خانه » جدیدترین » آسیب های سلامتی در کار با تلفن همراه

آسیب های سلامتی در کار با تلفن همراه

دوشنبه ۱۱ مرداد ۹۵    شماره ۳۸۰

مجید آهنگرانی:
از سالهای ابتدایی تولید تلفن های همراه ، همواره بحث تحت شعاع قرار گرفتن سلامتی افراد توسط امواج این گوشی ها مطرح شد و تا به امروز ادامه دارد. امواج الکترو مغناطیس این دستگاه برای کودکان کمتر از ده تا دوازده سال خطرناک است.هر چند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلا به سرطان ثابت نشده ولی تحقیقات بعضی از دانشمندان نشان داده که ارتباط احتمالی در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخی سرطان های مغز وجود دارد. اما علاوه بر این تهدیدات ، تلفن های هوشمند امروزه به دلیل امکانات فوق پیشرفته خود و ایجاد وابستگی شدید بین کاربران ، سلامتی را از جهات مختلف با خطر مواجه کرده اند.
آیا شما و تلفن هوشمندتان جدایی ناپذیرید؟ اگر این طور است ، باید بدانید افراد بسیاری مانند شما هستند . تحقیقات بسیاری نشان داده که نمودار رشد اعتیاد به کار با تلفن هوشمند به سرعت در حال افزایش است. در یک بررسی ۶۶ درصد افراد اعلام کرده اند که از اینکه موبایلشان دم دستشان نباشد یا گم کنند ، هراس دارند.
همچنین نظر سنجی ها نشان میدهد بسیاری از افراد نیز عادت دارند که تلفن هوشمندشان را به رختخواب ببرند . مشخصا این چیزی جز یک اعتیاد مدرن به ابزار های دیجیتالی نیست به هر حال اگر شما هم از این جمله افراد هستید ، بد نیست کمی بیشتر با صدماتی که تلفن هوشمند یا تبلت تان به شما میزند آشنا شوید.
۱-آلودگی های میکروبی : تبلت ها و گوشی های هوشمند که با لمس انگشتشان کار میکنند محل بسیار مناسب برای رشد ، تکثیر و انتقال انواع باکتری های مضر و خطرناک برای انسان هستند که میتوانند باعث بیماری فرد نیز شوند.
تحقیقات نشان داده است که حداقل پانزده درصد از تبلت هایی که در بیمارستان ها استفاده میشوند دارای مجموعه ای از باکتری ها ی خطرناک هستند (کلستریدیوم سخت) و ( استافیلوکوکوس اورئوس) مانند سال ۲۰۱۲ تحقیقی در وال استریت ژورنال منتشر شد که در آن میکروب های هشت تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفت . هر چند که اثری از باکتری استافیلکوک ( عامل مسمومیت های گوارشی و عفونت های پوستی) در آن پیدا نشد ، ولی مقادیر زیادی از میکروب هایی که در مدفوع زندگی میکنند در آن ها یافت شد. محققان روش های مختلفی برای تمیز نگه داشتن این دستگاه ها توصیه و تمیز و نمدار (میکروفایبر) میکنند که ساده ترین آنها ، استفاده از پارچه است . ا
دستگاههایی نیز وجود دارند که با استفاده از نور ماورای بنفش تمام مجموعه های موجود باکتریزای بر روی گوشی ها را نابود میکند که میتواند در بیمارستان ها مفید باشد.
۲-گردن درد : تایپ کردن بیش از اندازه میتواند منجر به بروز گردن درد شود.علاوه بر درد گردن ممکن است درد های مشابه ی در شانه ها و حتی سر نیز بروز کند.
وزن سر انسان به طور متوسط ۵ کیلو گرم است. حال تصور کنید که نگه داشتن مداوم این وزن در حالت ثابت میتواند چه فشاری بر گردن شما وارد کند.
۳-خماری نتیجه مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است نشان میدهد که ممنوعیت ناگهانی استفاده از ابزار های الکترونیکی به مدت ۲۴ ساعت در فردی که به استفاده از آنها عادت دارد، میتواند باعث بروز رفتارهایی مانند بی قراری ، آشفتگی ، اظطراب ، و احساس انزوا در او شود ، مانند علائم خماری در افراد معتاد به مواد مخدر یا الکل . طبق این مطالعه حتی علائم شبیه تب و لرز در معتادان به مواد مخدر نیز در این معتادین به ابزار های دیجیتالی دیده شده است.
۴-بدخوابی: نتیجه یک نظر سنجی که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه استنفورد انجام شد ، نشان داد که بیش از سه چهارم دانشجویان این دانشگاه ، تلفن همراه خود را به رختخواب میبرند . این احتمالا خبر خوبی برای رئیس منتشر Nature دانشگاه نیست ، زیرا بر اساس نتیجه تحقیقی که در نشریه شد ، میتوان گفت نور صفحه گوشی های هوشمند منجر به تاخیر در روند تولید ملاتونین شده و خوابیدن را به تاخیر می اندازد . ملاتونین را هورمون خواب مینامند و در تاریکی بیشتر ترشح میشود و باعث خواب آلودگی میشود نتیجه خواب ناکافی در شب هم احساس خستگی و بی حالی در طی روز است. کند در همچین کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده میکنند بسیاری اوقات به علت دریافت پیامک در انتهای شب بدخواب می شوند.خیلی از اوقات برای پاسخ دادن پیامک در انتهای پیامک ها لازم است که ذهن هوشیار شده که همین امر موجب اختلال خواب میشود . همین بدخوابی و بیخوابی در عملکرد روزانه آنها تاثیر گذار خواهد بود .
۵- کاهش شنوایی: اگر موزیک های تلفن همراه خود را با هدفن مناسب و صدای کم گوش میدهید ، جای نگرانی نیست . اما صدای بلند موزیک میتواند به گو.ش داخلی و شنوایی شما صدمات جدی وارد کند، زیرا صدای بلند هدفون باعث آسیب سلول های ظریف داخل گوش شما که وظیفه ارسال پیام های شنوایی به مغز را دارند می شود و تخریب آنها مساوی است با کاهش یا از دست دادن قدرت شنوایی.
۶- خطر امواج رادیویی: هر چند که خطرناک بودن امواج تلفن همراه هنوز هم به طور قطعی تایید نشده است ، اما سازمان بهداشت جهانی ، امواج این دستگاه ها را از امواج احتمالا پرخطر برای انسان و عامل احتمالی سرطان بر شمرده است.
بد نیست بدانید خطرات د.د.ت هم پیش از آنکه تایید شود ، به همین شکل از سوی سازمان بهداشت جهانی پر خطر به حساب می آمد..
۷- کاهش حافظه : علاوه بر این مطلب که امروزه به دلیل قابلیت ذخیره سازی اطلاعات همانند شماره تماس ها در گوشی دیگر کمتر نیاز به استفاده از ذهنمان داریم آیا میدانستید کارشناسان هشدار میدهند استفاده از فناوری های هوشمند ، وسواس در عکس گرفتن از محیط و به اشتراک گذاشتن این تصاویر ، میتواند تاثیر معکوسی بر حافظه بگذارد.
یک روانشناس میگوید دوربین های تلفن همراه موجب شده است مردم لذت زندگی در زمان حال را از دست داده و این پدیده نوعی زیان و خسارت است.
استاد روانشناسی در دانشگاه ولنیگتون در نیوزیلند (ماریان گری) تاثیرات عکس و فیلم را در حافظه کودکی انسان بررسی کرده است. وی معتقد است مردم در حال دور شدن از زندگی در لحظه کنونی و حال هستند. این پژوهشگر گفت مردم هزاران عکس میگیرند و سپس عکس ها را کنار هم میگذارند و واقعا ، خیلی به آنها نگاه نمیکنند و همین امر موجب میشود برچسب زدن و سامان دهی کردن آنها دشوار شود. وی افزود » از لحظه تولد تا تعطیلات خانوادگی ، میخواهیم همه این لحظات شیرین را با استفاده از این عکس ها به یاد بیاوریم . اما اگر از افرادی هستید که نمیتوانید دست از عکس گرفتن بردارید آگاه باشید که ممکن است همه چیز را در لحظه عکس گرفتن فراموش کنید.تحقیقات پیشین نشان داده بود عکس گرفتن زیاد مانع از آن میشود که خاطرات جزعی تری را شکل بدهیم .محققان گروهی از دانشجویان را در یک موزه هدایت کردند و از آنها خواستند از آنچه میبینند عکس بگیرند تا سعی کنند کارهای هنری و تاریخی خاصی را به خاطر بسپارند.
روز بعد حافظه این دانشجویان آزمایش شد دانشجویانی که عکس گرفته بودند ، نسبت به آنهایی که فقط به اشیاء نگاه کرده بودند ، در تشخیص اشیائی تصویر برداری شده ، خیلی بد عمل کرده و در یادآوری جزئیات اشیایی که از آنها عکس گرفته بودند بسیار ضعیف بودند.
دکتر لیندا هنکل مجری این تحقیقات از دانشگاه فیرفیلد در آمریکا گفت: تکیه مردم به فناوری برای یادآوری خاطرات، میتواند تاثیر منفی بر روی چگونگی یادآوری مطلوب این تجربیات بگذارد. تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که بازبینی عکس های قدیمی میتواند به ما کمک کند خاطرات را یادآوری کنیم اما این امر فقط در صورتی امکان پذیر است که زمان زیادی را به این کار اختصاص دهیم . یافته ها حاکی از آن است که به منظور یادآوری خاطرات باید به جای جمع کردن عکس ها و تهیه تصاویر زیاد ، بیشتر به آنها دسترسی و با آنها تعامل داشته باشیم . نتایج این تحقیقات منتشر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.