خانه » جدیدترین »  از اخلاق مجازی دوری کنید

 از اخلاق مجازی دوری کنید

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۶۷

مسعود حبیبی

***

قبل از خواندن این متن باید خدمت مخاطبان محترم عرض کنم که از کلماتی همچون من با دیگران فرق دارم، این اتفاق برای من نمی افتد، من اراده محکمی دارم و غیره… استفاده نکنید. چون ذهن آدمی چند وجه مشترک دارد و خواه ناخواه ما قادر به کنترل همه چیز نیستیم .زمانی که کسی جلوی شما خمیازه می کشد ؛ شما هم به واسطه مسری بودن با فرمان مغز که تقریبا غیر قابل کنترل است این کار را تکرار می کنید یا زمانی که به خوردن لیمو ترش فکر می کنید ناخودآگاه در دهانتان بزاق ترشح می شود؛ پس این اتفاقات برای همه ما مشترک است. با توجه به پیشرفت غیر اخلاقی و غیر فرهنگی در فضای مجازی و نرم افزار های اجتماعی لازم است که خانواده ها برای پیشگیری از مضرات این نرم افزار ها مطالعه و اقدام کنند. در گذشته ای نه چندان دور که روم های یاهو مسنجر بسته شد جمعیت عظیمی برای ارتباط اجتماعی به سمت فیسبوک سوق پیدا کردند.البته زمانی که هنوز گوشی های هوشمند در بازار ایران عرضه نمی شد این فضای مجازی، به یکباره آمد بدون این که فکری برایش شده باشد، بدون اینکه مبانی اش را بدانیم و بدون اینکه برای خطرات و مشکلاتش ایده ای داشته باشیم. آدم هایی که تا دیروز نمی توانستند با کسی ارتباط برقرار کنند امروز به واسطه دنیای مجازی بیشترین مخاطب را دارند و بدور از رعایت کردن مسائل اخلاقی و عرفی هر اتفاق و نظر زیبا و زشت خود را به اشتراک می گذارند. در زمان گذشته فرهنگ غرب از طریق عروسک باربی و دوستش کِن در میان کودکان تزریق شد و متاسفانه مقابله به مثلِ استراتژی دارا و سارا به خاطر عدم حمایت صحیح مسئولین فرهنگی با شکست رو به رو شدکه دختران دهه ۷۰ تا چند سال پیش با آرایش عروسک گونه و رژیم سخت غذایی به دنبال چهره و اندامی باربی گونه بودند. حالا با سبقت گرفتن مردم از مسئولین در امر استفاده از فضای مجازی و نرم افزار های اجتماعی در گوشی های هوشمند خطرات بسیاری در کمین جامعه ی ماست و عدم تولید صحیح مدل های فرهنگی و آموزش درباره چگونگی جلوگیری خطرات ناشی از نرم افزار های اجتماعی خانواده ها را تهدید میکند.
یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده بود که بیش از نیمی از مردم ایران عضو شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هستند و کاربران ایرانی به طور میانگین بین ۵ تا ۹ ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. از گروه سنی جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۷۲ درصد آنها عضو شبکه‌های اینترنتی هستند و در ایران از ۴۰ میلیون گوشی موبایل هوشمند استفاده می شود. اما نگرانی امروز درباره استفاده ابزاری بانوان در میان شبکه های اجتماعی است. در حد امکان احساسی نشوید و در میان کمپین هایی که نمی دانید چه هدفی دارند شرکت نکنید.
بیاید کمی حساس تر و واقع بینانه به فضای مجازی نگاه کنیم. ببینید که به کدام سمت می رویم، دست پخت و رنگ و لعاب آشپزیتان برای خانواده است یا اینستاگرام و لایک هایش ؟؟ زیبایی هایی که خداوند در وجودتان قرار داده برای همسرتان است یا مخاطبانی که هیچ شناختی از آنها ندارید ؟؟ بیایید از اخلاق مجازی فاصله بگیرید و حقیقی بودن را فراموش نکنید. شما باید از این سیستم استفاده کنید نه آن از شما… استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نیت لایک و کامنت جمع کردن، مصداق عقب ماندگی و فقر اطلاعاتی است که معمولا در جوامع جهان سومی به چشم می‎خورد… خطرات فضای مجازی را احساس کنید، از مواد مخدر کشنده تر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.