خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به طرح های ویژه ماه رمضان در سینماها و نحوه اجرای آن ها در اراک/نصف و نیمه

نگاهی به طرح های ویژه ماه رمضان در سینماها و نحوه اجرای آن ها در اراک/نصف و نیمه

یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ شماره ۸۵۶
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
سینما یکی از سرگرمی های مهم در جهان به شمار می آید و افراد زیادی هستند که بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را صرف آن می کنند. در کشور ما که امکانات تفریحی در حداقل خود وجود دارد و ابزار سرگرمی آنطور که باید در اختیار مردم نیست سینما می تواند گزینه خوبی برای پر کردن این خلا باشد. استقبال مردم در سال های اخیر از سینما به ویژه فیلم های کمدی حتی در نازل ترین سطحشان نشان می دهد که مردم چقدر تشنه تفریح و خندیدن هستند که دیگر جنبه هنری یک اثر برایشان اهمیت ندارد و به دنبال مامنی برای فرار از غصه هایشان هستند. آمار فروش فیلم ها در ماه ها و سال های اخیر نشان می دهد که چرخ سینما در حال گردش است و از رکود خارج شده است و مردم با آن آشتی کرده اند. البته این خوش بینی را باید در کنار بدبینی سقوط سلیقه مخاطب نیز قرار داد؛ ولی بهرحال در کلیتی به نام سینما( آنچه بر روی پرده می رود) ما شاهد فروش های میلیاردی هستیم. در برخی از ایام سال مانند ایام نوروز و تابستان استقبال از فیلم ها بیشتر است و در برخی ایام مانند ماه رمضان این استقبال کمرنگ تر می شود. چند سالی است که در کشور طرح «اذان تا اذان» در ماه رمضان اجرا می شود که در آن سینماها اجرا کننده طرح از افطار تا نزدیکی سحر ( دو ساعت مانده به اذان صبح) به اکـران فیلم می پردازند تا تمایل مردم برای دیدن فیلم در این ایام بیشتر شود. هر چند این طرح تا کنون در سینماهای استان مرکزی اجرا نشده است؛ ولی تجربه نشان داده که در تهران و شهرهای دیگر چون اصفهان، مشهد و شیراز این طرح باعث رونق سینماها در ایامی از سال شده که مردم به دلیل روزه داری کمتر تمایل به رفتن به سینما دارند. در کنار این طرح تغییر نرخ بلیت سینماها در ماه رمضان نیز اجرا می شود. طبق این طرح جدول پخش سینماها به دو بخش قبل از افطار و بعد از افطار تقسیم می شود. بخش اول سانس ها قبل از اذان مغرب است که در آن بلیت سینما نیم بها است و بخش دوم فیلم های اکرانی بعد از اذان مغرب است که بلیت آن ها به صورت تمام بها است.
هرچند این تقسیم بندی خیلی منطقی به نظــر نمی رسد زیرا فرصت و انرژی برای مردم روزه دار بعد از افطار بیشتر است و اگر طرحی تشویقی برای حضور مردم به سینما مورد توجه بوده باید به بعد از اذان مغرب موکول می شد تا مخاطب برای حضور در سینما ترغیب شود. طرح بلیت نیم بها هم اکنون در دو سینمای اراک اجرا می شود. در سینما عصر جدید تمامی سانس ها نیم بها است و تنها سانس ۲۲ تمام بها است البته باید تاکید کرد که در این سینما هیچ تغییری در ساعات اکران فیلم ها نشده و هیچی سانسی نیز به مناسبت ماه رمضان به آن اضافه نشده است.
در سینما فرهنگ نیز ما با تغییر سانسی به مناسبت این ایام رو به رو نیستیم؛ ولی این سینما در اقدامی قابل تامل در تمامی سانس ها به طور نیم بها به اکران فیلم می پردازد یعنی سانس بعد از افطار آن که در ساعت ۲۱:۳۰ است نیز نیم بها است.
احسان بیات مدیر سینما فرهنگ اراک در این خصوص به وقایع استان گفت: به نظر من این طرح نیم بها و تمام بها نباید بدین شکل می بود چون ما به دنبال انگیزه ای برای روزه دارها هستیم تا بعد از افطار به سینما بیایند.
وی ادامه داد: بهتر بود در تمامی اکران های این ماه بلیت نیم بها می شد بنابراین ما خود تصمیم گرفتیم تا برای سانس های بعد از اذان نیز بلیت ها را به صورت نیم بها ارائه کنیم.
بیات در جواب به این سئوال که چرا طرح « اذان تا اذان» در اراک برگزار نمی شود، گفت: سینما فرهنگ در تمـامی این سال ها این طرح را اجرا نکرده زیرا در شهر اراک چنین ظرفیتی وجود ندارد همه ما می دانیم شهر ما از ساعت ۱۰ شب به بعد تعطیل است و جنب و جوش در آن کم می شود.
وی ادامه داد: بنابراین چنین طرح هایی در شهرهای بزرگ موفق تر خواهد بود البته شرایط فصلی هم موثر است هم اکنون فصل امتحانات است و جوانان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در این روزها صرف درس خواندن می کنند و کمتر به سمت سینما می آیند.
مدیر سینما فرهنگ در خصوص اینکه با مخاطبین سینما که برای گذراندن لحظات خوش به سینما آمده اند چگونه باید برخورد کرد ، گفت: مخاطبینی که برای تماشای فیلم می آیند هر کدام در یک شرایط و حالت روحی هستند برخی با دوستان برای گذراندن اوقات خوش می آیند برخی شاید از مسئله ای ناراحت باشند و برای فراموش کردن آن سینما را انتخاب کرده اند و برخی نیز مخاطبین جدی هستند بنابراین باید مهارت برخورد با مخاطب را داشت و دانست با چه تنوعی رو به رو هستیم.
بیات افزود: من خود در این خصوص سال ها پیش دوره دیده ام کلاس هایی که ویژه مدیران سینما بود و در آن دوره های آموزشی نکاتی روانشناسی و جامعه شناسی برای برخورد مناسب با مخاطب به ما یاد داده شد.
بیات در ادامه در توضیح وضعیت سینما فرهنگ برای تبدیل به پردیس سینمایی گفت: من بعنوان مدیر سینما مشتاق هستم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد؛ ولی همکاری ها از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فعلی ضعیف است از طرفی مالکین اصلی سینما از دنیا رفته اند و هنوز در خصوص آن از سوی وراث تصمیم گیری نشده است.
همانطور که گفته شد سینما یکی از ابزار سرگرمی مردم در جامعه ما است از طرفی می تواند یک صنعت پولساز باشد بنابراین در سال های اخیر طرح های مختلف برای ترغیب بیشتر مردم به سینما اجرا می شود؛ اما باید گفت تنها طرح های اینگونه نمی تواند راهگشا باشد بدون شک بغیر از این مورد و ساخت فیلم های خوب شرایط سخت افزاری و استاندارد بود سینما نیز در این استقبال بسیار مهم است.
با کمال تاسف باید گفت هنوز در بسیاری از شهرهای کشور سالن سینما وجود ندارد و آن هایی که وجود دارند و در سرانه صندلی های سینمای محسوب می شوند تمامی استانداردها را ندارند. استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برخی شهرستان های آن چون شازند، آشتیان، خنداب هنوز سینما وجود ندارد و در مرکز آن نیز تنها دو سینما وجود دارد که یکی از آنها هنوز در پیچ و خم تصمیم گیری برای نوسازی است.
به تازگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از حمایت خود برای ساخت سینما در استان خبر داده و گفته بود: ادارات، سازمان ها و هر یک از بخش های خصوصی چنـــانچه در شهرستان هایی که فاقد سینما هستند اقدام به ساخت سینما بکنند، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ۹۰درصد تجهیزات را اعم از صندلی، پرده اکران، سیستم صوتی، سرور، دیتا پروژکتور و سایر تجهیزات دیجیتالی را بلاعوض در اختیار متقاضیان ساخت سینما قرار می دهد.
محسن شریفی همچنین در مـورد وضعیت سالن های سینما در استان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در حال حاضر در استان مرکزی ۹ سینما فعال است که به لحاظ فنی و استفاده از تکنولوژی روز در حد مورد انتظار قرار ندارند که این موضوع آن را از سینماهای مدرن و پیشرفته جدا می کند.
وی با بیان اینکه در مجموع در استان مرکزی ۹ سالن سینما فعال است، افزود: در اراک۴ سالن سینمایی در قالب دو سینمای فرهنگ و عصر جدید، در خمین سینما لاله، در محلات سینما نور، در ساوه سینما سلمان ساوجی، در دلیجان سینما سوم خرداد و در تفرش سینمای پروفسور حسابی مشغول اکران فیلم های سینمایی است.
شریفی تصریح کرد: سینمای دلیجان در سال ۹۷ و سینماهای محلات و خمین در سال ۹۶ به سینماهای استان اضافه شدند و با توجه به اینکه وضعیت گیشه ها نسبت به سال های گذشته بهتر شده، هم اکنون در اراک یک متقاضی خصوصی برای ساخت دو سالن سینما سرپوشیده و یک سالن روباز اعلام آمادگی کرده و در دلیجان هم آموزش و پرورش متقاضی ساخت سالن سینما است، همچنین سینمای شازند در حال واگذاری به بخش خصوصی است.
وی افزود: نیاز به ساخت سالن نمایش فیلم در این شهر و شهرستان های استان در آینده ای نزدیک به شدت احساس می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.