خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از مطالعاتی در خصوص تن فروشی/اقتصاد روسپی پرور

گزارش «وقایع استان» از مطالعاتی در خصوص تن فروشی/اقتصاد روسپی پرور

یکشنبه ۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۲

روشنک مشتاق
وقایع استان
تن فروشی در گروه مشکلات اجتماعی قرار دارد و در بسیاری از کشورها جرم محسوب می شود، به علاوه خوردن برچسب«روسپی» یا «تن فروش» به یک دختر یا زن در صورت عدم صحت می تواند همه زندگی او را در معرض تهدید قرار دهد.دسترسی به اطلاعات مربوط به تن فروشی بسیار دشوار است.تن فروشی تا اندازه ای بازتاب فرصت های محدود زنان در کسب شغل، درآمد خوب، استقلال اقتصادی و تامین مالی است و از عوامل اقتصادی به عنوان مهم ترین دلیل فحشا و تن فروشی یاد می شود.
هفته گذشته حبیب ا… مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص زنان روسپی گفت: «زنان ویژه یا روسپی عمدتا بین ۲۵ تا ۴۰ سال هستند و پذیرش این افراد از طریق اورژانس اجتماعی یا ناجا صورت می گیرد که این زنان به این مراکز معرفی و پذیرش می شوند هرچند در برخی مواقع خود این افراد به صورت خودخواسته معرفی می شوند و این زنان معمولا ۶ ماه تا یک سال در این مراکز می مانند.» هرچند که گزارش انجمن جامعه شناسی در سال جاری سن آغاز روسپیگری در ایران را ۱۶ سال عنوان کرد که ۵۰ درصد از این افراد سیکل، زیردیپلم و درصد کوچکی از آنها بی سواد هستند. به عبارتی در سال های اخیر بیشتر روسپیان را افراد باسوادتشکیل داده اند.همچنین مطابق آمار انجمن جامعه شناسی ۴۰ درصد مشتریان روسپی ها مردان متاهل و ۳۵ درصد از زنان روسپی نیز متاهل هستند.
گزارش در ۹ کشور ترکیه، کانادا، آلمان، مکزیک، افریقای جنوبی، تایلند، زامبیا و امریکا نشان می دهد که ۹۵ درصد از روسپیان آزار جنسی را تجربه کرده اند، ۹۵ درصد از افراد که در این حرفه مشغول هستند در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته اند و ۷۵ درصد از آنان ابتدا بی خانمان بودند و برای داشتن سرپناه به این کار مشغول شده اند. این گزارش ها نشان می دهد مهم ترین عامل روسپیگری عامل اقتصادی است و مسئولان هر کشور برای مبارزه با این آسیب اجتماعی باید وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود ببخشند.
در قوانین ایران از جرمی تحت عنوان تن فروشی یا روسپیگری نام برده نشده است که البته به معنای عدم برخورد کیفری و جایز بودن آن نیست بلکه عناوین مجرمانه دیگری در حوزه مسائل جنسی وضع گردیده است که بر مبنای آنها می توان کلیه مصادیق اعمال جنسی در خارج از چارچوب ازدواج را مجرمانه تلقی کرد.از آنجا که تن فروشی یا روسپیگری با جرایمی نظیر زنا وجه اشتراک دارد، مجازات این عمل طبق مقررات قانونی ما طیف وسیعی از مجازات را از چند ضربه تازیانه تا مجازات سنگسار در بر می گیرد که از لحاظ شدت نیز بسیار متفاوت است.
از آنجاییکه به طور معمول اطلاعات مربوط به تن فروشی و زنان تن فروش جمع آوری و منتشر نمی شود، اطلاعات دقیقی از این زنان وجود ندارد. بررسی ۱۰ پژوهش در فاصله سال های ۸۰ تا ۹۴ نشان میدهد در سال های اخیر سن روسپی گری از ۲۷ سال در سال ۸۱ به زیر ۲۰ سال در سال ۹۴ رسیده است، و ۹۵ درصد این زنان باسواد هستند و بیشترین فراوانی سطح تحصیلات در این زنان مربوط به مقطع دبیرستان است. نکته مهم در بررسی الگوی تحصیلی تن فروشان ، افزایش سهم زنان با تحصیلات دانشگاهی است. در بررسی این ۱۰ پژوهش دو گزارش مدنی و روایی به بررسی سابقه روانی زنان تن فروش پرداخته بودند که نشان می دهد ۳۲ و ۴۱ درصد از زنان در این دو تحقیق سابقه روانی داشته اند به عبارتی بیماری افسردگی رایج ترین بیماری روانی در بین تن فروشان است.مقایسه این ۱۰ مطالعه نشان می دهد سهم زنان مطلقه در بین زنان روسپی بین ۳۸ تا ۵۶ درصد است.
کشور ایران از جمله جوامع کم توسعه یافته ای است که تامل در ساختارهای آن می تواند بسیاری از تهدیدهای مرتبط با این پدیده را نمایان سازد. از مهم ترین عوامل اقتصادی ایجادکننده این آسیب می توان به بیکاری، فقر و بالا رفتن هزینه های زندگی اشاره کرد.از نظر اجتماعی جوانی جمعیت، شکاف طبقاتی، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق از جمله علل اساسی این پدیده هستند. رشد ارزش های مادی و لذت گرایی نیز از جمله عوامل فرهنگی مرتبط با افزایش این پدیده می باشند. در نتیجه برای چاره جویی این آسیب باید همه این عوامل را در نظر گرفت.
1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.