خانه » پیشنهاد سردبیر » استراتژی های جنگ با کرونا

استراتژی های جنگ با کرونا

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ شماره ۱۳۴۸

بررسی تاثیر آلودگی هوا و کاهش دما بر شیوع و روند درمان بیماری کرونا در گفتگوی وقایع استان با «مینو محرز» متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، «حسن مهر علی» مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک و «علیرضا محرابیان» رییس پایش کیفیت هوای اداره کل محیط زیست استان

استراتژی های جنگ با کرونا

علیرضا محرابیان
رییس پایش کیفیت هوای اداره کل محیط زیست استان:
تعطیلی مدارس و کاهش تردد ها به دلیل محدودیت های کرونایی در کاهش آلودگی موثر است

حسن مهرعلی
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:
ذهنیت عموم از رعایت پروتکل های بهداشتی،تنها به ماسک زدن محدود شده است

مینو محرز
متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:
در روزهای بارانی ماسک اضافه برای تعویض همراه داشته باشید
آلودگی هوا در سرعت انتشار ویروس کرونا تاثیری ندارد
تنها توصیه این است: مردم نباید از خانه بیرون بیایند

فاطمه چاپاری

با نزدیک شدن به زمستان، هوا رو به سردی گذاشته و روزهای بارانی و همچنین روزهای آلوده بیشتری را در هفته های آتی در پیش خواهیم داشت، لذا در مقابله با ویروس کرونا با وضعیت جدید و پیچیده ای روبرو خواهیم شد که آگاهی و شناخت بر این وضعیت و چگونگی رعایت الزامات ما را برای مدیریت این بحران آماده خواهد کرد. آیا آلودگی هوا بر روند شیوع یا روند درمان بیماری کرونا تاثیر خواهد داشت؟ سردی هوا و بارندگی چطور؟ آیا رعایت موارد بهداشتی طبق روندی که تا به امروز دنبال می کردیم کافی خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش ها وقایع استان مصاحبه ای با حسن مهر علی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، مینو محرز متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و علیرضا محرابیان رییس پایش کیفیت هوای اداره کل محیط زیست استان مرکزی داشته که در ادامه مشروح این گفتگو ها را می خوانید.

به گفته رییس پایش کیفیت هوای اداره کل محیط زیست استان، روز های آلوده ی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۲۰ درصد کاهش از ۲۷ روز به ۲۱ روز کاهش یافته است.
علیرضا محرابیان تعطیلی مدارس و کاهش ترددها به دلیل محدودیت های کرونایی را در کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته موثر دانسته و علت بالا بودن روزهای آلودگی را خشکی هوا مطرح کرده و گفت: شش ماه اول سال وضعیت هوای شهر اراک خوب بودبه طوری که نزدیک ۵۰ درصد کاهش آلودگی را شاهد بودیم، در شش ماه دوم، از اویل مهر ماه تا اواسط آبان، ۲۵ روز شاهد آلودگی هوا در صبح ها بودیم.
وی افزود: کاهش رفت و آمدها و فعالیت های اقتصادی به دلیل محدودیت های کرونایی در کاهش آلودگی هوا موثر می باشد،اما می دانیم که وضعیت آلودگی مستقیما با وضعیت آب و هوا مرتبط است؛ با توجه به این که امسال پاییز خشکی را شاهد بودیم و پیش بینی می شود اگر زمستان هم بارندگی ها مثل پاییز پایین باشد، روزهای آلوده بیشتری را شاهد باشیم مگر اینکه زمستان پر بارشی پیش رویمان باشد.
حسن مهرعلی مـــدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک بحران کرونا را خطری مشهوده دانسته و گفت: ویروس در پشت در منازل و محل کار تک تک ما افراد جامعه هست و قطع زنجیره کرونا به هیچ وجه حادث نمی شود مگر با همکاری و مشارکت در رعایت پروتکل های بهداشتی.
وی افزود: ذهنیت عموم از رعایت پروتکل های بهداشتی،تنها به ماسک زدن محدود شده در حالی که پروتکل های بهداشتی شامل مجموعه ای از اقدامات است که در هم کناری مفید واقع خواهند شد، برای مثال یک فرد نمی تواند ماسک بزند ولی در اتوبوس در فاصله ۲۰سانتی متری فردی دیگر بایستد.
حسن مهر علـی همچنین در ادامه بیان کرد: پروتکل های بهداشتی شامل، استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها، رعایت فاصله فیزیکی دو متری، عدم حضور در مکان ها و مسیرهای پرتردد و اماکن بدون تهویه می باشد.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: این بیماری در هر فرد به گونه ای متفاوت خود را نشان می دهد،این ذهنیت که فقط افراد مسن بالای هفتاد و پنج سال و یا دارای بیماری زمینه ای در خطر هستند، اشتباه بوده و طبق آمار ها در همه دامنه های سنی،شاهد شدت بیماری و فوتی ها بوده ایم.
وی افزود:تمام ریزفاکتور های اشاره شده دست به دست هم داده و بحران را ایجاد می کنند، بنابراین باید کیفیت زندگی تغییر کند،آمد و شدهای غیراضطراری و گردش ها و چرخیدن های بیهوده در پاساژها و بازار حذف شود،همچنین باید متوجه باشیم امروز،زمان رفتن به استخر یا گیم نت یا باشگاه و آموزشگاه نیست.
مهرعلی شناخت و آگاهی از نقاط خطر را مهم دانسته و افزود: افراد باید نقاط خطر در محیط را بشناسند، نازل پمپ بنزین، دستگیره در، عابربانک، کارتخوان سوپر مــارکت، در بانک ها، دستگـــاه نوبت گیری، استامپ، خودکار، مهر، حفاظ پله ها، حمل و نقل عمومی و سرویس های بهداشتی عمومی و سبد حمل کالا در فروشگاه هـــا از جمله این نقاط خطـــر می باشند. وی به تشدید بازرسی ها و افزایش چتر نظارتی اشاره کرده و افزود: نقشه بازرسی ها تغییر کرده و از روزی یک بار به سه بار افزایش پیدا کرده است، ما در صدد شناسایی تمام فرآیند های انتقال ویروس هستیم و این امر مشارکت مردمی را می طلبد. به دنبال محدودیت ها مردم نباید مراسم عقد یا ترحیم و غیره را به خانه ها بکشانند، باید عادی انگاری که در جامعه تسری پیدا کرده حذف شده و موجی از قانون مداری را در جامعه شکل دهیم.
وی اظهار کرد: ما در شرایط جنگ هستیم، جنگ با کرونا استراتژی های خاص خود را می طلبد، بخشی از جامعه که هنوز در استفاده از ماسک مقاومت می کنند دست به عملی عامدانه زده اند، چرا که امروز همه ما شاهد ابتلا به این ویروس در دور و بر خودمان بوده ایم و شرایط را درک می کنیم.
مدیر بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک شکایت های مردمی را اولویت اول رسیدگی ها دانسته و گفت: افراد باید آمر به سلامت باشند و در صورت عدم رعایت پروتکل ها توسط افراد یا واحدهای متخلف با شماره گیری سامانه ۱۹۰به ما اطلاع رسانی کنند، فرقی نمی کند واحد متخلف بانک داروخانه یا مطب یا فروشگاه توزیع مواد غذایی باشد،با متخلفین برخورد می شود.
حسن مهرعلی عدم تهویه هوا در روزهای سرد آتی را در شیوع ویروس کرونا موثر دانسته و گفت: به علت سردی هوا ممکن است در منازل، اماکن و حمل و نقل عمومی،تهویه و گردش هوا انجام نشود و باعث افزایش تایم ماند ویروس در محیط و سطوح شود.
وی افزود: زمان ماند ویروس در محیط و روی سطوح از دو ساعت تا چند ده روز متغیر است و از پارامترهایی چون جنس سطوح و میزان تهویه هوا متاثر می باشد.لذا توصیه می شود شهروندان هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، در محل کار یا در منازل در صورت حضور افراد دریچه های هوایی و پنجره ها را برای چند لحظه هم شده باز بگذارند تا گردش هوا انجام شود. حسن مهرعلی همچنین گفت: حتی در دوران آلودگی هوا،لازم نیست پنجره ها مدام باز باشد اما باز گذاشتن پنجره ها هر چند وقت یکبار مشکلی پیش نخواهد آورد.
وی در توصیه به مردم اظهار کرد: مردم می توانند برای ضد عفونی سطوح از آب ژاول یک دهم درصد استفاده کنند، به این صورت که به اندازه ۵۰ برابر مقدار وایتکس،آب سرد به این مایع اضافه کنند و با دستمال نم داری که به این محلول آغشته می شود دستگیره ها، کلیدهای برق و نقاط خطر را ضدعفونی کنند.
وی افزود: همچنین افراد هرگز به لایه های داخلی ماسک های خود دست نزنند، ماسک حتما باید روی بینی فیکس شود و در صورت لزوم لایه بیرونی یک تا داخلی بخورد و زیر چانه قرار بگیرد، همچنین افراد از دست زدن به چشم گوش یا بینی خود خودداری کرده و در زمان صحبت کردن آواز خواندن یا بلند حرف زدن به هیچ وجه ماسک خود را پایین نیاورند چرا که در این مواقع خطر انتقال ویروس ده برابر است.
وی در پایان اشاره کرد: انداختن ماسک دور مچ دست یا زیر چانه یا روی دسته راهنمای ماشین و استفاده مجدد آن، خطرناک تر از عدم استفاده از ماسک است چرا که استفاده از ماسک آلوده کار خیلی خطرناکی است.
دکتر مینو محرز، متخصص عفونی نیز در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا در شیوع ویروس کرونا موثر بوده یا نه گفت: ویروس در هر صورت در هوا هست و آلودگی هوا در افزایش سرعت انتشــار ویروس ها از جمله ویروس کرونا تاثیری ندارد، اما با قرار گرفتن افراد در معرض هوای آلوده، بدیهی است که ریه افراد اذیت شده و ممکن است دچار مشکل شوند و در صورت ابتلا به بیماری کرونا مشکل شـان دو چندان خواهد شد.
این پزشک متخصص بیماری های عفونی در مصاحبه با وقایع گفت: در روزهای بارانی و برفی، در صورت خیس شدن ماسک افراد در اثر باران، ماسک ها بلا استفاده بوده و باید تعویض شوند، به خصوص در مورد ماسک های جراحی این موضوع نگران کننده تر است، پیشنهاد می شود افراد از ماسک های دولایه پارچه ای استفاده کرده و در روزهای بارانی ماسک اضافه برای تعویض و چتر همراه خود داشته باشند.
وی در پایان گفت: تنها توصیه ای که در فصل زمستان و روز های سرد به مردم می توان داشت، این است که مردم نباید از خانه بیرون بیایند، باید تجمع ها کمتر باشد و حتی الامکان در منزل بمانند و ترددها را کاهش دهند حتی برای خرید و مسائل ضروری سه روز یکبار از منزل خارج شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.