجد که دلایل آن توضیح داده نشد نیمه کاره رها شد.
در کنکاش از هیات امنا مسجد اعلام شد: اشکال فنی باعث قطع برق شده است اما، برخی تجمع کنندگان در بیرون مسجد، علت را عمدی و از سوی مخالفان عنوان کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.