خانه » پیشنهاد سردبیر » هم صدای بی صدا/ با لطف بی توجهی نمایندگان مجلس به مشکلات کارگران «علی ربیعی» وزیر کار باقی ماند

هم صدای بی صدا/ با لطف بی توجهی نمایندگان مجلس به مشکلات کارگران «علی ربیعی» وزیر کار باقی ماند

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۸۱۰

***

وقایع استان

عباس لعل بار

**

علی ربیعی وزیر پرحاشیه دولت حسن روحانی است که همواره یک موضوع او را در صدر خبرهای مربوط به کابینه دولت آورده است. یک روز امنیتی بودن وی مورد توجه قرار می گیرد، روزی بی توجهی اش به مشکلات کارگران و روزی هم مشکلات سازمان تامین اجتماعی و این اواخر هم سقوط هواپیمای شرکت آسمان.
اما آقای وزیر همواره می گوید که صدای کارگران بوده و مشکلات آنها را فریاد می زند. ربیعی در این باره گفته بود: من مانند دیگران نیستم که بخواهم مردم را ناامید کنم و اگر گاهی از میزان فقر صحبت می کنم بخاطر این همنوایی است که بدانند کسی به فکر آنها هست، اگر از سختی زندگی کارگر می گویم سیاه نمایی نمی کنم و می ایستم و به نحوی حرف می زنم که کارگر بداند کسی صدایش را می شنود؛ البته دستاوردی که برای پیشرفت کشور است حاضر نیستم آن را خراب کنم و هیچ وقت به صورت علنی پاسخ این وزارتخانه را نداده ام.
ولی در مقابل این کارگران هستند که بیشترین انتقاد را از وی داشته اند. در همین اراک، پس از اعتراض های کارگران شرکت هپکو وزیرمجبور به حضور در اراک شد و پس از رفتنش با راه افتادن دوباره اعتراض ها در خیابان کارگران از فراموش شدن مطالبات شان توسط وزیر گلایه کردند و معتقدند بودند وزیر صدای آنها نیست. سقوط هواپیمای شرکت آسمان از زیر مجموعه های اقتصادی وزارت کار و تعاون هم مزید بر علت شد تا سرانجام وزیر در آخرین روزهای سال ۹۶ و در اولین سال دولت دوم روحانی پایش به مجلس استیضاحش کسیده شود.
در جلسه روز استیضاح مخالفان وزیر با اشاره به مدیریت ربیعی در وزارت خانه مطبوعش گفتند: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می شنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمی شد.
نمایندگان موافق استضاح همچنین بیان کردند: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.
یکی از نمایندگان مخالف وزیر نیز گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.
اما در کنار این مخالفت ها موافقین هم سخنان خود را بیان نمودند. از جمله اینکه موافقان وزیر اظهار داشتند: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.
ربیعی خود نیز در دفاع از عملکردش گفت: هرچند که وضعیت کارگران و بازنشستگان هنوز خوب نیست اما مسیری جز طی شدن مسیر برنامه ریزی شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد.
با حمایت دولت فاصله تورم و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان که ۶۷ درصد بود را کاهش دادیم. این کار جز با حمایت رئیس‌جمهور و اجرای سیاست پیشی دادن مزد بر تورم امکان پذیر نبود.
وی با بیا ن اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند، افزود: سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی اتفاقات از سانچی تا کارگران،‌ معدن‌کاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم.
وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: به شما قول می‌دهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک تک‌تان را می‌بوسم و جایی در نظام به خدمت می‌پردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم می‌خورم که همان‌طور که تاکنون به کسی باج ندادم، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد.
اما در پایان سرانجام این وزیر پرحاشیه با یک رای ناپلئونی مجددا موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد تا علی ربیعی که چندی پیش با اشاره به عدم حضور کارگران و کارفرمایان در جلسه شورای عالی کار و استفاده نکردن از نظرات آن ها، تاکید کرده بود که با کارگران همصدا هست و از این بابت از آنها عذرخواهی کرد، دوباره به وزارت خانه برگردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.