خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان»درباره سلامت گوشت های منجمد وارداتی/تحفه برزیلی

گزارش «وقایع استان»درباره سلامت گوشت های منجمد وارداتی/تحفه برزیلی

سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۳۸

*** همراه با گفتگوی ما با مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی: در حال حاضر گوشت های ویکوم شده ازکشور برزیل وارد می شود که مدت نگهداری این گوشت ها ۷۰ روز است

***

مهدیه مهدوی: این روزها مصرف گوشت های منجمد برزیلی به دلیل قیمت ارزان تری که نسبت به گوشت گرم دارند، افزایش یافته است.
این در حالی است که دیگر بسیاری از هموطنان در مصرف آنها شک دارند و گمان می کنند از آنجا که این گوشت ها منجمد هستند و مسافتی طولانی را برای رسیدن به کشور طی کرده اند، فاقد ارزش غذایی بوده و حتی مصرف حبوبات به آنها ارجحیت دارد.
در حقیقت، تفاوت گوشت منجمد با گوشت تازه در این است که بعد از کشتار دام، گوشت به کمک روش های خاصی فریز می شود. این روش انجماد در فریزرهای بزرگ و صنعتی صورت می پذیرد که در آنها هم می توان گوشت با استخوان و هم گوشت فیله شده را فریز کرد.
برای آنکه آب موجود در گوشت کاملا یخ بزند روش های یاد شده موثرتر هستند تا کریستال های یخ خیلی ریز باشند و به بافت گوشت بعد از رفع انجماد صدمه نرسد. وقتی گوشت یا هر ماده غذایی دیگری منجمد شود، مدت نگهداری آن طولانی تر خواهد شد زیرا وقتی آب داخل مواد غذایی منجمد می شود، میکروارگانیسم ها قادر به رشد در ماده غذایی نبوده و بنابراین قابلیت نگهداری ماده غذایی افزایش می یابد. این همان اتفاقی است که در فریزرهای خانگی هم رخ می دهد با این تفاوت که در فریزرهای خانگی روند انجماد خیلی آهسته اتفاق می افتد.
گوشت منجمد الزاما باید در فریزر و در دمای ۲۰- تا ۱۸- درجه سانتی گراد تا زمان مصرف نگهداری شود. به این ترتیب می توان گوشت را تا دو سال هم ذخیره کرد؛ البته به طور صنعتی. از آنجا که فاصله ایران تا برزیل زیاد است، بنابراین چاره ای جز فریز کردن گوشت نیست و امکان واردات گوشت تازه نخواهد بود. البته تفاوت چندانی بین ارزش غذایی گوشت منجمد و تازه نیست؛ به شرطی که رفع انجماد به درستی انجام شود و خونابه به وجود نیاید. یخ زدایی گوشت به کمک حرارت سبب ایجاد خونابه شده و همراه با این خونابه ویتامین و املاح هم به مقدار زیادی از دست می رود. یادتان باشد که گوشت منجمد هنگام مصرف باید ابتدا از فریزر به یخچال منتقل شده و کم کم در عرض چند ساعت از حالت انجماد خارج شود. در این حالت، خونابه کمتری تشکیل شده و اکثر مواد مغذی گوشت حفظ خواهند شد.
به عبارت دیگر، در اثر نگهداری طولانی مدت، آهن افت زیادی نمی کند اما از ویتامین ها تا حدی کاسته می شود. هنگام رفع انجماد اگر این کار به درستی صورت نگیرد، آهن گوشت نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد ولی اگر رفع انجماد صحیح باشد، آهن گوشت منجمد در مقایسه با آهن گوشت تازه چندان فرقی نخواهد داشت. دلیل ارزان تر بودن این گوشت ها هم این است که در برزیل قیمت تمام شده گوشت و سایر موادغذایی نسبت به ایران پایین تر است و بنابراین هیچ مشکلی در پی مصرف آنها سلامت مصرف کننده را تهدید نمی کند.
به همین بهانه گفتگویی با مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی داشته ایم که در ادامه می خوانید:
محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهارکرد: گوشت های منجمد وارداتی اکثر از کشور برزیل است ملاحظات و نظارت‌ها و اقدامات فنی سازمان دامپزشکی کشور از مبدا (خرید مطمئن و کشتار شرعی) حمل و توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور تحت نظارت توزیع می‌گردد و هیچ مشکلی هم ندارد.
وی ادامه داد: این گوشت ها زیر نظر ستاد تنظیم بازار به دست مردم می رسد وچون قیمت گوشت گرم این روز ها بالا رفته مردم توان خرید گوشت گرم را ندارند بنابراین شایعاتی پیرامون این گوشت های توزیعی ایجاد شده تا مردم از گوشت گرم استفاده کنند.
شانقی افزود: مصرف گوشت های وارداتی زمان دارد این گوشت ها از زمانی که بارگیری می شوند به مدت یک سال می توان از آن استفاده کرد و در دمای ۱۸- درجه نگهداری شود تا نه ماه ماندگاری خود را حفظ کند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: از لحاظ کیفیت البته تفاوت چندانی بین ارزش غذایی گوشت منجمد و تازه نیست. گوشت های منجمد از کشور برزیل وارد شده و شامل گوشت گاو وگوساله است و گوشت گوسفندی تازه وارداتی از مبدا مغولستان، ارمنستان، قزاقستان و روسیه به کشور وارد می‌شوند.
وی در ادامه افزود : در حال حاضر هم گوشت های تازه ویکوم شده ازکشور برزیل وارد می شود که مدت نگهداری این گوشت ها ۷۰ روز است .
شانقی در پایان تاکید کرد: همشهریان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در خصوص فرآورده های خام دامی( گوشت قرمز، مرغ و ماهی) با شماره ۱۵۱۲ تماس گرفته مشکلات و پیشنهادهای خود را با مجموعه دامپزشکی استان و شهرستان ها در میان بگذارند.
چند نکته مهم
الف – گوشتی که از انجماد خارج شده است، بسیار زودتر از گوشت معمولی فاسد می شود؛ بنابراین سریعا باید مصرف شود.
ب – هرگز گوشتی را که از انجماد خارج شده است برای نگهداری بیشتر مجددا منجمد نکنید. چون علاوه بر اینکه خیلی زودتر فاسد می شود؛ بلکه چنین گوشتی فاقد ارزش لازم غذایی خواهد بود.
ج – اگر گوشت منجمد را چرخ نمائید، به سرعت خراب شده و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. لذا اگر چنین گوشت چرخ کرده ای قابلیت مصرف داشته باشد، بایستی سریعا مصرف گردد.
د – انجماد گوشت باید با حد اکثر سرعت ممکن صورت گیرد؛ که در سردخانه های مجهز مقدور می باشد و خروج از انجماد بایستی به کندی صورت گیرد؛ که در یخچال های خانگی امکان پذیر می باشد.
در خاتمه یاد آوری می نمایم که: بسته بندی و انجماد گوشت در کارخانجات مجهز و پیشرفته، تحت نظارت متخصصین امر و با رعایت کلیّه موازین فنی و بهداشتی صورت می گیرد تا به دست ما (مصرف کنندگان) برسد. و به جرأت می توان گفت از مطمئن ترین گوشت هایی است که در بازار عرضه می گردد. اگر مسائل و مشکلات تأثیر گذار بر آن کاسته شود، در عمل بهترین و اقتصادی ترین و سالم ترین روش تهیه و توزیع و نگهداری گوشت در سراسر جهان می باشد.
در کشور ما نیز بهترین گزینه برای تأمین نیاز پروتئینی هموطنان عزیز در اقصا نقاط بوده است که تحت نظارت سازمان دامپزشکی و در طول سالیان متمادی در جهت مطلوب تر شدن، با استفاده ازامکانات پیشرفته و توان علمی مدیران متخصص و تلاش مستمر عوامل اجرایی انجام می گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.