خانه » اخبار » پراکندگی در اقدامات و عدم زیرساخت ها مانع از ارتقا گردشگری در شهر اراک است

پراکندگی در اقدامات و عدم زیرساخت ها مانع از ارتقا گردشگری در شهر اراک است

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱  شماره ۱۶۸۹

سیمین سیف: مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با وقایع استان گفت: استان مرکزی و به ویژه شهر اراک از جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری چون کویر و تالاب میقان، بازار تاریخی اراک، موزه های چهار فصل، مفاخر و قلعه وکیل برخوردار است.
مصطفی مرزبان اظهار کرد: از دیگر پتانسیل های گردشگری موجود در شهر اراک می توان به ظرفیت های اقامتی هتل های ۲،۳،۴ و ۵ ستاره موجود در شهر اراک، اقامتگاه های روستای هزاوه، انجدان و سفره خانه های منطقه گردشگری حسین آباد بغدادی و نظم آباد اشاره کرد.
وی تاکید کرد: در واقع شهر اراک از نظر ظرفیت های گردشگری غنی به شمار می رود و آنچه مانع از ارتقا گردشگری این شهر شده عدم هماهنگی بین دستگاهی و پراکندگی در اقدامات معرفی و تکمیل نشدن زیرساخت های مورد نیاز است که موجب شده جاذبه های گردشگری شهر به درستی شناسانده نشود.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی افزود: یکی از دستگاه های اصلی که امکان ارتقا سطح گردشگری را دارد شهرداری است که می بایست با الگوبرداری از شهرهای موفقی چون تبریز، کاشان و شیراز نسبت به ارتقا سطح گردشگری شهرها اقدام کند.
مرزبان آئین های بومی و محله ای را از دیگر ظرفیت های گردشگری شهر عنوان کرد و اضافه گفت: در این زمینه در نظر داریم در نوروز به معرفی جاذبه های فرهنگی شهر از جمله آئین ها و بازی های بومی و محلی به مسافران و شهروندان بپردازیم و با برگزاری پایگاه های اطلاع رسانی برنامه های اراک گردی و تبلیغ و توزیع اقلام تبلیغاتی جاذبه های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و.. در این جهت حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت صنایت و نگهداری بازار تاریخی اراک خاطرنشان کرد: همواره در صدد جذب اعتبارات لازم برای مرمت و نگهداری این بنای تاریخی بوده ایم و در نظر داریم به صورت مجازی و فیزیکی به شناساندن هر چه بیشتر این بنای تاریخی شهر بپردازیم.

طرح جامع بازار طراحی شده که برای اجرایی شدن آن نیاز به اعتبارات ویژه ای داریم
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: بازار تاریخی اراک با ۲۰ سرا و تعدادی کاروانسرا و تیمچه مربوط به دوره قاجار است و پس از گذشت حدود ۲۰۰ سال همچنان کاربری اقتصادی، فرهنگی و مذهبی خود را حفظ کرده است.
مصطفی مرزبان بیان کرد: بازار اراک یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود که متاسفانه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از سراهای این بنا در رکود به سر می برند در این زمینه عدم همکاری مالکان برای احیای این بنای تاریخی را می توان از موانع جدی برشمرد.
وی اضافه کرد: این مجموعه تاریخی که بخش اصلی هویتی شهر اراک است دچار آسیب‌های شدیدی شده و در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، به عنوان یکی از متولیان حفظ بازار به کمک مشاور، طرح جامع بازار را تهیه کرده که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و باید ضمن تصویب طرح، منابع لازم برای مرمت و حفظ و احیای بازار تامین شود تا بتوان اقدام موثری را در این زمینه رقم زد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در پایان تاکید کرد: ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درصدد جذب اعتبارات مورد نیاز برای مرمت این بنا و معرفی آن به صورت مجازی و فیزیکی هستیم و امیدواریم با همکاری بین بخشی بتوانیم در جهت حفظ و معرفی این بنای تاریخی قدم برداریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.