خانه » جدیدترین » آیا موتور اقتصاد ایران آب روغن قاطی کرده است؟

آیا موتور اقتصاد ایران آب روغن قاطی کرده است؟

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۶۸

بعضی می گویند موتور اقتصاد ایران جوش آورده و راننده، برای مواجهه با مشکل ماشین را خاموش کرده (افزایش بیکاری) تا موتور خنک شود (کاهش تورم). به نظر آن ها این یک خطای استراتژیک است؛ چـون اگر موتور را در این حالت خاموش کنید، واشر سرسیلندر می سوزاند و آب و روغن قاطی می کند. در این حالت هرچند موتور خنک می شود، ولی بعد از خنک شدن، دیگر روشن شدنی نیست و به موتور خنک بی خاصیت تبدیل می شود. تشبیه اقتصاد به موتور ماشین در حال حرکت هرچند تشبیه کاملی نیست، ولی برای فهم تصمیم در مورد بده بستان دو هدف کاهش بیکاری و تورم مناسب است. در چند سال اخیر دولت سعی کرده از حرارت تورم بکاهد،ولی این اقدام باعث شده کـه چرخ های اشتغال کند شود و از سرعت ماشین در حال حرکت اقتصاد کاسته شود. امسال بر اشتغال و تولید تاکید شده، چرا که اگر چرخ های اقتصاد نچرخد یا کند بچرخد، کاهش گرمی ناشی از اصطکاک لاستیک ها دردی را دوا نمی کند. چرا که کار پیش نمی رود. بحث این نیست که برای افزایش اشتغال به تورم تن بدهیم، بلکه بحث این است که همزمان با خنک کردن ماشین اقتصاد کشور، سرعتش را هم بالا ببریم. به نظر می رسد که دولت در این سال ها اشتباهات استراتژیکی انجام داده که از سرعت چرخش چرخ های اقتصاد کشور کاسته است. نمونه واضحش به رکود کشاندن بخش مسکن به بهانه مقابله با آفات مسکن مهر دولت سابق است.

توجیه این بود که دولت سابق با چاپ پول و ایجاد تورم ، بخش مسکن را به تحرک واداشته بود.خوب اشتباه تورم زایی قبول، ولی این دلیل نمی شود که بزنیم چشم بخش مسکن را کور کنیم و به تبع آن بسیاری از صنایع وابسته را هم به رکود بکشانیم.
موتور اقتصاد ایران جوش آورده ولی هنوز آب روغن قاطی نکرده است. موتور اقتصاد ایران را می توان به تحرک بیشتر واداشت، مهم این است که درد را درست بفهمیم و برایش نسخه درست بپیچیم، ولی نه نسخه وارداتی و متکی به خارج. این مریض با طب سنتی بهبود می یابد و با تکیه بر ظرفیت درون. راهش این نیست که علما را تخطئه کنیم و برای اقتصاد ردای الوهیت و خدایی بدوزیم. باید از محضر علما بهره جست، علمایی که در کنار مردم مشکلات را درک می کنند و نسبت به بروز انحـرافات هشــدار می دهند. کاش گوش شنوایی پیدا می شد.
کاش برای تعمیر موتور اقتصاد کمی به جوانان میهن اعتماد می کردیم به خلاقیت اعتماد باید کرد خلاقیت سنتی ایرانی اسلامی شاید راهگشای تعمیر موتور اقتصاد باشد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.