خانه » جدیدترین » چه سوالی از نماینده بپرسیم؟

چه سوالی از نماینده بپرسیم؟

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۲

مهدی مسعودی آشتیانی. عضو شورای شهر آشتیان

شاید کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت داشته باشد. پای صحبت مردم که می نشینی گاهی چیزهایی را بیان می کنند که شاید اصلا ارتباطی به مجلس و حوزه نمایندگی نداشته باشد. این مسئله به نوعی در بین بسیاری از اقشار جامعه دیده و شنیده می شود و فرقی ندارد فرد مخاطبت بازاری باشد یا کارگر، فرهنگی باشد یا کارمند. درخواستهایی که بسیاری از مردم از نماینده مجلس دارند با آنچه در قانون برای آن دیده شده بسیار متفاوت است. این روزها تب و تاب جلسه با نماینده و سوال از او در سطح شهر بسیار است. در این شرایط اکثریت مردم هم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند. هنگامی که نماینده مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را طلب می کنند. مردم تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالیکه پرداختن به این مسائل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. از این رو لازم است مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را کسب کنند. مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است. ۳۸اصل از ۱۷۷ اصل قانون اساسی به صورت مستقیم و مشروح به مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد. در اصل ۷۱ مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. در اصل ۷۴ نیز آمده است لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس ارائه می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است. بر اساس اصل ۷۶،‌ مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. با توجه به اصل ۸۴ هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند. در اصل ۸۷ نیز آمده است، رئیس جمهور باید برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد و در دوران تصدی نیز در مورد مسائل مهم و مورد اختلاف می تواند از مجلس برای آنها تقاضای رای اعتماد کند. در اصل ۸۸ نیز آمده است، در هر موردی که حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس و یا هر یک از نمایندگان از وزیر درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس شورای اسلامی حاضر و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد،مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.با بررسی های این اصول می توان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی همانطوریکه امام خمینی(ره) فرمودند در راس امور است و نمایندگان مردم در برنامه ریزی و سیاست گذاری های کلان جامعه از قدرت و توانایی های لازم برخوردار هستند. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست زیرا این کار عملی نبـــوده است. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض ونصب مدیران دستگاههای دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدمات از قبیل آب ، جاده ، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد.
نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بــی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسئولان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.
اما به واقع این عمل جزء دو وظایف اصلی نمایندگان نیست اما از طرفی دیگر مسئولین و مدیران منطقه ای با هدف رفع مشکلات وکسب امتیازات قانونی می توانند با مهیا کردن شرایط، بستری را فراهم کنند تا ظرفیت قانونی نماینده مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت برای تامین خواسته های بر حق و قانونی خود اقدام و مصادیق بی عدالتی احتمالی را برای اجرای هرچه بهتر عدالت و قــانون بـــا نماینده در میان بگذارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.