خانه » جدیدترین » یک پیشنهاد سازنده

یک پیشنهاد سازنده

یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰  شماره ۱۴۲۳

یک پیشنهاد سازنده

شهرداری اراک چه اقداماتی انجام دهد تا نهضت آسفالت با روشی بهینه تر و سازگارتر با محیط زیست اجرا شود

فاطمه چاپاری

شهرداری اراک در اقدامی قابل تقدیر یکی از مطالبات همیشگی مردم را پاسخ داده و بسیاری از معابر فرسوده شهر را روکش و لکه گیری کرده است. شهردار اراک پیشتر با عنوان نهضت آسفالت از این اقدام یاد کرده و حتی در گفت و گوهای مردمی خود اشاره کرد که پس از گذشت شش ماه از سال جدید به هر شهروندی که خرابی، شکستگی یا فرورفتگی ای را در سطح خیابان ها و کوچه های اراک گزارش کند جایزه داده خواهد شد.
در این گفتگو همراه با پیشنهادی به مجموعه شهرداری اراک و همچنین دیگر شهرها به چگونگی انجام این کار با روشی بهینه تر و سازگارتــــر با محیط زیست پرداخته شده است.
علی اصغر غفاری کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: ممکن است آسفالت بعد از گذشت چند سال فرسوده شده و بر اثر ترددهای بسیار شکسته شده و خرابی هایی در سطح آن پدید آید یا قیر موجود در آن اکسید شود، شهرداری در یک کار پسندیده تحت عنوان نهضت آسفالت دست به ترمیم خرابی معابر اعم از کوچه ها و خیابان ها زده است، که می توان این کار را با روش بهینه تری به انجام رساند، شهرداری می تواند با بازیافت آسفالت های قدیمی و استفاده مجدد از آن ها اقدام به روکش کردن معابر نماید.
وی افزود: می توان آسفالت های قدیمی معابر را پس از تراشیده شدن به کارخانه آسفالت منتقل کرد و با افزودن کمی قیر و مواد جوانساز وقتی تمامی مراحل بازیافت طی شد، مجدد از آن ها استفاده نمود.
غفاری اظهار کرد: این روش نسبت به روشی که شهرداری در نهضت آسفالت پیش گرفته شــاید سخت تر به نظر آید اما هم از نظر مدیریت هزینه ها و همین طور از لحاظ فاکتورهای شهرسازی و زیست محیطی برتری هایی را داراست.
وی افزود: در تخمین هزینه ای که بر اساس قیمت ها در فهرست بهای سال جدید و مشورت با پیمانکاران متخصص در این زمینه داشته ام، تمامی هزینه های مربوط به مصالح و عملیات اجرایی در تمامی مراحل؛ اعم از تراشیدن آسفالت قدیمی معابر با دستگاه های مخصوص، حمل آن به کارخانه، جوانسازی آن، برگرداندن آن به محل پخش و استفاده مجدد از آن محاسبه شده است.
این کارشناس شهری تصریح کرد: طبق محاسبات شکل گرفته با تراشیدن آسفالت قدیمی معابر و استفاده مجدد از آن می توان با هزینه ای کمتر میزان بیشتری از معابر را پوشش داد، به طوری که در این روش هزینه ها ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
وی افزود: فارغ از اینکه این روش هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد، مانع از ایجاد معضلات شهری در آینده نیز خواهد شد.
غفاری تصریح کرد: در گذشته طی سال های مختلف مدام یک لایه به لایه های سطح معابر اضافه شده به طوری که ضخامت آسفالت بسیاری از کوچه و خیابان های شهر اراک به ۲۰ سانتی متر می رسد، در صورتی که تمامی این آسفالت های قدیمی قابل استفاده بوده است، در دیگر کشورها معابر به این شکل روکش نمی شوند بلکه در این کشورها با بازیافت روکش ها و آسفالت های قدیمی و با میزان کمتری از هزینه دست به روکش جدید معابر می زنند.
وی افزود: این افزوده شدن لایه به لایه آسفالت در معابر شهری تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، برای مثال بین سطح معابر و سطح تمام دریچه هــا و منهول های تاسیسات شهری که قبلا در سطحی مشخص طراحی شده بودند اختلاف ارتفاعی ایجاد خواهد شد که منجر به ایجاد دست اندازهایی در سطح خیابان ها و کوچه ها می شود.
این کارشناس شهری همچنین افزود: آسفالت چند لایه معابر منجر به بالارفتن ارتفاع سطح خیابان ها و کوچه ها نسبت به جداول نیز شده و در نتیجه چند صباحی بعد شهرداری ناچار است اقدام به نوسازی و بازسازی جدوال و هم سطح کردن آن ها با معابر کند.
وی اظهار کرد: مشکل دیگری که ایجاد خواهد شد این است که با افزایش ارتفاع سطح، لاجرم بر ارتفاع ساختمان هایی که به تازگی ساخته خواهند شد نیز باید افزوده شود و این باعث ایجاد اختلاف ارتفاع در ساختمان های جدید و قدیمی می شود، از آن گذشته به دنبال آسفالت ریزی پیاپی در سال های قبل در ورودی برخی از ساختمان های قدیمی شهر نیز از سطح کوچه یا خیابان پایین تر رفته که همین پایین رفتن کد ارتفاعی یک سری از خانه های قدیمی موجب راه یافتن آب باران به بسیاری از این خانه ها و مغازه ها خواهد شد.
غفاری بیان کرد: به طور کلی نگهداری، ترمیم، بهسازی و لکه گیری و روکش خیابان ها یک رویه معمول در تمام شهرهای دنیا بوده که بایستی انجام شود که این کار در اقدامی به جا در شهر اراک نیز در حال انجام است.
وی افزود: اما نقدی که به عملیات بهسازی معابر در کشور ما می توان وارد کرد این است که این عملیات به شکل مرحله به مرحله انجام نمی پذیرد، پس از گذشت ۳ الی۴ سال از آسفالت یک معبر، اولین مراحل نگهداری از این معبر باید انجام پذیرد، برای مثال اگر این معبر نیاز به قیرپاشی دارد باید یک قیرپاشی سطحی روی آن انجام داد و همین عمل به اندازه ۲ تا۳ سال از آسفالت معبر حفاظت خواهد کرد، در مرحله بعدی باید ترک ها و درزهای موجود را ترمیم کرد، شهرداری در سال های گذشته اقدام به انجام این مراحل ننموده تا جایی که روکش بسیاری از معابر شهر به کلی از بین رفته است و لاجرم روکش جدید برخی معابر باید در دستور کار قرار گیرد که روکش جدید نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در صحبت های قبلی به آن اشاره کردم.
این کارشناس شهری گفت: با توجه اینکه کشور در حال حاضر در شرایط تحریم بوده و وضعیت اقتصادی نامناسبی را از سر می گذرانیم باید استفاده بهینه از مصالحی چون قیر و آسفالت را در نظر داشته باشیم.
وی افزود: از آنجا که آسفالت از منابع نفتی و مصالح سنگی ساخته می شود، فارق از اینکه باید از این منابع نفتی برای آیندگان حفاظت نمود، صرفه جویی در منابع نفتی کاهش آلودگی های زیست محیطی را هم به دنبال خواهد داشت. همچنین مصالح سنگی نیز از کوه ها و معادن طبیعی کشور به دست می آید و استفاده بی رویه از این مصالح برابر با آسیب زدن به طبیعت می باشد در حالی که بازیافت مانع از این مشکلات خواهد شد.
علی اصغر غفاری دلیل عمده خرابی آسفالت معابر در شهرهای کشور را زیرسازی نامناسب دانسته و گفت: در صورتی که زیرسازی معابر به درستی انجام نپذیرد آسفالت نشست پیدا کرده و خراب می شود، این مساله فرسودگی آسفالت را افزایش می دهد، بنابراین بایستی دقت بیشتری در انجام زیرسازی خیابان ها صورت پذیرد.
وی افزود: چرا که اگر زیرسازی به درستی انجام پذیرد در برخی معابر کم تردد که ساکنین کمتری دارند می توان از آسفالت های حفاظتی یک سانتی متری استفاده نمود و در صورتی که ساکنین این منطقه در آینده افزایش پیدا کردند اقدام به آسفالت مجدد کرد.

۲ دیدگاه

  1. سلام من چندین بار ب شهرداری زنگ زدم. پارک امیرکبیر روشنایی مناسب نداره مخصوصا قسمت وسایل بازی کودکان. در قسمت بازی کودکان یک تاب ندارد و سرسره آنجا بیش از ۲ سال که بعلت شکستگی بسته . چرا برای رفاه کودکان کاری نمیکنیم. حتی پارک شهروندی پشت استخر ماشین سازی اصلا زیرساخت خوبی ندارد و کف پارک خاکی و آلوده هست که دچار بسیاری مریضی میشو . سلامت فرزندان واجب است ولی مسولین در این زمینه ها خواب هستن. البته وقت انتخابات میشه برای نشان ظاهری شروع ب آسفالت و لکه گیری میکنن.

  2. باسلام وتشکر از زحمات شهردار اراک وهمکارانشان
    در نهضت آسفالت خیابانهای اراک ملاک سیاه کردن ورنگ ولعاب نباشد بلکه اصول یک آسفالت استاندارد رعایت شود تا هرساله شاهد هزینه های گزاف نباشیم یکبار از روی اصول واساسی کار کنیم بهتر چندبار کار بی ثمراست مرکز استان مرکزی بنام اراک هیچ خیابان وکوچه ی درست وحسابی وصافی ندارد همه چاله چوله ودست اندازهایی است که ماشین را خراب میکند لطفا اساسی کاربشه دست مریزاد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.