خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» پیگیری می کند؛ حمله سگ ولگرد به یک کودک ۸ ساله در ساوه/قربانی بی مسئولیتی

«وقایع استان» پیگیری می کند؛ حمله سگ ولگرد به یک کودک ۸ ساله در ساوه/قربانی بی مسئولیتی

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۳۷

*** رئیس دادگستری شهرستان ساوه در گفتگو با وقایع استان: چندین نامه به شهردار ساوه در این خصوص نوشته شده تا سریعا رسیدگی شود، در واقع دستگاه های قضایی وظایف خود را انجام داده اند اما ادامه راه بر عهده شهرداریست که سگ ها را از سطح شهر جمع آوری کند

***

الهه فراهانی: افزایش بی رویه و روز افزون جمعیت سگ های ولگرد و پرسه زنی آنها در بیشتر محله ها، میدان ها و خیابان های سطح شهرها معضلی است که این روزها موجب نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده که این اتفاق می تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی به همراه داشته باشد. این روزها خبر حمله وحشیانه سگ های ولگرد در سطح شهرهــا به کودکــان بسیار شنیده می شود اما هیچ یک از مسئولان برای امنیت کودکان معصومی که توان این گونه جراحات و حملات عصبی پس از واقعه را ندارند، کاری نکردند و هریک برای از پاسخ دادن شانه خالی می کنند.
به تازگی یکی از همین اتفاق های تلخ در شهر ساوه برای یک کودک ۸ ساله رخ داد که منجر به جراحت شدید این کودک شده است. برخی از شهروندان ساوه اظهار می دارند که یک سگ به این کودک حمله نکرده بلکه چهارسگ همزمان به کودک و همراه آن حمله ور شدند که فرد همراه این کودک در مقابل این تعداد سگ ها نتوانست مانع از دریدگی گردن کودک توسط سگ ها شود. پرسشی پیرامون اینکه تکلیف امنیت مردم چه می شود و چرا باید این سگ ها در سطح شهر به راحتی پرسه بزنند و موجب ترس عموم علی الخصوص کودکان شود را پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پرسش و پاسخ از مسئولان بازهم بی‌پاسخ ماند و شهردار ساوه حاضر به پاسخگویی نبود تنها چیزی که عنوان شد ارجاع به معاون خود بود تا مسئولیت را گردن دیگری بیندازد.
یکی از شهروندان شهر ساوه در این باره به ما گفت: در طول شبانه روز چندین قلاده سگ در کوچه های سطح شهر و به خصوص شهرک های مسکونی مشاهده می شوند . تعدادی از شهروندان با ارگان های مربوطه از جمله شهرداری تماس گرفته اند تا اقدام کند، اما شهرداری توجهی به این تماس های تلفنی نکرده است.
وی افزود: مگر جلوگیری از شیوع امراض انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری نیست؟
هادی ملکی، رئیس دادگستری شهرستان ساوه در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: چندین بار است که مردم از رعب و وحشت سگ های ولگرد و حیوانات موذی در سطح شهر که ساماندهی نمی شوند، شکایت کردند که به دنبال آن دادستان ساوه چندین نامه به شهردار ساوه در این خصوص نوشته تا سریعا رسیدگی شود.
وی افزود: روز قبل از این اتفاق دادستان ساوه مجددا نامه ای به شهردار ساوه در این خصوص ارسال کرده بود. در واقع دستگاه های قضایی وظایف خود را انجام داده اند اما ادامه راه بر عهده شهرداریست که سگ ها را از سطح شهر جمع آوری کند.
ملکی تصریح کرد: شهرداری بایستی با رعایت حقوق حیوانات و البته عدم معدوم سازی، سگ های ولگرد را در محلی که شهرداری برای سگ ها در نظر گرفته جمع آوری کند.
وی متذکر شد: سگ هایی که به همراه صاحبان خود در سطح شهر هستند در صورت آسیب زدن به شهروندان، این صاحبان آنها هستند که بایستی دیه فرد جراحت دیده را تمام و کمال پرداخت و رضایت فرد را بدست آورند. اگر میزان آسیب سگ های صاحب دار به شهروندان زیاد باشد جنبه کیفری و حقوقی برای صاحبان ایجاد خواهد کرد.

عوارض گازگرفتگی سگ برای انسان
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه درباره حادثه گازگرفتگی کودک ساوه ای اظهار کرد: حمله یک قلاده سگ به یک کودک هشت ساله در خیابان طالقانی ساوه موجب مصدومیت وی از چند ناحیه به ویژه از گردن شده است.
دکتر رضا نظری افزود: بنا بر اظهارات خانواده مصدوم، این کودک هشت ساله که به همراه پدربزرگ خود در خیابان در حال تردد بوده است که مورد حمله وحشیانه یک قلاده سگ قرار گرفته و دچار مصدومیت شدید می‌شود.
وی بیان کرد: در گازگرفتگی انسان توسط حیواناتی نظیر سگ هرچقدر فاصله محل گازگرفتگی به مغز نزدیک‌تر باشد، خطر بیشتری فرد مصدوم را تهدید می‌کند از این رو با اعزام مصدوم به بیمارستان شهید مدرس و انجام اقدامات درمانی خوشبختانه خطر رفع شده است و مراحل درمانی و مراقبتی را برای بهبودی کامل سپری می‌کند.
دکتر نظری با تاکید بر اینکه هزینه درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری فردی که دچار گازگرفتگی حیوانات شده حدود چهار الی پنج میلیون تومان است، افزود: به منظور پیشگیری از ابتلا فرد به بیماری هاری و کزاز اقدامات درمانی بلافاصله توسط آنکال شبانه روزی با تزریق واکسن و سرم انجام می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به هجوم سگ‌های ولگرد در سطح شهر ساوه و شکایات مردمی، از مراجع ذیربط خواست به منظور پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی اقدام عاجل انجام دهند تا از بروز حوادث و اتفاقات جبران ناپذیر جلوگیری شود.
اما از آنجایی که این موضوع تکراری پایان ندارد و هیچ یک از مسئولان ذیربط برای امنیت جان انسان ها تلاشی در این خصوص نمی کند وقایع استان چند راهکار برای در امان ماندن از حمله وحشیانه سگ ارائه می کند تا شاید با داشتن اطلاعات و آگاهی بیشتر در این زمینه خودتان برای نجات جان خودتان گام بردارید.

سگ را تحریک به حمله نکنید
تا وقتی علامت های حمله را در سگ ندیدید حالت حمله به خود نگیرید چون دراین صورت سگ را بی جهت وادار به حمله می کنید. ممکن است بپرسید این علامت های حمله در سگ ها چیست و چجوری بفهمیم که سگی خیال حمله دارد یا نه؟
وقتی سگی آهسته به سمت شما می آید و سرش را بالاتر و پا پایین تر از بدنش نگه داشته احتمالا قصدش فقط کنجکاوی است نه حمله.
وقتی سگ به سمت شما می دود و سرش در امتداد بدنش است یعنی آمده برای حمله!
در صورتی که صدای پارس سگ را شنیدید یعنی سگ فقط در حال هشدار است پس به راه خود ادامه دهید و بیجهت با بالا بردن چوب او را تحریک به حمله نکنید. اگر دیدید سگ خرناس می کشد حالت حمله به خود بگیرید چون تا لحظاتی دیگر حمله می کند!

خونسرد باشید
سگ ها حسگرهای خیلی خوبی دارند و خیلی راحت می توانند بفهمند که شما چقدر ترسیده اید. آن ها اگر شما را ترسان ببینند راحت تر حمله می کنند پس در هنگام دیدن سگ با خونسردی تمام از کنارش رد شوید و به هیچ وجه ندوید چون با دویدن غریزه ی شکار را در او تحریک کرده اید.

اگر سگ حمله کرد چه کنیم؟
از سر، گردن و سینه ی خود بیشتر محافظت کنید و اگر سگ ول کن ماجرا نبود بهتر است نقاطی قوی تر بدن، هدف گاز گرفتن سگ ها قرار بگیرند! سگ های تعلیم ندیده چیزهایی که به بدن وصل است مثل کوله پشتی را جزئی از بدن می دانند می توانید باهوش عمل کنید و این وسایل را در مسیر دندان های سگ قرار دهید.

مقابله با سگ ها
در صورتی که مورد حمله ی سگ قرار گرفتید اگر چوب یا وسیله دفاع داشتید آن را به پوزه ی سگ بزنید اگر هم هیچ وسیله ای نداشتید به چشم های او حمله کنید چون حمله به بقیه ی قسمت های بدن سگ چندان کاری از پیش نمی برد! اگر قسمتی از بدنتان را در دهان سگ دیدید قدرت مانور بعدی را از او بگیرید چون در قدم بعدی سر تکان می دهد و زخم سطحی را در چشم بر هم زدنی به پارگی عمیق تبدیل می کند!
می توانید خودتان را روی بدن سگ بیندازید و زانو را روی انتهای گردن و دنده های حیوان فشار دهید با این کار دنده های حیوان می شکند. (این را هم اضافه کنیم که رفتار خشونت آمیز با حیوانات جنبه ی اخلاقی ندارد و فقط در صورتی که با حمله وحشیانه ی حیوان روبرو شدید و جانتان در خطر بود باید دست به این عمل بزنید.)
پاهای عقب سگ را بلند کنید و از بالا به طرف گردن بکشید اینطوری سگ بی حرکت می ماند.
اگر سگ کسی را در نزدیکی شما گاز گرفته با چوب محکم به پشت گردنش بزنید. هیچ وقت به سرش ضربه نزنید چون معمولا جمجمه های آن ها قوی است و با این کار فقط خشمگین ترمی شوند. اگر در محاصره چندین سگ بودید و می خواستید با چوب آن ها را بزنید بزرگ ترین سگ را انتخاب کنید.

بعد از حمله سگ چه کارهایی انجام دهیم؟
زخم را بررسی کنید و با وارد آوردن فشار سعی کنید جلوی خونریزی را بگیرید. زخم را با آب گرم و صابون مورد شست و شو قرار دهید. قبل از اینکه به دکتر بروید به زخم پماد آنتی بیوتیک بزنید و آن را پاسمان کنید، ۸ ساعت بعد پانسمان را عوض کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.