خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به افزایش قیمت اقلام مرتبط با نوزادان به ویژه پوشک و شیر خشک/اگه جرات داری بچه بیار

نگاهی به افزایش قیمت اقلام مرتبط با نوزادان به ویژه پوشک و شیر خشک/اگه جرات داری بچه بیار

سه شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷    شماره ۹۱۸

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

این روزها تورم بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر گذاشته است. هر روز ارزش پول پایین تر می آید و در مقابل آن قیمت اغلب کالاها چه ضروری و چــه غیرضروری چندین برابر می شود. شاید در روزهای پرتلاطم بازار ارز و سکه بسیاری خودمان را دلداری می دادیم که ایرادی ندارد ما که طلا و سکه نمی خواهیم، ارز هم به کارمان نمی آید هرچند ته ذهنمان می دانستیم که اثرش کم کم بر زندگی مان آشکار خواهد شد. کم کم دامنه نوسان و گرانی به بازار موبایل، لوازم خانگی، مسکن، دارو و کمی بعد به مواد خوراکی نیز رسید. هم اکنون تورم و گرانی از جیب مردم فرسنگ ها جلوتر زده بود و با دیدن قیمت ها روزی چندبار این جمله را یا می گوییم یا می شنویم که بیچاره آنکه می خواهد جهیزیه بگیرد، بیچاره آنکه می خواهد عروسی کند، بیچاره آنکه بیمار دارد، بیچاره آنکه خانه ندارد و …؛ اما با خبر گران شدن اقلام نوزادان در چند هفته اخیر از پوشک گرفته تا شیر خشک، پستانک و لباس باید گفت بیچاره آنکه بچه دارد و یا بچه ای در راه دارد.
گرانی ها حالا به بازار کودک و نوزاد رسیده و بسیاری از خانواده ها ناگهان با بالار فتن چهل، پنجاه درصدی کالاهای ضروری برای کودک خود مواجه شده اند و همین نگرانی های بسیاری را برای آن ها ایجاد کرده است زیرا مصرف برخی از این اقلام در ماه برای یک خانواده بچه دار زیاد و حتی قبل از بالار فتن قیمت ها کلی هزینه داشت. برای یک نوزاد و یا کودک زیر دو سال حداقل روزانه سه عدد پوشک باید مصرف شود که ماهیانه یک یا دو بسته بیست تایی را شامل می شود و این نشان می دهد که چقدر در بالا رفتن هزینه های خانواده تاثیر دارد یا بسته های شیرخشک که مصرفش برای نوزادان و کودکان با توجه به شرایط مختلف است. البته افزایش قیمت در همه اقلام در نمونه های خارجی بیشتر است و در مواردی حتی مارک های خارجی که قبل تر به وفور در بازار وجود داشت کمیاب شده اند و یا اگر هستند توسط داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی به بهانه گران شدن ارز به فروش نمی رسند.
خانم اسکندری که پسرش یک ساله است می گوید: پسر من به طور میانگین روزی چهار عدد پوشک مصرف دارد ما اگر قبل تر ماهی پنجاه تومن هزینه برای پوشک بچه مان می کردیم الان باید ماهی نزدیک ۸۰ یا بیشتر برای خرید همان سایز و مارک هزینه کنیم.
وی ادامه داد: از آنجاییکه شرایط در آینده مشخص نیست ما چندین بسته مازاد بر مایحتاج کنونی خود پوشک خریده ایم و حتی سایزهای بزرگتر نیز چند بسته ای گرفته ایم.
این مادر اراکی اظهار کرد: متاسفم که شرایط کشور به سمتی می رود که دیگر خانواده ها از داشتن فرزند بیشتر وحشت دارند و حتی در تامین نیازهای کودکانی که دارند نیز مانده اند و نسبت به آینده او هیچ احساس امنیتی ندارند.
قاسمی که نوزادی چند ماهه دارد می گوید: قطره بیبی جویس که برای فرزندم تهیه می کردم یک ماه پیش حدود ۳۰ تومان خریدم این بار که به داروخانه رفتم قیمتش ۴۲ هزار شده بود.
وی می گوید: قیمت شیرخشک هم همینقدر سرسام آور شده است، شیرخشک خارجی بالای ۱۵۰ هزار تومان است سرلاک و غذاهای مکمل نیز به همین نسبت گـــران شده است مـادرانی مثل من که نمی توانند از شیر خودشان به فرزندشان بدهند قطعا نگرانی هایی در این خصوص دارند.
قاسمی ادامه می دهد: برخی می گویند چرا از کالاهای ایرانی استفاده نمی کنید اولا اینکه آن ها نیز افزایش قیمت داشته اند دوم اینکه اکثر پدر و مادرها حتی اگر خودشان نیز از کالاها و لباس های باکیفیت استفاده نکنند ترجیح می دهند که برای نوزادان خود بهترین برندها را استفاده کنند البته اگر درآینده نزدیک توان خریدش را داشته باشند. با این شرایط احتمالا به زودی باید از مارک های ایرانی استفاده کنیم.
خانم جوانی که به تازگی ازدواج کرده است و متصـدی داروخــانه می گوید: تقریبا اقلام مصرفی برای نوزادان همگی افزایش قیمت داشته که شاید چون پرمصرف ترین آن ها پوشک و شیرخشک است آن ها بیشتر مورد توجه بوده البته این دو قلم جنس بیشترین افزایش قیمت را داشته است و در مواردی مارک ها خارجی دیگر در بازار موجود نیست و اغلب احتکار شده اند.
وی ادامه داد: گاهی فکر می کنم آن هایی که از لحاظ مالی در شرایط مطلوبی نیستند چطور می خواهند از پس تامین مایحتاج فرزندشان برآیند یک روز مادری در داروخانه گفت اگر پوشک نمی آورید پلاستیک بچه بیاورید از این به بعد بچه هایمان را کهنه پلاستیک کنیم.
البته که دردسرهای بچه دار شدن تنها به دوران نوزادی ختم نمی شود و در ادامه و در سنین مختلف کودک هزینه هایی دارد کــه خانواده ها برای تامین آن همیشه نگرانی دارند. اما گرانی در این حوزه چرا می تواند در درازمدت و حتی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دغدغه جدی محسوب شود. پر واضح است چون در ارتباط مستقیم با منابع انسانی آینده کشور است. وقتی در کشور به دنبال سیاست های افزایش جمعیت هستیم و از خانواده ها خواسته می شود که تعداد فرزند بیشتری بیاورند آیا به این مساله فکر شده است که با شرایط کنونی رغبتی و جراتی برای فرزندآوردن می ماند یا نه؟ بارها زوج های جوانی دیده شده اند که به طور صریح دلایل اقتصادی را دلیل عدم داشتن فرزند می دانند و به امید روزی هستند که شرایط اقتصادی اجازه پدر و مادر شدن به آن ها بدهد. حسین می گوید: ما نزدیک به دو سال است که ازدواج کرده ایم همان ابتدا تصمیم داشتیم که در سال سوم زندگی فرزند بیاوریم؛ اگر قبل تر نگرانیمان این بود که اگر فرزندمان بزرگ آیا آینده او تامین است حالا نگرانیمان این شده که اصلا می توانیم او را در همان چند ماه اول از لحاظ تغذیه و بهداشت تامین کنیم.
با توجه به این افزایش قیمت چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس بر تاثیر منفی این شرایط بر فرزندآوری اذعان کرد و گفت: افزایش قیمت نگهداری نوزاد باعث فشار اقتصادی به خانواده شده و فرزند آوری را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از خانه ملت ابوالفضل سروش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شرای اسلامی در خصوص افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت شیر خشک، پوشاک در داروخانه ها و دشوار شدن فرزند آوری در کشور، افزود: این کالاها جزو کالاهای اساسی محسوب شده و دولت باید برای کنترل قیمت آنها برنامه داشته باشد چرا که این دشوار شدن نگهداری نوزاد، تاثیر قابل توجهی بر فرزند آوری می گذارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته به نظر می رسد دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی مخصوصا کالاهای مربوط به بخش بهداشت و درمان، برنامه داشته باشد و می خواهد ارزی که این کالاها نیاز دارند را به آنها اختصاص دهد. وی ادامه داد: به نظر در این بسته ارزی که قرار است در چند روز آینده از آن رونمایی شود به کالاهایی مانند شیر خشک و پوشاک و پستانک که حتما جزو کالاهای اساسی هستند، پرداخته شده است. سروش اظهار داشت: ما در کشور، شیر خشک تولید می کنیم اما مواد اولیه بخشی از آن که معمولا برای کودکان بیمار و ضعیف است، از خارج وارد می شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: طبیعی است که با وضعیت فعلی، وقتی همه کالاها افزایش قیمت داشته اند، کالاهای مربوط به نگهداری نوزاد هم افزایش قیمت داشته باشد اما دولت باید هر چه زود تر بسته ارزی خود را ارائه کند تا خانواده هایی که نوزاد دارند، بیشتر از این تحت فشار قرار نگیرند. ما هم حتماً این موضوع را در کمیسیون بهداشت از وزیر بهداشت پیگیری خواهیم کرد.
هر چند این سخنان عضو کمیسیون بهداشت مجلس مربوط به یک ماه گذشته است ولی همچنان گرانی اقلام مرتبط با نوزاد به ویژه شیرخشک و پوشک از دغدغه های خانواده ها به شمار می آید و نه تنها تغییری در قیمت ها حاصل نشده بلکه برخی کالاها نایاب و گرانتر نیز شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.