خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به کمبود امنیت فیزیکی و روانشناختی در کلاس های درس استان/چیزی شبیه مدرسه

نگاهی به کمبود امنیت فیزیکی و روانشناختی در کلاس های درس استان/چیزی شبیه مدرسه

سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۶
وقایع استان:
آموزش و یادگیری همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است در سال های اخیر در سیستم و نظام های آموزش در دنیا و به تبع آن در کشور ما تغییراتی ایجاد شده است؛ مواردی که علاوه بر ایجاد تغییرات در نحوه و روش آموزش در فضاسازی و معماری محل آموزش نیز تاثیر دارد. یکی از مهم ترین مسائل که امروزه به آن در زمینه معماری فضاهای آموزشی توجه می شود امنیت این اماکن است. جدای از اهمیت مواردی که باید در سیستم امنیت فیزیکی یک مدرسه در مقابله با مواردی چون سوانح طبیعی، تصادف ها و جرایم اهمیت داد در زمینه مسائل روانشناختی نیز باید امنیت فضای آموزشی رعایت شود. البته در کشور ما صحبت در خصوص مدارس ایمن و با نشاط ایده آل به نظر می رسد زیرا هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور با کمبودهایی در خصوص تامین کلاس درس مواجهیم این در حالی است که غیر از آن تعداد قابل توجهی از کلاس ها و فضاهای آموزشی که وجود دارد نیاز به بازسازی و نوسازی دارند. هنوز در بسیاری از نقاط کشور مدرسه های چند شیفته وجود دارد حتی در برخی شهرستان ها هنوز کلاس های درس در کانکس ها برگزار می شود. در چنین شرایطی چطور می توان انتظار داشت که مواردی چون طراحی فضای آموزشی برای سنین مختلف، طراحی محیط داخلی مدرسه از لحاظ نور، صدا و… و یا ساخت مدرسه با توجه شرایط اقلیمی و فرهنگ بومی یک شهر یا منطقه مورد توجه قرار گیرد. درست است که در فاز ساخت مدرسه در کشور ما پای خیرین باز شده و فعالیت گسترده ای دارند؛ ولی این حضور هنوز نمی تواند اعتبارات لازم برای ساخت مدارس در کشور ما را تامین کنند. البته مساله دیگر فقط ساخت مدرسه و کمبود آن نیست نگهداری و مراقبت از فضای مدارس بعد از ساخت نیز مهم است که کمتر مورد توجه است. مساله کمبود و یا ناایمن بودن مدارس و فضاهای آموزشی تنها محدود به نقاط محروم کشور نیست حتی در استان و شهر ما نیز مواردی از این دست دیده می شود.
هم اکنون نزدیک به ۳۵ درصد از کلاس های درس این استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند. این موضوع را مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدراس استان مرکزی در گفتگو با مهر بیان کرده و افزوده: در حال حاضر ۴۱۶ فضای آموزشی شامل یک هزار و ۴۰۰ کلاس درس در استان مرکزی نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد.
محمدصادق قائمی اظهار داشت: نزدیک به دو هزار فضای آموزشی در استان مرکزی وجود دارد و دو هزار و ۷۰۰ کلاس را شامل می شود که برخی از این فضاهای آموزشی از سنوات گذشته نیاز به تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی دارند که در این رابطه بالغ بر ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود: هر ساله با اضافه شدن به سنوات، تعدادی از فضاهای آموزشی استان به جمع فضاهای نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی و تعمیرات اساسی می پیوندند و به طور دائم این چرخه در حال گردش است به طوری که در حال حاضر ۳۵درصد فضاهای آموزشی استان مرکزی فرسوده هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی بیان داشت: از سال های گذشته نزدیک به ۶۱۲ مدرسه تخریبی که دو هزار و ۶۴۲ کلاس درس را شامل می شود با همت خیرین مدرسه ساز و کمک های دولتی، در طی ۱۹۶ پروژه مختلف در استان تخریب و بازسازی و یا مقام سازی شدند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم کل فضاهای آموزشی فرسوده و غیرفرسوده استان را از نظر تجهیزات و… به حد مطلوب برسانیم، بیش از آنچه ذکر شد بودجه و اعتبار نیاز است و در این راستا باید از کمک خیرین مدرسه ساز در کنار اعتبارات استانی بهره بگیریم.
قائمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: هم اکنون ۲۰۶ مدرسه در استان مرکزی به شکل دو نوبته فعالیت دارند که اگر قرار باشد عدالت آموزشی را برقرار کنیم و فضاهای مطلوب در اختیار مجموعه آموزش و پرورش قرار گیرد و ۲۰۶ فضای آموزشی دو نوبته به مدارس یک نوبته با یک هزار و ۵۲۵ کلاس درس تبدیل شود، بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
متاسفانه نیاز به مدرسه و فضای آموزشی در کشور و استان ما به حدی است که دیگر اهمیت هایی چون نوع معماری، مکان یابی و توجه به شرایط سنی آنقدر اولویت نیست. یک مدرسه می تواند در یک شیفت ابتدایی باشد و در شیفتی دیگر دبیرستان. بهرحال به دلیل اهمیت تعلیم و تربیت و تاثیر مستقیم آن در آینده و پیشرفت کشور تامین امنیت روحی و جسمی دانش آموزان در مدرسه اهمیت بسیاری دارد. این امنیت در مدارس زیبا، کارا و ایستا با معماری مناسب به دست خواهد آمد و باید بیشتر مورد توجه باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.