خانه » پیشنهاد سردبیر » نجات مردم دردمند/معترضین و ساکنین محدوده طرح ۵۵ متری اراک برای رساندن صدای اعتراض شان در مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو تجمع کردند

نجات مردم دردمند/معترضین و ساکنین محدوده طرح ۵۵ متری اراک برای رساندن صدای اعتراض شان در مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو تجمع کردند

دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۸

***

وقایع استان

علی امیدی

***

ماجرای طرح ۵۵ متری اراک موسوم به پروژه امیرکبیر پس از نزدیک به ۱۳ سال دوباره این روزها با نزدیک شدن به زمان شروع بکار شوراها به خبر اول حوزه شهری مرکز استان تبدیل شده است. اعتراض بسیاری از اهالی که پلاک آنها در این طرح درگیر شده و با بلاتکلیفی روزگار می گذرانند نسبت به گذشته سازمان یافته تر شده و حتی با برگزاری جلساتی نمایندگانی نیز برای خود تعیین کرده اند. در ادامه اعتراضات آنها با حضور در مقابل ساختمان شهرداری منطقه دو اراک صدای خود را به گوش شهردار این منطقه رساندند. البته مسئولین بسیاری موافق اجرای این طرح هستند و حتی خبرهایی هم از موافقت اعضای شورای جدید با اجرای این طرح به گوش می رسد که منجر به افزایش اعتراضات افرادی شده که خواستار منحل شدن این طرح هستند. البته بارها اعلام شده اختیار این طرح از دست شورای شهر و شهرداری اراک خارج شده و این موضوع در سطح ملی دنبال می شود. نمایندگان معترضان این طرح البته اخیرا با ارسال نامه ای به سیدمهدی مقدسی خواستار پایان دادن به بلاتکلیفی مردمی ساکن در محدوده این طرح شدند. آنها در این نامه آورده اند که: «برای جلوگیری از هرگونه اقدام قهری مردم مستاصل و نا امید، ضمن اعتقاد راسخ به راهکارهای قانونی و مدنی و همچنین مدت زمان کوتاهی که استاندار مهمان شهرمان هستند، رسالت نمایندگی شما به حمایت از ساکنین محدوده طرح این ضرورت را ایجاب می کند که در اقدامی قاطع در اسرع وقت از این فرصت استفاده نموده و با رایزنی با مسئولین ذیربط و اخذ دستور و موافقت استاندار به تشکیل کمیسیون ماده ۵ با طرح موضوعیت ابطال طرح مذکور این معضل را به سر انجام مقصود برسانید که همانا رفع بلاتکلیفی و نجات مردم دردمند و برگ زرینی در تاریخ خدمات شما در دوران نمایندگی تان خواهد بود.» طرح خیابان ۵۵ متری که قرار است به منظور ایجاد محور ارتباطی شرقی غربی مرکز شهر اراک اجرا و موجب روان‌سازی ترافیک شهری و نوسازی و مقاوم‌سازی بخش نسبتاً زیادی از ساختمان‌های حاشیه خیابان شود، از میدان حضرت ولیعصر (عج) تا خیابان میرزای شیرازی به طول دو کیلومتر را در برمی‌گیرد.

به گزارش وقایع استان به نقل از فارس، مسکوت ماندن چندین ساله طرح ۵۵ متری اراک و بلاتکلیف ماندن ساکنین محدوده این طرح بار دیگر موجی از اعتراضات شهروندان اراکی را در پی داشت، به طوری که این اعتراض‌ها به شهرداری‌ اراک کشیده شد و شهروندان با تجمع در مقابل شهرداری خواستار شکستن قفل چندین ساله این طرح شدند.
یکی از ساکنان محدوده این طرح اظهار کرد: طرح ۵۵ متری در ۸۳ به تصویب رسید، از سال ۸۳ تاکنون هرگونه خرید و فروش در محدوده این طرح مسکوت مانده و امکان خرید و فروش وجود ندارد.
مهدی میرزایی افزود: بارها و بارها اعتراض خود را نسبت مشخص نبودن وضعیت این طرح به گوش مسئولان رسانده و هرگز اقدامی از سوی آنها برای پایین دادن به وضعیت نامشخص این طرح ندیدیم.
یکی از شهروندان اراکی در این‌باره گفت: ۱۳ سال است که این طرح قرار است در این محدوده اجرا شود و مردم ساکن در این محدوده را با مشکل مواجه کرده است. مهدی عبادی با گلایه از مسئولین در تأخیر برای ساخت این پروژه بیان داشت: چندین بار اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندیم، بارها و بارها قول مساعد برای ساخت این پروژه و تسریع آن را از زبان مسئولان شنیدیم، اما همچنان این طرح تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد: امروز آمدیم که دوباره اعتراض خود را نسبت به این مهم به گوش شهردار برسانیم و از مسئولان درباره چرایی به نتیجه نرسیدن این طرح سؤال کنیم و تا پاسخ نگیریم از اینجا نخواهیم رفت.
یکی دیگر از شهروندان ساکن در این محدوده نیز گفت: چندین سال است که این طرح بلاتکلیف رها شده است و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای ساکنین شده است.
عباس زارعی افزود: طرح‌های نیمه‌کاره زیادی در شهر وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات برای مردم شهر شده است، کاش شهرداری به جای شروع کردن پروژه‌های جدید، اتمام پروژه‌های مهم و نیمه‌کاره را در اولویت قرار می‌داد. وی عنوان کرد: مدیران غیربومی و ناآشنا به شهر برای شهر تصمیماتی می‌گیرند که بعدها باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مردم می‌شود.این شهروند اراکی توضیح داد: تا کی باید شاهد بی‌تفاوتی مسئولین شهری نسبت به پروژه‌های عمرانی مهم در شهر اراک باشیم و این نوع رفتار ضایع کردن حقوق شهروندان و زیر پا گذاشتن آن است.
یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: سال‌ها است که می‌خواهم خانه خود را به فروش برسانم، اما نامشخص بودن وضعیت این طرح مانع از تمایل مشتریان برای خرید می‌شود. حیدر عباسی افزود: این طرح برای شهروندان این منطقه مشکلات مالی و روحی زیادی به وجود آورده است و مسئولان نیز تکلیف ساکنین این منطقه را روشن نکرده‌اند. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح ۵۵ متری اراک یکی از طرح‌های قدیمی شهر اراک است که متأسفانه باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شهروندان این منطقه شده است.
علی‌اکبر کریمی عنوان کرد: چندین سال است که زمین‌ها و املاک مردم در این منطقه بلاتکلیف است و این موضوع باید هر چه سریع‌تر در دستور کار شورای جدید قرار گیرد و نسبت به ساخت آن اقدام کنند. وی ادامه داد: تعلل در اجرای این طرح با توجیهاتی مثل تغییر الگوی ساخت و همچنین طرح جایگزین قابل‌پذیرش نیست، ما در قبال مردم مسئول هستیم و باید آنها را از این بلاتکلیفی نجات دهیم.
شهردار منطقه دو اراک نیز گفت: تصمیمات اتخاذ شده برای اجرای این طرح زمان‌بر است و همین مهم باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شهروندان این منطقه و نیمه‌کاره شدن این طرح شده است. حجت‌الله مرادی با اشاره به اینکه شرایط جدیدی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: طرح ۵۵ متری با تغییراتی همراه شده است و باید قانونی اجرایی شود که بعد از تصویب در شورای عالی معماری می‌توان در خصوص آن تصمیم‌گیری کرد. وی ادامه داد: در تصمیمات جدید قرار بر این شده که مسیر اصلاح شود، با توجه به اینکه انتخاب مسیر جایگزین برای این پروژه زمان‌بر و طولانی خواهد بود نظر نهایی با شورای عالی معماری کشور است، این موضوع باعث شده روند اجرای این طرح با کندی صورت گیرد. شهردار منطقه دو شهر اراک با اشاره به اعتراضات شهروندان این منطقه بیان داشت: مقرر شد که نمایندگان مردم پیگیری‌های قانونی برای اصلاح این طرح را آغاز کنند و همچنین برای اجرای این پروژه طرح تفصیلی جدیدی انتخاب و در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.