خانه » جدیدترین » من می گویم فرهنگ ارتباطات انسانی، شما به آن چه می گویی؟

من می گویم فرهنگ ارتباطات انسانی، شما به آن چه می گویی؟

شنبه ۴ شهریور ۹۶    شماره ۶۶۴

آزاده جمشیدی راد

تعریف ارتباطات: ارتباطات جمع ارتباط است و هر نوع برخورد بین دو موجود یا پدیده که منجر به اشتراک، همبستگی، واکنش و مبادله پیام شود ارتباط نام دارد. ارتباط فرایندی است که روابط انسانی براساس و به وسیله آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری بر پایه آن توسعه می یابد. ارتباطات حالت چهره، رفتارها، حرکات، طنین صدا، کلمات، نوشته، چاپ، تلفن، نرم افزارهای ارتباط اجتماعی و… و تمام وسایلی را در بر میگیرد که در راه غلبه بر مکان و زمان ساخته شده اند.
و اما فرهنگ و ارتباطات و قدرت ارزش ها: فرهنگ تاثیر عمیقی بر موضوع و شیوه ارتباطات دارد. ارزش ها به عنوان باورهای بزرگ و مهمی که دارای ارزش احساسی و روحی هستند در این باره بسیار کارسازند. ارزش ها به عنوان راهنمایی قوی برای جهت دادن به افکار، قضاوت ها و رفتار افراد اعمال می شود و بسته به نوع فرهنگ مثلا آسیایی یا غربی اثرات و پیامدهای مختلف دارد. ارزش ها تشکیل دهنده حزبی یکپارچه از هر فرهنگ خاص هستند و با آنها همبستگی دارند.
مجموعه این تعاریف گویای آن است که تفاوت های فرهنگی در بین جوامع، نوع ارتباطات آن ها را مشخص می کند و ارزش ها نقش اساسی در ایجاد فرهنگ ارتباطات دارد. چرا فرهنگ ارتباط در جوامع مختلف متفاوت است؟ مسلما به دلیل ارزشها، ارزش ها از قبیل ارزش های دینی، قومی، ملیتی، اعتقادی، سیاسی و…
و اما از همه مهمتر ارزش های انسانی است.
ارزش های انسانی در جوامع امروزی در چه رتبه ای قـــرار گرفته اند و برای اعتلا و بازنگری ارزش ها چه کرده ایم؟ به مرور زمان و با توجه به رویدادهای مختلف در سطح جهان و جوامع ارزش ها دستخوش تغییر می شوند ولی اعتلای فرهنگ هر جامعه ای مستلزم بازنگری ارزش ها و بها دادن به رفتارهای مطلوب و جایگزینی ضد ارزش هاست.
با بها دادن به ارزش ها، فرهنگ تغییر خواهد کرد و فرهنگ اصلاح شده در هر جامعه ای زمینه ساز ارتباطات صحیح انسانی خواهد بود.
من می گویم اصلاح فرهنگ ارتباطات انسانی
شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.