خانه » پیشنهاد سردبیر » استاندار مرکزی به بنیاد مستضعفان اخطار داد که در قیمت گذاری کارخانه قند شازند تجدیدنظر کند/توپ در زمین بنیاد

استاندار مرکزی به بنیاد مستضعفان اخطار داد که در قیمت گذاری کارخانه قند شازند تجدیدنظر کند/توپ در زمین بنیاد

سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۳۸

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

کارخانه قند شازند اولین کارخانه تولیدی استان مرکزی بود که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی تأسیس شد. این کارخانه بعد از انقلاب مصادره و به نام بنیاد مستضعفان شد. این کارخانه با تولید ثروت و اشتغالزایی، شیرینی را بازه زمانی ۷۰ ساله بر کام مردم این منطقه نشاند و هویتی اقتصادی برای شهرستان شازند شد.
کارخانه قند شازند در معیشت، کسب و کار و رونق و نشاط اقتصادی و اجتماعی شازند به طور مستقیم نقش آفرینی داشت و یکی محرک های توسعه شازند را شامل می شد.  واحد تولیدی قند شازند در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار باماشین‌آلات خارجی از کشور چکسلواکی سابق و آلمان غربی کار خود را آغاز کرد و در آن زمان به دلیل دور بودن محل استقرار از محدوده مسکونی شهر، مسئولان این کارخانه اقدام به ساخت شهرک در اطراف آن کردند که امروزه نیز آثاری از منازل مسکونی این شهرک وجود دارد.
ظرفیت اسمی کارخانه قند شازند در سال ۱۳۴۰ خورشیدی به ۲۵ هزار تن در سال؛ در ۱۳۴۵به ۵۴ هزار تن و در سال ۱۳۵۵ به ۶۸ هزار تن رسید.  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این کارخانه به مالکیت بیناد مستضعفان درآمد که میزان تولید آن در سال ۱۳۶۳ ۲۴۰معادل هزار تن بود و آن پس درخشش این صنعت روز به روز کمتر شد تا به ورشکستگی رسید.
با گذشت ۸سال،کارخانه قند شازند همچنان در تعطیلی به سر می‌برد. بلاتکلیفی این کارخانه از سال ۸۹ و عدم فعالیت چرخه تولید آن با بیکاری صدها نیروی کاری مستقیم و غیرمستقیم همراه بوده، ولی این موضوع متاسفانه حساسیت مسئولان و مدیران فعلی استان را برنمی انگیزد.

بنیاد مستضعفان به فروش کارخانه قند شازند نگاه تجاری نداشته باشد
استاندار مرکزی در افتتاحیه پروژه های شازند در دهه فجر با بیان اینکه کاربری کارخانه قند تغییر نخواهد کرد گفت: بنیاد مستضعفان نباید در زمینه فروش  کارخانه قند شازند دید و نگاه تجاری داشته باشد.
سیدعلی آقازاده در خصوص کارخانه قند شازند گفت: بنیاد مستضعفان اگر برای مردم احترام قائل است نباید به این کارخانه به چشم یک مجموعه اقتصادی نگاه کند، قیمت گذاری انجام شده توسط بنیاد به این‌ معنی است که قصد فروش ندارد یا دست‌هایی هست که نمی خواهد این کارخانه به فروش برسد. وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت گذاری برای ۱۷هکتار زمین کارخانه یک نگاه تجاری است. در صورت فروش کارخانه به مردم قول می‌دهیم که کاربری تغبیر نکنند. تا مادامی که این قیمت‌ها برای کارخانه وجود داشته باشد هیچ مشتری پیدا نخواهد شد.
آقازاده از بنیاد مستضعفان خواست که در قیمت گذاری تجدید نظر کند و بر مبنای کارشناسی با لحاظ کاربری کارخانه، قیمت گذاری را انجام دهد.
البته استاندار مرکزی در ایام دهه فجر سال گذشته خواستار احیای این کارخانه شده بود اما با گذشت یک سال بعد از این صحبت ها هیچ تغییری در وضعیت اسفناک این کارخانه نشد.
وی در این باره بیان کرده بود: کارخانه قند ماهیت تاریخی و فرهنگی شهرستان شازند هست که برای راه اندازی آن اقدامات زیادی انجام شده است. سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کردند و مذاکراتی نیز با بنیاد مستضعفان انجام شده است اما یکی از مسائلی که وجود دارد، قیمت بالای کارشناسی که بنیاد مستضعفان اعلام کرده و یکی دیگر از موضوعات مطروحه ادامه کار کارخانه با همان کاربری سابق است.
وی با بیان اینکه کارخانه قند باید حتما احیا شود و به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری کارخانه را نخواهیم داد افزود: این کارخانه علی رغم تولیدی که دارد، یک شناسنامه برای شهرستان شازند و استان مرکزی است که اگر مشکل قیمتی که وجود دارد رفع شود شاهد راه اندازی کارخانه خواهیم بود. بنیاد مستضعفان قیمت کارشناسی را به گونه ای اعلام می کند تا کسی به دنبال خرید آن نباشد و گویا بنیاد مستضعفان قصد فروش کارخانه را ندارد که به بنیاد هم اعلام شده، قیمت کارخانه را بر مبنای کاربری کارخانه قرار دهد نه بر این مبنا که زمینی در مرکز شهر واقع شده است.
استاندار متذکر شده بود: بعد از ایام دهه فجر با حضور فرماندار و نماینده مردم شازند با رییس بنیاد مستضعفان کشور جلسه ای منعقد و در خصوص این مسائل تصمیم گیری خواهد شد.

بنیاد مستضعفان زیرمجموعه دولت نیست که وزیران پیگیر عملکرد آن باشند
ابراهیمی، نماینده مردم شازند در خصوص آخرین وضعیت پیگیری های انجام گرفته از کارخانه قند شازند اظهار داشت: بنیاد مستضعفان زیر مجموعه دولت نیست که از طریق سؤال از وزیر و اهرم های نظارتی مجلس شورای اسلامی کار را دنبال و تعیین تکلیف را تسریع کرد. لذا از طریق مذاکره و جلسات متعدد موضوع  را پیگیری و حتی با مقام معظم رهبری هم مکاتبه کرده‌ایم؛ ولی اینکه بنیاد مستضعفان این سرمایه ملی را بلاتکلیف گذاشته و پاسخگویی را به تاخیر می اندازند کار صحیحی نیست و روند احیای کارخانه قند را با مشکل مواجه کرده است .
علی ابراهیمی افزود: موضوع واگذاری کارخانه قند شازند در مرحله نرخ گذاری متوقف مانده است و شاید علت اصلی آن نوسانات بازار و شرایط اقتصادی و البته افزایش قیمت‌ها باشد.
وی بیان داشت: ما و بنیاد مستضعفان شرط گذاشتیم که شهرداری ها و دهیاری ها برای دریافت سهام کارخانه ورود کنند و اگر تمایل داشتند این ها با بخش خصوصی مشارکت کنند ولی هنوز مدیران بنیاد، قیمت کارشناسی را اعلام نکردند.
وی گفت: اینکه مدیران بنیاد گفته اند ما اختیار واگذاری را به استانداری مرکزی داده ایم صحیح نیست؛ چون فارغ از نحوه مالکیت بنیاد به این املاک، هرگز بنیاد مستضعفان مسئولیت واگذاری املاک و دارایی های خود را به نهاد یا ارگان دیگر واگذار نمی‌کند.
نماینده شازند گفت: بنده از هر اقدامی که در راستای توسعه استان باشد حمایت می کنم؛ ولی این مساله بیشتر به همت دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد که از حضور سرمایه‌گذار حمایت کرده و پاسخگویی را به تاخیر نیندازند.
ابراهیمی تاکید کرد: کارخانه قند شازند یک سرمایه ملی بوده که سال هاست این فعالیت مورد نیاز منطقه، متوقف شده است؛
رییس سازمان صنعت استان باید پاسخ بدهد که علت این که این سازمان در مقابل این قضیه سال ها بی تفاوت بوده چیست و چرا این سرمایه بزرگ استانی بلاتکلیف مانده است؟؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.