خانه » نیم صفحه اول » آنفلوآنزا در کمین است

آنفلوآنزا در کمین است

یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۹

زهرا مدنی: فصل زمستان است و سرد شدن هوا زمینه شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بیشتر از ماه‌های دیگر فراهم می‌کند به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس‌ها، نکات بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
آنفلوآنزا شبیه سرماخوردگی است و علائمی از جمله سرفه، تب، عطسه، بدن درد، کوفتگی، استفراغ مداوم، درد سینه، سردرد، گیجی و کوتاه شدن تنفس را به دنبال دارد و از طریق هوا و توسط سرفه و عطسه فرد بیمار و همچنین از طریق تماس با سطح‌آلوده منتقل می‌شود که بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا رعایت بهداشت فردی و تنفس است.
به گفته برخی از پزشکان، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند باید رعایت نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند بهتر است در محل کار حاضر نشوند و در خانه بماند و مراقبت شوند و مایعات فراوان مصرف کنند.
هرساله میلیون‌ها نفر آنفولانزا می‌گیرند. آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی ویروسی است که خیلی راحت منتشر می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به عوارض جدی به‌خصوص در کودکان، بزرگسالان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای شود. ویروس آنفلوآنزا هرسال جهش‌های مختلفی دارد و دائماً تغییر می‌کند. به‌این‌علت است که باید هرساله واکسینه شوید. برخی از سویه‌های آنفلوآنزا خطرناک‌تر از بقیه هستند و حتی می‌توانند منجر به مرگ شوند.
به گفته مهرناز رسولی‌نژاد، متخصص بیماری‌های عفونی؛ بیماری آنفلوآنزا، بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با شروع ناگهانی تب، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش و اشک‌ریزش همراه است.
وی می گوید: ممکن است بعد از چند روز درگیری ریه ودرگیری‌های قلبی و مغزی… به همراه داشته باشد، اما برخلاف سرماخوردگی و کرونا داروی اختصاصی دارد و مهم‌تر اینکه این بیماری واکسن دارد و زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا هم قبل از آنکه بیماری به اوج برسد.
رسولی نژاد ادامه می دهد: هر سال اواخر پاییز تا اواسط زمستان همراه با پیک آنفلوآنزا بود اما امسال این بیماری زودتر آمد و ممکن است با کرونا اشتباه گرفته شود؛ چراکه شروع علائم مثل هم است، اما باید در صورت ابتلا به پزشک مراجعه کنیم.
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به ضرورت تزریق واکسن برای برخی از افراد جامعه، ابراز می کند: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد چاق، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، افراد سیگاری و افرادی که داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مصرف می‌کنند می‌توانند به فرم سخت بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند؛ در نتیجه همه این افراد باید واکسن تزریق کنند.
وی تصریح می کند: واکسن آنفلوآنزا واکسن بسیار موثری است که در سال یکبار تزریق می‌شود و سالانه باید تکرار شود؛ ضمن اینکه افرادی که در تجمعات و اتوبوس و مترو حضور دارند می‌توانند ویروس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت قطرات تنفسی منتقل کنند؛ در نتیجه بهتر است هموطنان در این اماکن حتما از ماسک استفاده کنند.
دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم می گوید: ویروس آنفلوآنزا هر سال جهش پیدا می کند از همین رو باید برای زمستان هر سالی یک واکسن جدید تزریق شود، امسال هم از شهریورماه توزیع واکسن در داروخانه آغاز شده و تزریق واکسن نیز از مهر و آبان تا حداکثر آذر ماه بیشتر توصیه می شود چرا که شیوع ویروس آنفولانزا تا فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: تا کنون ۵ هزار عدد واکسن ایرانی، ۱۰ هزار عدد هم واکسن هلندی و فرانسوی توزیع شده و در داروخانه ها موجود است. هنوز هم تزریق واکسن را می توان توصیه کرد اما باید توجه کرد که دو هفته زمان می برد تا حداکثر آنتی بادی در بدن تشکیل شود ضمن اینکه تزریق واکسن مصونیت کامل ایجاد نمی کند. اما برای افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای دیابت و افرادی که دارای ضعف ایمین هستند توصیه می شود.
علیمرادیان اظهار می کند: در کودکان هم از ۶ ماهه تا ۸ ساله در صورتی که عوارض واکسن برایشان اذیت کننده نباشد به نحوی می توان گفت توصیه می شود.
وی می افزاید: همچنین برای افرادی که مبتلا شدند از آن جا که این بیماری ویروسی است نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و سرم و داروهای دیگر هم به اندازه کافی در داروخانه ها موجود است در کنار آن استراحت و مصرف مایعات هم توصیه می شود.
معاون غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بیان می کند: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی تنفسی فوقانی مثل بقیه بیماری ها است و مصرف سوپ مرغ یا جوجه، سبزیجات و مرکبات تازه را می توان برای مبتلایان توصیه کرد.
وی اضافه می کند: معمولا پیک این بیماری در آبان ماه، اواخر آذر، بهمن ماه و در ایام آستانه نوروز رخ می دهد و از آن جا که در بیماری های تنفسی فوقانی رعایت موارد بهداشتی یک اصل بسیار مهم به شمار می رود لازم است مردم مواردی چون استفاده از ماسک، شستن دست و صورت را رعایت کنند. چرا که انتقال ویروس از سه چهار روز پس از آغاز بیماری تا حداکثر ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.
علیمرادیان در پایان می گوید: در پایان اینکه این بیماری واقعا احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و مردم برای خرید آنتی بیوتیک یا آمپول دگزا به داروخانه ها مراجعه نکنند چون مصرف این داروها هیچ تاثیری در بهبود بیماری نخواهد داشت، در واقع بهترین درمان استراحت و مصرف مایعات است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.