خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با رئیس خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی به بهانه برگزاری نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران» در اراک/شناسنامه مصور

گفتگو با رئیس خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی به بهانه برگزاری نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران» در اراک/شناسنامه مصور

شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷   شماره ۸۸۹

سمیه انصاری فر: عکس بعنوان یک سند تاریخی و باارزش پذیرفته شده و مورد توجه علاقمندان به تاریخ و وقایع است. هم اکنون ابعاد بسیاری از حوادث تاریخی و اتفاق های مهم در دنیا با استناد به عکس ها به نسل های آینده منتقل می شوند. بنابراین ارائه و نمایش عکس های مختلف تاریخی می تواند برای گروه های مختلف مخاطبان مورد توجه باشد. نمایشگاه هایی از عکس ها و اسناد تاریخی یک کشور در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی در راستای نمایاندن بخشی از شناسنامه یک کشور گام مهمی در این راستا است. نمایشگاه «عکس و اسناد همکاری سازمان ملل متحد و ایران» یکی از این نمایشگاه است که به تازگی در اراک افتتاح شده است. ایران یکی از ۵۱ عضو موسس سازمان ملل متحد است که منشور این سازمان را در سال ۱۹۴۵ امضا کرد و همکاری گسترده و قوی در تمام این سال ها با این سازمان که هدفش ایجاد امنیت، صلح، مشارکت‌جویی و دوستی و همکاری بین تمام دولت‌ها بوده داشته است پس آگاهی از تاریخچه سازمان ملل متحد در ایران، از اهمیتی ویژه برخوردار است و عکس‌ های نمایش داده شده گواه بسیاری از لحظات تاریخی و مهم سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی هستند.
نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران» در ۲۵ تیرماه با حضور «ماریا دوتسنکو» رئیس مرکز ارتباطات سازمان ملل در تهران، در اراک افتتاح شد و در آن ۶۵ قطعه عکس در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان حوزه تاریخی سیاسی قرار گرفت. این نمایشگاه قرار است در سراسر استان های کشور برگزار شود و استان مرکزی یکی از اولین استان ها است که نمایشگاه در آن برپاشد. این رویداد فرهنگی در راستای تفاهم نامه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا ) با مرکز اطلاعات سازمان ملل مستقر در تهران برگزار شده به همین دلیل گفتگویی با «حسین مهدی زاده» رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان ( ایرنا مرکزی) داشته ایم.
مهدی زاده در خصوص برپایی این نمایشگاه در اراک گفت: استان مرکزی پنجمین استانی است که نمایشگاه مذکور در آن برگزار می شود طبق تفاهم نامه میان ایرنا و مرکز اطلاعات سازمان ملل بناست این نمایشگاه در ۳۱ استان کشور برگزار شود.
وی اضافه کرد: این نمایشگاه در واقع با مشارکت ایرنا، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس سازمان ملل متحد برگزار شده است.
مهدی زاده با بیان اینکه رویکرد اصلی نمایشگاه اطلاع رسانی مناسب در مورد نقش جمهوری اسلامی بـه عنوان کشــوری صلح طلب در ســازمان هــای بین المللی است، تصریح کرد: ایران بعنوان یکی از ۵۱ کشوری موسس سازمان ملل است و در تدوین منشور سازمان ملل نقش مهمی داشته عکس های نمایش داده شده در نمایشگاه در ارتباط با فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و بازتاب این اقدامات موثر است.
وی برگزاری این نمایشگاه را یک رویداد تاریخی فرهنگی ارزشمند خواند و گفت: این عکس ها شناسنامه کشور هستند و در آن ها تصویر حضور بسیاری از سران تراز اول کشــور را در سازمان ملل می توان دید در واقع این نمایشگاه روایت و گنجینه ارزشمند از سیر تاریخی خدمات نظام است.
رئیس خبرگزاری ایرنا مرکزی در خصوص اینکه چرا استان مرکزی بعنوان یکی از اولین استان های برپاکننده این نمایشگاه انتخاب شده، افزود: با توجه به ظرفیت دانشگاهی موجود در استان، همچنین وجود فرهیختگان، اساتید و صاحبنظران تاریخی، سیاسی و فرهنگی و با تاکید بر این نکته که یک چهارم فرهیختگان کشور مربوط به استان مرکزی هستند با هماهنگی انجام شده با مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد قرار شد تا استان مرکزی در تیرماه میزبان این نمایشگاه باشد.
مهدی زاده با اشاره به مشارکت ایرنا در برگزاری این نمایشگاه گفت: بخش قابل توجهی از عکس های نمایش داده شده و مرتبط با این موضوع محصول عکاسان ایرنا هستند و از آرشیو این خبرگزاری تهیه شده اند.
وی ادامه داد: خبرگزاری ایرنا از آرشیو خوبی در حوزه عکس برخوردار است و در مناسبت های مختلف تاریخی عکس های تاریخی متناسب با آن واقعه را در خبرگزاری منتشر می کند از آن جاییکه عکس های این نمایشگاه دارای سیر تاریخی و آغاز آن ها به بیش از چهل سال گذشته برمی گردد، ایرنا نقش پررنگی در تکمیل این مجموعه داشته است.
مهدی زاده در خصوص استقبال مخاطبان از این نمایشگاه، توضیح داد: از آنجاییکه عکس های نمایش داده شده در حوزه تاریخی، دیپلماتیک و سیاسی هستند اغلب مخاطبین آن خاص هستند. با این وجود استقبال مخاطبین به ویژه در روز افتتاحیه با توجه به موضوعیت نمایشگاه خوب بوده است.
وی گفت: ما مخاطبینی از گروه های سنی بالا داشته ایم که با توجه به تاریخی بودن عکس ها به موارد جالبی در عکس ها اشاره کرده اند مثلا یکی از افراد حاضر در یکی از عکس ها به گواه برخی بازدیدکنندگان شخصیتی به نام امیرانتظام است که اراکی بوده است.
مهدی زاده با اشاره به نقش اطلاع رسانی در خصوص جلب مخاطب گفت: با وجود اینکه نمایشگاه بیشتر خاص پسند است ولی ما تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی مناسب انجام داده ایم از جمله با نصب بیلبورد در نقاط مختلف شهر، همچنین از ظرفیت همکاران رسانه ای از جمله صدا و سیما بهره بردیم که در این مسیر ما را یاری کردند.
وی با تاکید بر اینکه عکس بعنوان یک سند باید بیشتر مورد توجه باشد، بیان کرد: عکس زبان و سندی برای آینده است بنابراین باید در آرشیو کـــردن عکس ها به طور جدی تری عمل کنیم.
رئیس خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه کشور و به تبع آن استان ما در بخش آرشیو عکس عملکردی قوی نداشته و این حوزه ضعف های بسیاری دارد این در حالی است که در کشور و استان ما عکاسان قدیمی وجود دارد که می توان از عکس های آن ها بعنوان سند و منعکس کننده تاریخ استان و کشور در برهه های مختلف بهره برد.
مهدی زاده ادامه داد: از آنجاییکه استان مرکزی مهد و پرورش دهنده بسیاری از مفاخر بوده است بدون شک خانواده ها و بازماندگان آن ها عکس های از بخش های مختلف زندگی آن ها دارند که می توان با رایزنی و تعامل با آن ها از این پتانسیل ویژه نیز استفاده کرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود که جایگاه و مکانی در استان تحت عنوان آرشیو عکس تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در استان با همکاری دستگاه های متولی، انجمن عکاسان و بخش خصوصی راه اندازی شود تا عکس ها و اسناد مرتبط با مفاخر، عکس های تاریخی عکاسان پیشکسوت و حتی آثار عکاسان جوان استان برای آگاهی و شناخت آیندگان از وضعیت استان و آنچه بر آن گذشته و توسط عکس ها ثبت شده باقی گذاشت.
مهدی زاده افزود: خوشبختانه به تازگی تالار عکاسان استان مرکزی در اراک راه اندازی شده است که می تواند قدمی در این مسیر باشد البته در ادامه راه به هدف گذاری و حمایت بخش های مختلف نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه در افتتاح این نمایشگاه خانم «ماریا دوتسنکو» رئیس مرکز ارتباطات سازمان ملل در تهران حضور داشته است، اظهار کرد: حضور وی بعنوان یک شخصیت دیپلماتیک در اراک نیاز به همکاری دستگاه ها و مسئولین مختلف داشت که خوشبختانه این همکاری به ویژه از سوی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی و شورای تامین برای ما فراهم شد.
مهدی زاده ادامه داد: برگزاری مناسب هر رویداد فرهنگی نیاز به مشارکت همگانی دارد. در برپایی این نمایشگاه اداره فرهنگ و ارشاد استان مرکزی و مدیریت فرهنگسرای آیینه یاری رسان ما بودند و از همه مهم تر همکاران ما در رسانه های مختلف در اطلاع رسانی نمایشگاه تلاش زیادی داشتند.
نمایشگاه «عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران» ۲۵ تیرماه در فرهنگسرای آیینه افتتاح و به مدت یک هفته در نوبت صبح و عصر برای بازدید علاقمندان برقرار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.