خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آخرین وضعیت صنایع استان را گزارش می دهد/وزرای اقتصادی «گزارش کار» دهند

«وقایع استان» آخرین وضعیت صنایع استان را گزارش می دهد/وزرای اقتصادی «گزارش کار» دهند

سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۵
****
علی امیدی
وقایع استان
****
سال پیش رو به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نامگذاری شده است و انتظار می رود دولت با همکاری سایر قوا در جهت رسیدن کشور به اهداف مورد نظر در حوزه اقتصاد و اشتغال تمام سعی خود را نماید. از سویی دیگر انتظار می رود که نمایندگان استان، مجلس به جد پیگیر اقدامات دولت باشند و با نظارت دقیق مانع انحراف از مسیر رشد و توسعه اقتصادی شوند. دریافت گزارش کار از وزرای اقتصادی و صنعتی یکی از مهمترین کارهایی است که می تواند توسط نمایندگان صورت پذیرد.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است تکرار شعار اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ از سوی رهبر معظم انقلاب در کنار تولید و اشتغال اهمیت این موضوع را می رساند.
به گزارش وقایع استان وی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، می افزاید: یکی از دغدغه های اساسی مردم اشتغال است، برای ایجاد اشتغال باید از تولید حمایت کرد و برای تحقق این امر، باید حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید را مد نظر قرار داد.
مقدسی اظهار داشت: دولت در سال ۹۵ اقداماتی را در زمینه سامانه بهینه یاب و کمک به واحدهای کوچک و متوسط انجام داده است که البته کافی نیست و باید این راه را ادامه دهد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تحقق شعار سال مبنی بر تولید و اشتغال برای مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: اگر دولت احساس می کند در جایی با مانع و مشکلی مواجه است در قوه مقننه آمادگی داریم کمک کرده و موانع را از سر راه برداریم.
مقدسی در ادامه با تاکید بر اینکه از ابزار نظارتی خود در طول سال ۹۶ برای تحقق و عملی شدن و اجرای این شعار حتما استفاده می کنیم، خاطرنشان کرد: در این سال با وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشتر در ارتباط بوده و از آن ها در خصوص عملکردشان در حوزه تولید و اشتغال گزارش کار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی تیم اقتصادی دولت باید منسجم عمل کند و توجه به ساخت داخل باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
مقدسی تاکید کرد: به عنوان مثال در حوزه ساخت واگن، انتظار ما این است که با توجه به تقویت صنایع ریلی و پیش بینی اعتبار لازم برای آن در برنامه ششم و بودجه ۹۶ سهم داخلی از ساخت این واگن ها روز به روز بیشتر شود؛ چراکه تولید بدون حمایت از صنایع داخلی معنا و مفهومی ندارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا از جمله الزامات حمایت از تولید داخلی است، افزود: باید این مبارزه به صورت مستمر ادامه داشته باشد که در این امر، شدت مجازات ها و استفاده از ابزار نوین برای کنترل کالا در گمرکات و مبادی ورودی بسیار مهم است و باید صورت بگیرد.
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس یکی از موضوعات بسیار مهم برای رونق اقصادی و ایجاد اشتغال را زمینه سازی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی عنوان کرد و افزود: برای تحقق این امر باید بستر سرمایه گذاری را به گونه ای فراهم کنیم که برای سرمایه گذار ایجاد رغبت و انگیزه کند و موانع را به صورت عملی از سر راه او برداریم.
در روزهای آتی تغییر و تحول شرکت هپکو به مدیریت و مالک جدید انجام می شود
در سال گذشته شرکت هپکو اراک شاهد اعتصابات فراگیر کارگری بود تا اینکه در اسفندماه گذشته بخشی از معوقات کارگران این شرکت پرداخت و سپس اعلام شد که سهامدار جدید ان شرکت تعیین شده است.
شرکت هیدرو اطلس ساوه مالک جدید هپکو، سازنده ماشین آلات راه سازی ، جرثقیل و بالابر با سابقه ای ۳۵ ساله در امر تولید انواع ماشین آلات راهسازی تحت لیسانس کمپانی اطلس آلمان مشغول فعالیت است. مدیرعامل این شرکت اسدالله احمدپور قول داده است که بزودی مشکلات هپکو را برطرف و شرکت را دوباره به رونق برساند.
دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس درباره تعیین سهامدار جدید هپکو گفت: تعیین سهامدار جدید برای هپکو اراک باعث تحول در روند تولید این شرکت خواهد شد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مالکیت و خصوصی سازی در سال های گذشته برای شرکت هپکو به وجود آمده بود با پیگیری های انجام شده توسط مسئولان و نمایندگان مردم اراک سهام دار جدید سهام این شرکت را از دولت خریداری و جانشین سهامدار سابق شد.
وی ادامه داد: تشریفات قانونی این معامله در روزها اخیر به صورت کامل انجام شد و امید است در روزهای آتی تغییر و تحول این شرکت به مدیریت و مالک جدید انجام شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به قول خریدار جدید مبنی بر تزریق منابع جدید و ورود فن آوری ها و ماشین آلات جدید تولید به شرکت هپکو امید است در آینده نزدیک شاهد رونق و شرایط بهتر از گذشته در توسعه فعالیت ها، اشتغال و آینده بهتر برای این شرکت باشیم.
تداوم طرح رونق تولید در سال جاری
محمدرضا حاجی پور رییس سازمان صنعت و معدن استان هم در گفتگویی با ایسنا با اشاره به شعار سال جاری گفت: استان مرکزی در بخش‌های مختلفی از جمله صنعت و معدن ظرفیت‌های مطلوبی برای ایجاد اشتغال دارد.
محمدرضا حاجی‌پور افزود: طرح رونق تولید در سال جاری نیز تداوم می‌یابد و بحث تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی صنایع نیز در دستور کار سال جاری قرار دارد، بیان کرد: با ابلاغ دستور‌العمل از وزارتخانه این اقدام عملیاتی می‌شود، البته در اولین جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع مطرح شد و بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها برای بازسازی و نوسازی صنایع استان انجام شده است.
رییس سازمان صنعت و معدن استان مرکزی، بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن استان مرکزی را از دیگر برنامه‌های سال جاری عنوان کرد و افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بخش صنعت دارد. این استان دارای رنگین‌کمانی از مواد معدنی است و باید بستر رشد و توسعه این بخش در استان بیش از پیش فراهم شود.
حاجی‌پور با بیان اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان دارند، ادامه داد: برای تسهیل در روند سرمایه‌گذاری تلاش بر این بوده که در صورت تکمیل مدارک توسط سرمایه‌گذاران مجوز در کمترین زمان ممکن اعطا شود تا به این طریق سرمایه‌گذاران ترغیب به فعالیت در این بخش شوند.
وی با اشاره به حدود ۱۰ هزار واحد صنفی فعال استان عنوان کرد: حدود ۳۰ هزار نفر در این صنوف مشغول به فعالیت هستند و در صورتی که نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم اشتغال‌زایی خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود و نگاه ویژه به این بخش نیز از برنامه‌های سال جاری است.
وی با بیان اینکه در بخش فرش دستباف نیز ظرفیت‌های مطلوبی در استان وجود دارد، ادامه داد: ویژگی‌های منحصربه فردی در فرش دستباف استان به خصوص فرش ساروق و جیریا وجود دارد و برای گسترش این صنعت در استان در سال جاری ایجاد کارگاه‌های فرش‌بافی و کمک به رونق اشتغال‌‌های خانگی را در برنامه داریم.
رییس سازمان صنعت و معدن استان مرکزی بیان کرد: خوشه‌های صنعتی در مجموعه روستاها شناسایی شده است و اقداماتی در سال گذشته در راستای ایجاد بستر لازم برای فعال شدن این خوشه‌ها انجام شده که در سال جاری این اقدامات پیگیری می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.