خانه » پیشنهاد سردبیر » پس از پایان جنجال خبری توقیف یک روزنامه اصلاح طلب، نشریه یالثارات با فحاشی به هنرمندان خبر ساز شد/جای خالیِ «قانون»

پس از پایان جنجال خبری توقیف یک روزنامه اصلاح طلب، نشریه یالثارات با فحاشی به هنرمندان خبر ساز شد/جای خالیِ «قانون»

دوشنبه ۱۱ مرداد ۹۵   شماره ۳۸۰

گروه سیاسی- وقایع استان:
در میان آشفته بازار مطبوعات و چاپ روزانه نشریات زرد خبری که حدود یک ماه پیش مبنی بر توقیف روزنامه قانون با شکایت یک نهاد شنیده شد اتفاق ناگواری را برای روزنامه خوان ها و جامعه مطبوعات رقم زد. در این خبر آمده بود بدنبال شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ، روزنامه «قانون» از سوی دادستانی توقیف شد.
در نامه توقیف روزنامه قانون آمده است که نظر به اعلام جرم سازمان اطلاعات سپاه و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه روزنامه قانون دایر بر افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، مستندا به بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی در راستای وظایف قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع از جرم و در راستای ماده ۱۱۴ آئین دادرسی کیفری ، روزنامه قانون توقیف می باشد.
مروری بر زمان نشان می دهد که توقیف همراه همیشگی روزنامه های اصلاح طلب بوده است. از توقیف «سلام» که اعتراضات گسترده دانشجویان و اتفاقات سال ۷۸ را در پی داشت تا امروز و توقیف قانون. اما مشکلات برای برخی روزنامه ها کمتر بوده است. از واکنش مدیر مسئول روزنامه کیهان به احضارنامه دادگاه در ماه مبارک رمضان گرفته تا توهین های گاه و بیگاه نشریه یالثارات وابسته به انصار حزب ا… که در جدیدترین توهین خود با چاپ عکس بازیگران حاضر در جشن حافظ در تیتر خود اقدام به فحاشی به آنها کرده است.
هفته نامه یالثارات با منتشر کردن خبری که در آن به هنرمندانی که در جشن حافظ شرکت کرده بودند واکنش تندی نشان داد و با انتشار این خبر از منبعی منتسب به امام صادق به توهین کردن هنرمندان و دیگر مردان پرداخته است.
به گزارش وقایع استان به نقل از انتخاب، پیش تر از این هفته نامه یالثارات به شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور نیز توهین کرده و امتیازش لغو شده بود.
پایگاه خبری انصارحزب ا… در مطلبی با عنوان «همه سرمایه های یک جشن» نوشته است: جشن سالیانه یکی از نشریات به اصطلاح سینمایی برگزار شد و باز هم همان قصه های پوسیده و کهنه تکرار شد! باز هم فرش مثلا قرمز و رژه مدهای عقب افتاده و لباس های یاجوج و ماجوجی ، باز هم تجمع گروهی به اصطلاح هنرپیشه و فیلمساز ورشکسته ، بازهم گنجاندن نیش و کنایه های خاله زنکی لابلای حرف های شصت من یه غاز و حرکات دن کیشوت وار و بعد هم به به و چه چه زدن های پاچه خوارانه که بابا استاد. چه گفتی!! حقشان را کف دستشان گذاشتی!!!، بازهم جوایز فرمایشی و شوخی های لوس و آبکی و نچسب، بازهم سر و وضع های آنچنانی و حرکات قبح شکنانه ، بازهم اشک و آه برای سینمای طاغوت و عوامل آن که حیف ! انقلاب شد و نگذاشتند آن نوابغ روزگار هنرشان را به منصه ظهور برسانند.
پایگاه خبری این نشریه در ادامه آورده است: اما در میان همه این برو و بیا و خرج و هزینه هنگفت و اسپانسر و سر و صدا و حضور گروهی از عوامل پرمدعای این سینما و دسته ای «از دماغ فیل افتادگان» این جماعت و کلی حرف و نقل و سخنرانی و جایزه و…، یک وب سایت وابسته به دولت تنها نکته ای که برایش قابل ذکر بود و تیتری که توانسته بود برای این مراسم انتخاب کند ، نام برده شدن از سه مرده وابسته به طاغوت در جشن یاد شده بود! یک شاعر درباری (که ۱۶ سال پیش مرده بود) و دو هنرپیشه مبتذل فیلم فارسی.
در انتها این نشریه اورده: حتما پس از مراسم، این جماعت خود بزرگ بین و از خود متشکر! کلی شیشه نوشابه برای خود باز کرده که بابا دم ما گرم که چه کردیم!! با وجود همه بگیر و ببندها و اختناق موجود !!! و علیرغم موضع گیری فضای فرهنگی کشور علیه ولنگاری فرهنگی، زدیم توی خال و از ولنگارترین عناصر تاریخ ضد فرهنگ این مملکت تقدیر کردیم!!!
بدین ترتیب این نشریه توهین بی سابقه ای را به شرکت کنندگان در جشن کرده است. توهین تندو بی‌سابقه هفته نامه «یالثارات» به هنرمندان؛ هنرمندانی که در جشن حافظ حضور یافته بودند، هنرمندانی که تعداد بسیاری از آنها حق بسیاری به گردن فرهنگ این سرزمین دارند، توهینی که این‌بار تنها متوجه خود هنرمندان نیست بلکه اطرافیان، به ویژه خانواده این قشر را نیز نشانه گرفته است.
به گزارش انتخاب،متأسفانه مدتی است استفاده از واژه‌های نامتعارف توهین‌آمیز باب شده و بسیاری از اشخاص و رسانه‌ها از این کلمات استفاده یا شاید سوءاستفاده می‌کنند و به خود این اجازه را می‌دهند که به راحتی به اقشار فرهنگی و هنری حمله رسانه‌ای کنند. در پی این اتفاق با تعدادی از سینماگران گفت و گو کردیم و از آنها پرسیدیم چه تصمیمی در مواجهه با این افترا اتخاذ خواهند کرد. همه آنها تصمیم‌گیری نهایی‌شان را به تصمیم جمعی منوط دانستند؛ چراکه معتقدند به تنهایی نمی‌توان در مقابل این رفتارهای ناپسند ایستاد و این مقابله نیاز به یک خرد و تصمیم جمعی دارد.
علی معلم، مسئول برگزاری جشن حافظ در گفتگو با ایران گفت: آیا می‌شود در روزنامه فحش هم نوشت؟ می‌شود عکس آدم ها را چاپ کرد و به راحتی به آن توهین کرد؟ به نظر من این اتفاق یک برخورد فرهنگی نیست، بلکه بیشتر سیاسی است و برنامه‌ریزی‌هایی که شاید برای انتخابات دارد انجام می‌شود. در هر صورت این موضوع به من برنمی‌گردد و یک موضوع عمومی است و توهین به خانواده‌ها و جامعه صورت گرفته است. کسانی که مدعی رعایت قانون هستند باید با چنین پدیده‌هایی برخورد کنند.
وزارت ارشاد باید با این موضوعات برخورد جدی کند. منِ تنها نباید به اینگونه مسائل واکنش نشان دهم بلکه جامعه هنری، خانه سینما و سازمان سینمایی باید واکنش نشان دهند. معاون مطبوعاتی و هیأت نظارت بر روزنامه‌ها و رسانه‌ها که قوانین مشخصی دارند باید بر اساس این قوانین با این موضوع برخورد کنند و ما نیازمند یک واکنش عمومی هستیم. تلقی عمومی از این پیشامد این است که مدعی‌العمومی وجود دارد و هیچ فرد و سازمانی حق چنین کنش‌هایی را ندارد و در واقع اکنون موضوع اعاده حیثیت است و خواست ما برخورد جدی با اینگونه رفتارهاست.
یک منبع آگاه در وزارت ارشاد نیز به ایران اطلاع داد: بهترین واکنش در مقابل مطلب توهین آمیز نشریه «یالثارات» که ما حتی نمی‌توانیم واژه اش را بر زبان آوریم سکوت است و مطمئنا از طریق هیات نظارت بر مطبوعات این موضوع پیگیری خواهد شد.
این‌گونه توهین‌ها و تندروی‌ها اولین بار نیست که نسبت به هنرمندان رخ می‌دهد اما امیدواریم با پیگیری سازمان‌های مربوطه و مقامات مسئول دیگر شاهد کاربرد چنین الفاظ و رفتارهایی نباشیم.
واکنش انجمن بازیگران سینمای ایران به توهین نشریه یالثارات به هنرمندان حاضر در جشن حافظ
به گزارش ایلنا، متن بیایه انجمن بازیگران سینمای ایران به شرح زیر است:
«به نام خدا
اخلاق یکی از بنیادی‌ترین و والاترین دروس و آموزه‌های عقیدتی و اجتماعی بوده و هست، و پاکیزگی گفتار از ارکان بسیار مهم اخلاق محسوب می‌شود. متاسفانه در روزهای گذشته نشریه یالثارات، با زیر پا گذاشتن حریم اخلاق و نادیده گرفتن عفت کلام، عبارات ناشایست و زشتی را نسبت به سینماگران و خانواده ایشان به کار برده که فارغ از توجیه لغوی آن، در عرف اجتماعی، یکی از رکیک‌ترین و زشت‌ترین فحاشی‌های رایج در بین فرومایه‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شود. انتقاد سالم، سازنده و مؤدبانه حق تمامی ارباب جراید و رسانه‌های جمعی است اما بی حرمتی، افترا و زشت گویی در هر شکل و با هر بهانه و نیتی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
انجمن بازیگران سینمای ایران پس از چند روز خویشتنداری و با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی، حق قانونی و شرعی اعاده حیثیت را برای تمامی هنرمندان و خانواده ایشان محفوظ دانسته و برخورد قاطع مسئولان قضایی و قانونی ذیربط با این بی‌حرمتی را، کمترین انتظار هنرمندان می‌داند.
بیایید امروز که پدیده زشت و منحوس تروریسم در لباس دین، خدمت‌گذاری شیطان می‌کند و نفرین جهانیان را به جان می‌خرد، ما همه باهم حافظان شریف کلام مقدس خداوندی باشیم که به حرف و قلم قسم یاد می‌کند. تا فراموش نکنیم که ادب مرد به ز دولت اوست.»
در واکنش به این مطلب، نعیمه نظامدوست، بازیگر سینما در اینستاگرام خود عکسی را که مهران غفوریان از خودش گرفته بود با این عنوان منتشر کرد: «لباس پیشنهادی مهران غفوریان برای جشن حافظ سال ۹۶». در این عکس مهران غفوریان کنار فردی ایستاده که روی خودش پتویی انداخته است. برخی محافظه‌کاران این کار غفوریان را توهین بی‌شرمانه او به حجاب محسوب کردند که باعث شد مهران غفوریان توضیحی درباره آن عکس بدهد.
نعیمه نظامدوست به نقل از مهران غفوریان در اینستاگرامش نوشته که «منظور آقای غفوریان به هیچ عنوان توهین به حجاب و چادر نیست و نبوده و نخواهد بود» و مهران غفوریان با زبان خودش به توهینی که از طرف یالثارات به او و دیگر مردان شده است، پاسخ داده است.
کاربران زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی به تیتر یالثارات واکنش نشان دادند، برخی عکس مهران غفوریان را بازنشر کرده‌اند و از او حمایت کرده‌اند، برخی از رواج توهین از سوی این رسانه انتقاد کرده‌اند، و بعضی از کاربران مرد گفته‌اند احتمالا آنها هم شامل توهین یالثارات می‌شوند چرا که همسرانشان آرایش می‌کنند. این اولین بار نیست که این واژه از سوی برخی نشریات در ایران به کار می‌رود.
آیت‌ا… جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید چندی پیش گفته بود کسی که بیگانه را به کشور راه می‌دهد «دیوث سیاسی»است. هفته‌نامه ۹ دی هم با استناد به این حرف آیت‌ا… جوادی آملی، تیتر یک یکی از شماره‌هایش را به این موضوع اختصاص داده بود که گفته می‌شود از دلایل توقیف این هفته‌نامه بوده است. با جنجالی شدن این موضوع، دفتر آقای جوادی آملی در توضیحی گفت کاربرد فقهی این اصطلاح با کاربرد عرفی آن «تفاوت زیادی» دارد و «به مرد بى‌غیرتی گفته می‌شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌کند.»
دولت آقای روحانی و بخش فرهنگی اش به وزارت علی جنتی امروز مسئولیت سنگینی را در قبال افکار عمومی جامعه و هنرمندان بر عهده دارد. عدم برخورد با این اتفاقات ناگوار در فضای مطبوعاتی کشور که هر روز توسط نشریات متعددی از قبیل کیهان، یالثارات و … رخ می دهد، یقینا عزم دولت برای تغییر و حرکت به سوی جامعه ای عقلانی بر پایه ادب و انسانیت را زیر سوال خواهد برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.