خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» لوازم آرایش تقلبی در سطح شهر و علل و عوارض گرایش به آن را بررسی میکند/زیبایی های بی ارزش

«وقایع استان» لوازم آرایش تقلبی در سطح شهر و علل و عوارض گرایش به آن را بررسی میکند/زیبایی های بی ارزش

چهارشنبه ۲۲ دی ۹۵ شماره ۵۰۳

فرشته غلامی
وقایع استان
این روزها تمامی شهر پر شده از مغازه های لوازم آرایشی رنگارنگی که با انواع برندهای معروف با قیمت های مختلف خودنمایی می کنند مک، لانکوم، بیو، گلدن رز، بورژوا، کلاسیک، فارماسی و… مارک های معروفی هستند که فرد را ناخودآگاه به سمت خود می کشد. اینها، مارک های معروف ساخت امریکا، فرانسه و سوئیس هستند که با قیمت های گرانی در ایران به فروش می رسد و البته برخی از این برندها هم کمیاب هستند و برخی دیگر کمتر وارد می شوند. اما در سطح شهر اراک می توانی این برندها را پیدا کنی آن هم با قیمت پایین تر و البته باور نکردنی. دقیقا مساله همینجاست.
هنگامی که به قصد خرید کرم پودر، ریمل یا هر قلمی از لوازم آرایش به مغازه های سطح شهر می روید به خوبی متوجه این مشکل می شوید. تنوع قیمت در مغازه های مختلف و با قیمت باور نکردنی. حالا اگر نتوانی مارک های اصل را از تقلبی تشخیص دهی کلاه بس گشادی به سرت می رود. این را زمانی متوجه می شوی که مدتی از استفاده از آن جنس می گذرد و تاثیرش را بر پوست ،چشم و بدن خود حس می کنی که با پرداخت هزینه های گزاف دکتر پوست و… تبدیل شدن به چهره قبل خود باز هم امکان پذیر نیست. با نگاهی به شلوغی و ازدحام متخصصین پوست به خوبی متوجه این مساله می شوید.
بورسی از این اجناس تقلبی را می توان در سراسر اراک دید که فروشندگان خوش سر و زبانش با انواع تعریف و تمجیدها این اجناس را به جای جنس اصل به مردم می فروشند. با رشد قارچ گونه مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت تک مغازه در خیابان های سطح شهر یا در پاساژهایی که بورسی از لوازم آرایش هستند با انواع و اقسام تبلیغات از تراکت پخش کن گرفته تا حراجی هایی که بر روی شیشه مغازه خود چسبانده اند کار را کمی دشوارتر می کند. بیراهه نیست اگر گفته شود این تبلیغات یا به دلیل نزدیکی به انقضای کالاست یا نامرغوبی جنس که در هر صورت صدمات جبران ناپذیری بر پوست و پس از آن بر بدن می زنند.
اراک پر از لوازم آرایشی ارزان قیمت است. لوازم آرایشی که به گفته فروشندگان آن لوازم همه تقلبی هستند و از پاکستان و امارات و حتی عراق وارد ایران می شوند. این لوازم آرایش به شکل قاچاق از مرزهای شرقی و غربی و جنوب کشور به ایران وارد می شوند، برچسب های معروف لوازم آرایش فرانسه و انگلیس و… را روی آن می چسبانند و با قیمت بسیار ارزان به مردم می فروشند. البته ناگفته پیداست بسیاری از خریداران این اجناس هم به دنبال قیمت ارزان هستند و می خواهند با قیمت کم و پرداخت هزینه کمتر به هدفشان که همانا زیبایی دو چندان است برسند.
در کنار مغازه هایی با تنوع محصولات لوازم آرایشی اکنون دستفروشان کنار خیابان نیز جرات یافتند تا در کنار مغازه های تقلبی فروش، آنها هم جولانی یابند و برندهای معروفی که هزینه آنها چیزی بالاتر از ۵۰ هزار تومان است با یک پنجم قیمت به فروش برسانند آن هم با ادعای نپرداختن کرایه هایی برای مغازه.
اما باید این کاره باشی تا بتوانی در اراک به راحتی لوازم آرایش خود را خرید کنی. اگر مارک های معروف و راه تشخیص اصل از فرع را بدانی به راحتی می توانی آن چه را می خواهی تهیه کنی. اما در واقع من این کاره نیستم بلکه برای تهیه گزارش به مغازه های لوازم آرایشی سطح شهر سرک کشیده تا درخصوص تقلبی بودن مارک های لوازم آرایشی موجود گزارشی تهیه کنم.
برای تهیه گزارش سری به مغازه های لوازم آرایشی سطح شهر می زنم؛ آن جا که بورسی از لوازم آرایش هست و به دلیل قیمت پایینی که دارد مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کرده. وارد بازار سرپوشیده که بشوی در اولین گذرش پاساژ ملت است آنجا بورسی از لوازم می باشد. وارد مغازه شده با وجود اینکه چندان نمی توان مارک تقلبی را از اصل تشخیص دهم اما یک برند معروف ریمل را از آنها طلب می کنم، وقتی ریمل را می بینم متوجه تقلبی بودنش می شوم فروشنده لبخندی می زند، می گوید بله اصل نیست. اگر اصل می خواهید چند لحظه صبر کنید اما اعتماد نمی کنم و از او در خصوص شناخت ریمل اصل از تقلبی می پرسم، او می گوید: اگر به انتهای ریمل‏ها دقت کرده باشید؛ شماره‌ها و کدهایی را می‌بینید که نوشته شده اند، اگر آن کد یا شماره به راحتی از بین برود می‏توان مطمئن شد که ریملی که در دست دارید تقلبی است زیرا در نمونه‌های اصل چنین اتفاقی نمی افتد.
این فروشنده ادامه می دهد: روی برچسب این لوازم آرایشی باید مواد اولیه نوشته شده باشد تا بتوانید مواد اولیه خاصی را که در مارک‏های مختلف وجود دارند با یکدیگر مقایسه کنید.
او تاکید می‌کند: اگر روی لوازم آرایشی چشم مواد اولیه آن نوشته نشده باشد، به این معناست که آن مارک معتبر نیست، چون خلاف قوانین بین‏المللی رفتار کرده است.حتی اگر بسته‏بندی یک کالای آرایشی خیلی کوچک باشد، شرکت سازنده موظف است روی برچسبی جداگانه مواد اولیه را بنویسد و روی جعبه یا بسته‏بندی بچسباند.
یکی از مغازه های که نمایندگی برند فارماسی را در اراک دارد درخصوص راه تشخیص کرم پودر اصل از تقلبی می گوید: بیشتر کرم پودرهای اصل درصدی از بوی الکل را دارند که در بیشتر موارد و درباره کرم پودرهای تقلبی برعکس این مساله را می بینیم. بنابراین بهتر است در انتخاب محصول به یکی از مراکز معتبر فروش مراجعه کرده و برحسب نوع بسته بندی و بو و رنگ جنس خود را خریداری کنید.
او همچنین ادامه می دهد: بهتر است قبل از خرید در خصوص مارک ها و برندهای اصل اطمینان حاصل کرده زیرا پس از خرید و پرداخت مبلغ زیاد دیگر امکان برگشت پول و هزینه امکان پذیر نیست.
فروشنده دیگری که قصد عنوان کردن مارک تقلبی به جای اصل را داشت در جواب تفاوت قیمتی که بین اصل و تقلبی بودن این برند است خنده ای می کند و می گوید: ما ارزان می فروشیم و گرنه اجناسم اصل است.

تاثیرات مواد آرایشی تقلبی بر بدن
مواد شیمیایی موجود در هر قلم از لوازم آرایشی می‌تواند به سلامت چشم، پلک، پوست و موی آسیب برساند و با جذب از راه پوست وارد گردش خون شود. از آنجا که هر انسان به‌ طور طبیعی احتمال حساسیت به این مواد را داراست با خطری جدی مواجه می‌شود. التهاب و تورم پلک، چشم و پوست صورت و نواحی‌ای که از مواد آرایشی روی آن استعمال شده، مهم‌ترین عوارض کوتاه‌ مدت یا بلند‌مدت لوازم آرایش تقلبی است. این تاثیرات به صورت پیرشدگی پوست، بروز چروکیدگی در ناحیه پیشانی و چین خنده کم کم آغاز می‌شود اما متاسفانه خانم‌ها با دیدن آثار مذکور به خاطر پوشاندن چین و چروک‌ها از مواد آرایشی بیشتری استفاده می‌کنند که همین امر سبب ضربه و آسیب بیشتر به پوست می‌شود.
غیر از حساسیت پوستی، آکنه شدید و صدمات کبدی جبران‌ناپذیر هم در انتظار مصرف‌ کننده این گونه اجناس است. عارضه دیگر، تشدید جوش‌های صورت است. به همین دلیل بسیاری از خانم‌هایی که از این محصولات استفاده می‌کنند، پس از مدتی با تشدید جوش‌های صورت، ایجاد ضایعات آکنه‌ای و چرکی یا افزایش یافتن جوش‌های زیرپوستی روبه رو می‌شوند و برای حل مشکل از پزشک کمک می‌گیرند. این امر در افرادی که دارای پوستی چرب هستند، بیشتر مشاهده شده و عارضه ایجاد شده در آن‌ها شدیدتر است.
از دیگرآثار زیان بار بسیار خطرناک مصرف مواد آرایشی تقلبی می‌توان به کچلی برای همیشه، جنون گاوی، ایدز و هپاتیت اشاره نمود و حتی برخی از کارشناسان سطح هشدارها را در این باره بالا برده‌اند و گفته‌اند: ترکیب شیمیایی استفاده شده در این گونه مواد مانند مواد محافظ از جمله مواد پارابن‌ها و فتالات‌ها ارتباطی مستقیم با رشد تومورهای سرطان بهویژه تومورهای سرطان سینه دارند.

آمار استفاده از لوازم آرایش
با وجود این همه تنوع لوازم آرایشی در سطح شهر میزان مصرف هم به مراتب بیشتر شده است و سن آرایش کردن پایین تر آمده ، نزدیک ترین آماری که از سال ۲۰۱۵ وجود دارد، مربوط به سایت مجله «Beauty world middle East» است که دفتری در امارات متحده عربی دارد. در این سایت آمده است که ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است. تخمین این سایت از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور ایران، ۳.۶۸ میلیارد دلار معادل ۱۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان است. به تعبیر این مجله اینترنتی، زنان ایرانی ۳۰ درصد از درآمد خود را خرج محصولات زیبایی می کنند و مصرف‌کنندگان محصولات زیبایی در ایران، سالانه ۲۳ بطری عطر می خرند.

حال چه باید کرد؟
اگرچه اوضاع اقتصادی بیشترخانواده های ایرانی این شرایط را فراهم نمی کند که برای خرید چند قلم لوازم آرایشی نزدیک ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند و ترجیح می دهند با همان ۴۰ هزار تومان انواع و اقسام لوازم آرایش را خرید کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که اگر توانایی پرداخت هزینه های زیاد را برای خرید لوازم آرایش اصل نداریم هیچ گاه لوازم تقلبی را جایگزین اصل نکنیم. چه بسا عوارض اینگونه لوازم بسیار بیشتر است که حتی با چند برابر همین ۵۰۰ هزار تومان هم غیرقابل جبران است و باید هزینه مداوا داد. بنابراین باید توجه داشت که هیچ ارزانی ای بی حکمت نیست.
بهتر است از لوازم آرایشی استفاده شود که دارای برچسب فارسی، توضیحات و همچنین تاریخ انقضا باشد. یکی از راه های خوب برای تشخیص از اصل یا تقلبی بودن اجناس آرایشی در میان سیل عظیمی از لوازم آرایشی نامرغوب یا حتی قاچاق مشورت گرفتن با افرادی است که در این زمینه آگاهی دارند،. شاید در این صورت است که قربانی لوازم آرایش نامرغوب یا تقلبی نشویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.