خانه » پیشنهاد سردبیر » انتخابات ۱۴۰۰؛ تکرار کدام تجربه: ۱۳۹۲ یا ۱۳۸۴؟

انتخابات ۱۴۰۰؛ تکرار کدام تجربه: ۱۳۹۲ یا ۱۳۸۴؟

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰  شماره ۱۴۳۱

گزارش دومین روم کلاب وقایع استان در کلاب هاوس

انتخابات ۱۴۰۰؛ تکرار کدام تجربه: ۱۳۹۲ یا ۱۳۸۴؟

روسای ستادهای محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی با شهروندان سخن گفتند

دومین روم کلاب روزنامه وقایع استان در کلاب هاوس با موضوع انتخابات ۱۴۰۰، تکرار کدام تجربه: ۱۳۸۴ یا ۱۳۹۲؟ با شرکت حجت الاسلام حجت اله هاشمی و سعید نادری روسای ستادهای دکتر محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی در استان مرکزی برگزار شد.
حجت الاسلام هاشمی در این روم با اشاره به اهمیت شرکت در انتخابات گفت: با وجود انتقاداتی که به تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم وارد است اما باید همه مردم در تعیین سرنوشت شان مشارکت کنند و این وظیفه فعالان سسیاسی و ستادهای انتخاباتی است که با آگاه ساختن مردم آن ها را به پای صندوق های رای دعوت کنند تا شاهد مشارکت حداکثری همچون همیشه باشیم.
وی افزود: اکنون فضای سردی بر رقابت های انتخاباتی حکم فرماست، در این میان بخشی از مردم به حضور در انتخابات تردید داشته و برخی نیز تصمیم به مشارکت گرفته اند. یکی از مهمترین علل تردید این عده از مردم هم این است که از تمام سلایق در انتخابات کاندیدایی وجود ندارد. طبیعی است که در یک شرایط ناعادلانه و نابرابر قرار می کنیم. باید بپذیریم که در چنین شرایطی هستیم و برای این ظرایط برنامه ریزی کنیم.
رییس ستاد مهرعلیزاده ادامه داد:نظرسنجی ها نه نظرسازی ها، می توانند به ما کمک کنند که به سمت ائتلاف رفته و تجربه سال ۱۳۹۲ را تکرار کنیم، در سال ۹۲ براساس همین نظرسنجی ها عارف مجــاب به کناره گیری از انتخابات شد.
شاید در حال حاضر امکانات نظرسنجی به شکل دقیق برای ما فراهم نباشد ولی دوستان در تهـــران می توانند با امکانات موجود خود برآورد کلی از فضای انتخابات داشته باشند و تصمیم درست را اتخاذ نمایند.
هاشمی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: فعالان سیاسی و افراد حاضر در ستادهای انتخاباتی با صفت شخصی خود به میدان آمده و باید فضا را به سرعت تغییر دهند تا در روزهای آتی اقبال به کاندیدای خود را بالا ببرند. در این بین دکتر مهرعلیزاده اعلام کرده است که در صورت اعلام تصمیم نهاد اجماع ساز به آن تمکین کرده و این امر بی شک فضای تردید و سرد حاکم بر جامعه را از بین خواهد برد.
وی افزود: در سال ۱۳۸۴ نبود سازو کاری شبیه نهاد اجماع ساز و شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باعث شد آن تجربه تلخ ایجاد شود و فردی به ریاست جمهوری برسد که نباید. در سال ۱۳۹۲ علاوه بر اتحاد و انسجام میان صلاح طلبان یکی از مهمترین فاکتورهای پیروزی ما در انتخابات عملکرد دولت اصولگرا بود و شعاد تغییر وضع موجودی که ما اعلام کردیم مردم را ترغیب به حضور در انتخابات کرد. ما به دنبال تغییر بودیم و اصولا دولت تدبیر و امید به همین شکل ایجاد شد.
هاشمی تاکید کرد: از نظر من عمل کردن از بی عملی بهتر است، عدم شرکت در انتخابات نیز کمک به رقیب است پس توصیه می کنم که مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنید چرا که رای اکثریت مـردم اصلاح طلبی است.
رییس ستاد محسن مهرعلیزاده در استان در پایان گفت: همه گرفتاری ها و مشکلات را به دولت منتصب می کنند در حالی که منشا مشکلات حال مردم افرادی است که هم اکنون شعار تغییر سر می دهند و خواهان تغییر وضع موجود هستند. امیدوارم در سال ۱۴۰۰ با توجه به شرایط پیش آمده مردم تجدید نظری در تصمیم خود کنند و با شرکت در انتخابات مانع پیروزی رقیب شوند.


سعید نادری نیز در این روم گفت: معتقدم اگر جبهه اصلاحات و شخص خاتمی رسما وارد انتخابات شوند و عزمی برای معرفی نامزد واحد وجود داشته باشد پیروز انتخابات خواهیم شد. هر چند در صورت عدم معرفی یک کاندیدا توسط نهاد اجماع ساز دو کاندیدا می توانند با یک دیگر نشستی داشته باشند و ائتلاف کنند.
نادری افزود: دو اتفاق باعث خواهد شد تا اصلاح طلبان به پیروزی برسند، یکی اجماع اصلاح طلبان و دوم مشارکت بالای مردم. در حال حاضر براساس نظرسنجی ها مشارکت زیر ۴۰ درصد است که در حالت نرمال اگر بالای ۶۰درصد برسد قطعا باید به پیروزی امیدوار بود چرا که رای اکثر مردم و حتی آنهایی که به وضع موجود معترض هستند در سبد اصولگرایی واریز نشده و به سمت اصلاح طلبان خواهد آمد.
رییس ستاد همتی در استان ادامه داد: تجربه دولت اصلاحات بویژه عملکرد اقتصادی دولت در آن زمان برای مردم تجربه شیرینی بود، اصلاح طلبان باید برای تداوم این مسیر بیشتر از این تلاش می کردند. کم شدن قدرت خرید مردم، بحران اقتصادی و نبــود چشم اندازی روشن برای اداره کشور همه باعث دلسردی آن ها شده است. سرخوردگی ناشی از این اتفاقات همراه با کارشکنی ها علیه اقدامات دولت بسیاری را مجاب به عدم مشارکت در انتخابات کرده است. اما سوال اینجاست که نیامدن مردم به پای صندوق رای چه نتیجه ای خواهد داشت، باید برای مردم تشریح کنیم در صورت حضور اصولگرایان وضعیت بدتر از این خواهد شد تا از موضع خود کوتاه بیایند و در انتخابات شرکت کنند.
نادری افرود: سردی فضای انتخابات گریبانگیر ستادها شده و در این دوره اقبال حضور اصلاح طلبان نیز کمتر از همیشه است. در جنگ نابرابری قرار داریم و امکانات و توان ما برای تبلیغات بیشتر از این نیست. به همین جهت بیشتر از گذشته در فضای مجازی فعال هستیم و به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری جلسات حضوری هم نداریم.
وی در پایان تاکید کرد: تنها کاری که الان باید انجام داد مجاب کردن مردم برای شرکت درا نتخابات است، ما تجربه های زیادی بدست آوردیم و برای تکرار تجربه سال ۹۲ باید مردم را به انتخابات تشویق کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.