خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به مشکلات چندقلوزایی به بهانه تولد پنج قلوهای اراکی/شرح چند قلوزایی

نگاهی به مشکلات چندقلوزایی به بهانه تولد پنج قلوهای اراکی/شرح چند قلوزایی

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ شماره ۸۵۴
***
وقایع استان
فرشته غلامی
***
سال ها انتظار کشیدن برای تجربه یک حس ناب و تکرار نشدنی امری است سخت که با پاسخ مثبت تنها یک تست تمام آن رویاها به واقعیت های شیرینی مبدل می شود. صحبت از بارداری و حس قشنگ فرزند دار شدن است. هستند عده ای که سال ها فرزند داشتن و بارداری را در ذهن خود تصور کرده اند و آن را امری شگفت انگیز می دانند. روزها و شب ها با خود تصور می کنند ۹ ماه انتظار ممکن است چگونه باشد و در آن دوران چه احساسی خواهند داشت.
احتمالا به دنبال فرصت هایی بوده اند تا متوجه شوند که بدن همزمان با رشد بچه دستخوش چه تغییراتی می شود و یا اینکه ممکن است از تمامی این حالات وحشت زده شده باشند. مهم نیست یک خانم از نظر ذهنی چه مقدار آمادگی باردارشدن دارد؛ ولی وقتی می فهمد که باردار است، احساس هیجان زیادی داشته و مرتب خواب بچه می بیند.
این هیجانات تا قبل از انجام سونوگرافی و تشخیص جنسیت بیشتر هم هست و همین که جنسیت جنین مشخص شود پدر و مادر با اشتیاق هرچه تمام تر برای فرزندشان وسایل مورد نیاز را تهیه می کنند. این مسئله زمانی هیجان انگیزتر می شود که در جواب سونوگرافی متوجه می شوند که صاحب دوقلو یا چند قلو شده اند و اکنون قضیه متفاوت تر می شود و گذشته از هیجانات، استرس هایی را برای خانواده به ارمغان می آورد. همین چند روز پیش بود که در بیمارستان طالقانی اراک شاهد تولد نوزاد پنج قلویی بودیم این در حالی بود که چند روز قبل از آن هم در تبریز خبرهایی از تولد شش قلوها به گوش رسید.
خانواده ای در شهر اراک در دومین فرزندآوری خود صاحب ۵ فرزند شد تا مادر ۲۹ ساله خانواده به نام طاهره کمالی زاده صاحب پنج قلو شود به طوری که این مادر در زایمان دوم خود صاحب ۳ فرزند پسر به نام های آرمین، آرتین و آرین و ۲ فرزند دختر به نام های یاسمن و یاسمین شد.
متخصص زنان و جراح معالج این مادر با اشاره به تولد این پنج قلوها گفت: این مادر پیش از این شش قلو باردار بوده که در ۳ ماهگی بارداری متوجه شرایط نامساعد یکی از جنین‌ها شده و پزشک هم جنین را خارج می‌کند.
رابط سلامت مادران مرکز آموزشی درمانی آیت الله طالقانی اراک با اشاره به وضعیت حال مادر و نوزادان هم گفت: حال مادر و نوزادان خوب است اما نوزادان به علت تولد در ۳۴هفتگی، باید چند روز تحت مراقبت های ویژه باشند.
شیرین مبصری افزود: تمامی شرایط فراهم شده تا مراقبت‌های لازم برای سلامت مادر و پنج قلوهای این مادر جوان در این مجموعه فراهم شود.
پدر پنج قلوها به نام حمید دلیخون با اشاره به اینکه یک دختر ۱۰ساله نیز دارد گفت: امروز به لطف پروردگار ۵ فرزند دیگر به خانواده‌ام اضافه شدند و از مسئولان و خیران می‌خواهم برای تامین نیازهای این نوزادان، از من و خانواده‌ام حمایت کنند.
این روزهــا گذشته از تمایل بسیاری از خانواده ها به داشتن دوقلو و یا چند قلو اما گویی آمار چندقلوزایی هم رو به افزایش گذاشته که عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانند داشتن سابقه خانوادگی، چاقی و بلندی قد، سن بالاتر مادر، داشتن فرزند دوقلو، رژیم غذایی مادر، روش های کمک باروری، باردار شدن در زمان شیردهی، قرص های جلوگیری از بارداری از جمله این عوامل هستند که البته نباید از معضل مهم آلودگی هوا هم در این امر غافل شد.
اگرچه در این میان بسیاری از متخصصان گفته اند روش های باروری مصنوعی در زایمان چندقلو موثر است اما شش قلوهای تبریزی که به تازگی متولد شده اند بدون استفاده از دارو بوده که این شیوه بسیار نادر می باشد و شاید این نخستین‌باری است که در دنیا چنین اتفاقی می‌افتد و یکی از کارشناسان گفته که «احتمالا در زمان تخمک‌گذاری، سطح هورمون‌های مادر بدون هیچ تحریکی بالا بوده، تخمک زیادی آزاد شده و تمام آنها بارور شده‌اند.»
افزوده شدن هرعضو جدید به خانواده اولین معنایش بالا رفتن هزینه های سبد زندگی است و خانواده هایی که یکباره با چند فرزندی مواجه می شوند اگر با دایره حمایتی موثر از سوی نهادهای اجتماعی همراه نباشند در چالش جدی گرفتار می آیند.
تولد چند نوزاد با هم شاید برای کسی که رفتارهای آنان را به صورت گذرا و مقطعی می بیند جالب و جذاب باشد اما برای والدین آنان که باید به طور همزمان برنامه رسیدگی و مراقبت چند نوزاد را پی بگیرند، کاری طاقت فرسا است به ویژه اگر این نوزادان بی قرار باشند و یا با معضلی در سلامت مواجه شوند.
این در حالی است که بسیاری از خانواده هایی که صاحب فرزند چند قلو می شوند از طبقات متوسط جامعه هستند و از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند.
دوقلوداری مصائب خاص خود را دارد و اگر در یک زایمان تعداد نوزادان به سه تا شش برسد چالش های مراقبتی متولدین چندین برابر می شود.
بیش از همه در این ماجرا مادران چندقلو دچار مشکل می شوند و بیش از همه آزار و اذیت می بینند اما پدر نیز در خانواده چند قلوزا با مشکلات متعددی به خصوص در زمینه اقتصادی مواجه می شود از طرفی به دلیل مراقبت چند فرزند استراحت کمتری درخانه دارد و از سوی دیگر باید بتواند هزینه های بالای نگهداری این نوزادان را با کار بیشتر جبران کند.
در این میان گرچه خانواده های زوج های صاحب نوزادان چند قلو نیز هر یک به سهم خود گوشه ای از کارها را می گیرند، اما نگاه ها همچنان به نهادهای دولتی است که اغراق نیست اگر گفته شود کمترین حمایت ها از این ناحیه بروز می کند.
همین هم باعث شد که یکی دوسال پیش، پس از تولد نوزاد سه قلو در اراک، خانواده آنها تصمیم به فروش و مزایده فرزندان خود گرفته که تا مدتها به بحث داغ خبرگزاری ها و محافل تبدیل شده بود که در نهایت پس از مدتها کش و قوس فراوان با رای دادستان بالاخره خاتمه یافت. پس از آن هم بارها خبر از تولد نوزادان چند قلو در استان و دیگر نقاط کشور به گوش رسید که مطابق آمارها بیشترین تعداد پنج قلوها هم به اصفهانی ها تعلق گرفت.
طبق آمارهای ثبت احوال کشور، به طور متوسط در هر شبانه روز بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر در کشور به دنیا می آیند، یعنی هر ساعت ۱۶۲ نفر که از آن سه هزارو ۸۰۰ نفر، ۵۴ نفرشان دوقلو و چندقلو هستند.
از آمار ثبت احوال واقعیت هایی استخراج شده است که سه درصد کل ولادت های کشور مربوط به چندقلوها است و در این بین استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان در صدر دو قلوزایی قرار دارند.
طبق آخرین آمارها هم از مجموع ۱۹ هزار و ۵۹۵ نوزاد متولد شده در استان مرکزی ۲۹۲ دوقلوزایی و ۱۲مورد سه قلو زایی اتفاق افتاده است.
پس از تولد پنج قلوهای اراکی معاون اجتماعی بهزیستی از حمایت این خانواده خبر داد. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: اعتبارات تخصیصی برای کمک به خانواده‌های چندقلوزا بسیار اندک بوده و پاسخگوی نیازها نیست.
عبدالکریم یادگاری با اشاره به پنج قلوزایی یک مادر اراکی اظهار کرد: مادری ۲۹ ساله در دومین زایمان خود صاحب ۳ پسر و ۲ دختر پنج قلو شد که هم اکنون ۲ نوزاد در بیمارستان طالقانی و ۳ نوزاد دیگر در بیمارستان امیرکبیر اراک تحت مراقبت‌های پزشکی هستند.
وی تصریح کرد: کارشناسان بهزیستی به منظور کمک به این خانواده با اعزام به بیمارستان بررسی‌های اولیه را انجام داده و با توجه به مشکل مسکن این خانواده قرار شد بهزیستی در گام اول ودیعه لازم را برای اجاره یک واحد مسکونی مناسب برای آنها تامین کند.
معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی افزود: همچنین با توجه به این خانواده وضع مالی مناسب نداشته و از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار ندارد، بهزیستی نسبت به تامین شیرخشک مورد نیاز نیز اعلام آمادگی کرده است، همچنین برای نگهداری نوزادان کمک هزینه پرستار را نیز پرداخت خواهد کرد.
یادگاری گفت: پدر پنج قلوها کارگر ساده نان‌ پزی است که درآمد ناچیزی دارد، بهزیستی این آمادگی را نیز دارد که تسهیلات خوداشتغالی با سود چهار درصد به این خانواده پرداخت کند.
وی بیان داشت: در حال حاضر در برنامه کوتاه مدت این برنامه‌های حمایتی را برای این پنج قلوها در نظر گرفتیم تا در برنامه بلند مدت با همکاری بنیاد علوی بتوانیم مسکن مناسب برای آنها تامین کنیم.
معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰۰ خانواده چندقلوزا زیرپوشش بهزیستی استان هستند، گفت: اعتباراتی که در اختیار بهزیستی درحوزه حمایت از کودکان چندقلوزا قرار می‌گیرد، اعتبارات بسیار ناچیزی بوده و پاسخگوی نیاز‌های خانواده‌های چندقلوزا نیست که می‌طلبد خیرین به این حوزه ورود کرده و از این خانواده‌ها حمایت کنند.
این در حالی است که سال ۹۴ هم یادگاری از حمایت خانواده های چندقلوزا سخن به میان آورد و گفته بود ۲۰۵ خانوار دارای فرزندچندقلو در این استان از خدمات اداره بهزیستی بهره مند می‌شوند.
وی افزوده بود براساس دستورالعمل حمایت از فرزندان چند قلو، ماهانه ۵۴۰ هزار ریال به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود. این سخنان معاون اجتماعی بهزیستی در حالی مطرح شده بود که آن زمان هم برخی از خــانواده ها که دارای خانواده های چندقلو بوده اند از خدمات نامناسب بهزیستی و عدم حمایت آنها گله مند بودند.
به هر روی اکنون بار دیگر خانواده ای صاحب چندقلو شده و نیازمند حمایت دولت و مسئولین هست و از گوشه و کنار خبر از حمایت مسئولین به گوش می رسد که چه از نظر اقتصادی و چه روانی از آنهاحمایت خواهند کرد اما باید دید این بار هم مسئولین به وعده های خود همچون گذشته عمل نمی کنند یا با جدیت تمام تر و در این بحبوحه اقتصادی در این راه گام بر می دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.