خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۴۲)

نکات حقوقی کاربردی (۴۲)

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ شماره ۱۲۵۵

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۴۲)
تخلفات رانندگی

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته -۱ توقیف وسیله نقلیه
مطابق با ماده ۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: مأمورین راهنمایی و رانندگی فقط در موارد تصریح شده در قانون همچون تخلفات حادثه ساز و در تصادفات منجر به جرح و قتل، می توانند وسیله نقلیه موتوری را توقیف نمایند.
نکته -۲ همراه داشتن مدارک خودرو
مطابق با ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و تبصره ماده ۶ قانون هوای پاک:
-۱ رانندگان بایستی در هنگام رانندگی با وسایل نقلیه شخصی و دولتی، مدارک ذیل را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأمورین راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند: الف- گواهینامه.

ب- کارت خودرو. ج- بیمه نامه معتبر شخص ثالث. د- برگه معاینه فنی برای خودروهایی که بیشتر از ۴ سال از تولید آنها می گذرد.
-۲ رانندگان وسایل نقلیه مسافربری و باربری عمومی بایستی علاوه بر مدارک فوق، سایر مدارک اختصاصی مربوطه را نیز به همراه داشته باشند.
-۳ اخذ برگه معاینه فنی برای وسایل نقلیه عمومی که بیشتر از یک سال از تولید آنها می گذرد، ضروری می باشد.
نکته -۳ چگونگی مطالبه مدارک خودرو توسط مأمورین
مطابق با ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ مأمورین در صورتی می توانند مدارک رانندگان را مطالبه کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.
-۲ اگر هیچ یک از مدارک لازم به همراه راننده نباشد، مأمورین می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند.
-۳ در صورتیکه یکی از مدارک لازم یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد، مأمورین مکلف هستند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید، بدون توقف وسیله نقلیه، راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده نمایند.
-۴ چنانچه اقامتگاه راننده شهر دیگری باشد بنا به تقاضای وی راهنمایی و رانندگی مکلف است پس از وصول مدارک لازم، نسبت به ارسال مدارک اخذ شده به راهنمایی و رانندگی محل مورد نظر وی توسط پست رسمی و ظرف مدت ۴۸ ساعت اقدام نماید.
نکته -۴ مجهز بودن وسایل نقلیه به تجهیزات لازم
مطابق با تبصره ۲ ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ کلیه وسایل نقلیه بایستی به تجهیزاتی که در قوانین و مقررات تعیین می شود، مجهز باشند.
-۲در صورت مجهز نبودن وسایل نقلیه به تجهیزات مذکور، راهنمایی و رانندگی از شماره گذاری و ارائه خدمات به آنها خودداری می نماید.
-۳راهنمایی و رانندگی نیز موظف است ۶ ماه قبل از الزام رانندگان و خودروسازان به نصب و همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز، اقدامی همه جانبه برای اطلاع رسانی به رانندگان از طریق رسانه های عمومی و تابلوهای تبلیغاتی جاده ای و شهری بعمل آورد.
نکته -۵ اقدام مأمورین در قبال مشاهده خودروی معیوب- مطابق با بند «الف» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، مأمورین بایستی وسیله نقلیه مذکور را به تعمیرگاه اعزام نمایند.
نکته -۶ اقدام مأمورین در قبال مشاهده حالت مستی راننده- مطابق با بند «ب» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: در مواردی که قَرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد، مأمورین بایستی با استفاده از تجهیزات…لازم نسبت به تشخیص این حالت، اقدام و در صورت اثبات، از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ ۲ میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت ۶ ماه، جهت اقدام قانونی به مرجع قضایی معرفی نمایند.
نکته -۷ اقدام مأمورین در قبال رانندگی بدون گواهینامه
مطابق با بند «ج» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: در صورتیکه راننده، بدون داشتن گواهینامه رانندگی نماید، مأمورین بایستی وسیله نقلیه را متوقف و راننده را به مرجع قضایی معرفی نمایند.
نکته -۸ اقدام مأمورین در قبال مشاهده تخلف حادثه ساز
مطابق با بند «د» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: هرگاه راننده بصورت همزمان مرتکب دو تخلف حادثه ساز شود، مأمورین بایستی به غیر از صدور قبض جریمه، وسیله نقلیه را برای مدت حداکثر ۷۲ ساعت توقیف نمایند.
منبع: کتاب «مجموعه نکات حقوقی کاربردی»- تألیف: مهدی حقدوست کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه- ناشر: انتشارات جنگل.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته- چگونگی احضار شاهد یا مطلع و رعایت اخلاق و موازین اسلامی در برخورد با آنها در دادسرا و دادگاه
مطابق با مواد ۲۰۴ و ۳۲۰ تا ۳۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ بازپرس به تشخیص خود یا با معرفی شاکی یا به تقاضای متهم و یا حسب اعلام مقامات ذیربط، شخصی را که حضور یا تحقیق از وی برای روشن شدن موضوع ضروری تشخیص دهد، برابر مقررات احضار خواهد نمود.
-۲ در صورتیکه شاهد یا مطلع برای عدم حضور خود عذر موجّهی نداشته باشد، جلب می شود. ولی در صورتیکه عذر موجّهی داشته باشد و بازپرس آن عذر را بپذیرد، مجدداً احضار و در صورت عدم حضور جلب خواهد شد.
-۳ در صورتیکه دلیل پرونده فقط منحصر به شهادت شهود و مطلعان نباشد،تحقیق از آنها می تواند به صورت الکترونیکی و با رعایت مقررات مربوط به دادرسی الکترونیکی بعمل آید.
-۴ شاهد یا مطلع برای حضور در دادگاه احضــار می شود.
-۵ چنانچه شاهد یا مطلع بدون عذر موجّه در جلسه دادگاه حاضر نشود و کشف حقیقت و احقاق حق، متوقف بر شهادت شاهد یا کسب اطلاع از مطلع باشد و یا جرم با امنیت و نظم عمومی مرتبط باشد، به دستور دادگاه و در صورت وجود ضرورت حضور، شاهد یا مطلع جلب خواهد شد.
-۶ در احضاریه ارسالی برای شاهد یا مطلع، بایستی موضوع شهادت یا کسب اطلاع و نتیجه عدم حضور ذکر شود.
-۷ هرگاه به علت بیماری که برای مدت طولانی یا نامعلوم، غیرقابل رفع است، حضور شاهد و یا مطلع در جلسه دادگاه مقدور نباشد، رئیس دادگاه یا یکی دیگر از قضات عضو شعبه، با حضور نزد شاهد و یا مطلع، اظهارات وی را خواهد شنید.
-۸ دادگاه پیش از شروع به تحقیق از شاهد، حرمت و مجازات شهادت دروغ را به او تفهیم می نماید و سپس نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، شماره شناسنامه و شماره ملی، میزان تحصیلات، مذهب، محل اقامت، شماره تلفن ثابت و همراه و سابقه محکومیت کیفری شاهد و درجه قِرابَت سَبَبی یا نَسَبی و وجود یا عدم رابطه خادم و مخدومی او با طرفین را سئوال و در صورتمجلس قید خواهد نمود.
-۹ رابطه خادم و مخدومی و قِرابَت سَبَبی یا نَسَبی، مانع از پذیرش شهادت شرعی نیست. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
منبع:
کتاب «حقوق شهروندی در مراجع انتظامی، امنیتی، قضایی و زندانها»- تألیف: مهدی حقدوست کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه- ناشر: انتشارات جنگل.
افزایش دانش و آگاهی حقوقی، مساوی است با: -۱بهره مندی از تمامی حقوق قانونی، -۲زندگی خوب و راحت. ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.