خانه » پیشنهاد سردبیر » مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان مرکزی برگزار شد/رگبار آتش خودی روی صنایع استان

مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان مرکزی برگزار شد/رگبار آتش خودی روی صنایع استان

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷   شماره ۸۹۰

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی: بخشنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی در برخی از دستگاه های اجرایی استان اجرا نمی شود

رئیس خانه صنعت و معدن کشور: اجازه خسته شدن به صنایع را ندهید

***

مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان مرکزی برگزار شد. در این مراسم که رئیس خانه صنعت کشور، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی، آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان، روسای سازمان صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی استان حضور داشتند از صنایع برتر نیز تقدیر شد.
رئیس خانه صنعت و معدن کشور در ابتدای این مراسم بیان داشت: قانون ارزش افزوده فشار زیادی به صنعت وارد کرده است و در واقع کمر این بخش را شکسته است .
سید عبدالوهاب سهل آبادی با تاکید بر اینکه در شرایطی سختی به سر می بریم و حتی وضعیت از جنگ نظامی دشوارتر است، افزود: امروز دنیا پرونده ایران را روی میز مسئولان اقتصادی خود قرار داده است، اما صنعتگران ایستاده اند، مقاومت می کنند و با تمام توان و فکر و اندیشه مثبت کشور را نجات می دهند . وی با انتقاد از قطع برق صنایع گفت: در هیچ نقطه ای از دنیا در قدم اول برق صنایع قطع نمی شود، اما در ایران این شرایط رقم خورده است در حالی که صنعت، برق اضافی مصرف نمی کند و باید مجلس این موضوع را پیگیری کند .
سهل آبادی تصریح کرد: متاسفانه در کنار همه مشکلات، قانون ارزش افزوده فشار زیادی را به بخش صنعت وارد می کند به شکلی که این شرایط کمر صنعت را شکسته است . وی با طرح این سوال که آیا می دانید که در روزهای اخیر چه میزان مواد اولیه مورد نیاز صنایع در گمرک ترخیص نشده و صنایع درگیر کد ١۴ رقمی بانک مرکزی است؟ تاکید کرد: نباید فشار بانک ها به تن صنعت بخورد. برای کاهش این فشار باید دولت و مجلس تصمیم گیری موثری داشته باشند، مگر تمام اتفاقات اقتصادی امروز به گردن صنعت و صنعتگران است که باید این بخش تاوان این شرایط را بدهند؟
رئیس خانه صنعت و معدن کشور با تاکید بر اینکه اجازه آسیب زدن به نظام را نخواهیم داد و دولت را حمایت خواهیم کرد، افزود: در کنار این حمایت انتظار جلوگیری از فساد و سرقت از بیت المال را داریم، بازار سکه و ارز به دست کیست که ٢ تن سکه خــریداری می کند، ما صنعتگران این حجم پول را در اختیار نداریم، همه ما مقروض بانک ها هستیم پس این بازار به دست کیست؟
سهل آبادی گفت: تامین اجتماعی امروز در صورت وجود بدهی تمدید دفترچه بیمه را انجام نمی دهد و حتی بالاترین بهره را از جرائم می گیرد، این امر باید در مجلس شورای اسلامی نظارت شود نباید اجازه داد صنعتگران خسته شوند .

 توان حل مشکلات در کشور وجود دارد
عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم بیان کرد: توان حل مشکلات در کشور وجود دارد. آیت الله محسن اراکی با بیان اینکه مسئولان نباید اقداماتی انجام دهند که مردم تحت فشار قرار بگیرند، بیان کرد: علیرغم فشارهای دشمن، توان عبور از این فشارها در کشور وجود دارد چراکه سابقه عبور از بحران بواسطه توان مدیریتی، امکانات و تلاش صنعتگران و کشاورزان در کشور وجود دارد و در گذشته از اینگونه بحران ها عبور کرده ایم .
وی با تاکید بر لزوم تشکیل یک کمیته به جهت رفع مشکلات، گفت: توان حل مشکلات در کشور وجود دارد و اگر در استان امکان حل مشکلات نیست در تهران پیگیری شود .
اراکی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد اسلامی در جامعه، واجب بودن کار برای همه، وجوب آبادسازی در همه عرصه ها، حفظ حرمت و عزت در تامین نیاز اقتصادی و پرهیز از اسراف را اصولی جهت نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه دانست .
در ادامه استاندار مرکزی نیز اظهار داشت: اعتبارات عمرانی بودجه در چهار ماه گذشته ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که این نشان از پویایی فعالیت های اقتصادی دولت دارد.
سید علی آقازاده افزود: با وجود سنگ اندازی آمریکا، دولت با قدرت برنامه های اقتصادی و سیاسی خود را دنیال می کند و در این راه همراهی همـه بخش ها را می طلبد. وی بیان کرد: شرایط تحریم ها اگر چه سخت است اما باید از آن برای باروری استعدادها و ظرفیت های داخلی بهره جست.
استاندار مرکزی عنوان کرد: در تحریم های سال ۱۳۹۰ علیه ایران کشورهای اروپایی، چین و روسیه آمریکا را حمایت کردند اما امروز این شرایط وجود ندارد.
آقازاده افزود: در شرایط فعلی تقویت وحدت مهمترین رکن است و همه بخش ها باید کنار هم باشند تا از این شرایط عبور شود. وی در خصوص کمبود برق نیز گفت: اگر چه توسعه نیروگاه های جدید باید با آهنگ تندتری انجام می شد اما، میزان مصرف برق در ایران نیز چهار برابر کشور ترکیه است و باید اصلاح الگوی مصرف به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
آقازاده افزود: قیمت نفت در قانون بودجه امسال ۵۶ دلار در نظر گرفته شده در صورتی که نفت به قیمت ۷۲ دلار به فروش می رسد و دولت ذخیره ارزی چشمگیری در چهار ماه گذشته داشته است. وی ادامه داد: صادرات غیر نفتی استان مرکزی در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۱ درصد رشد داشته که این مهم نشان از موفقیت دولت در طرح های اقتصادی دارد.

 یک موسسه بخشنامه ای در تامین اجتماعی استان صنایع را به تعطیلی کشانده
رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: یک موسسه بخشنامه ای در دل سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی عامل تعطیلی صنایع استان شده است و باید در مقابل این رفتارها و اقدامات ایستاد.
عماد مردانی اظهار کرد: استان مرکزی هفتمین استان درآمدزای کشور است. از کل مالیات های اخذ شده در استان ۵٣ درصد آن توسط بخش صنعت و تنها ٣ درصد آن توسط اصناف برداخت شده است و به این رویه اعتراض داریم .
وی با تاکید براینکه با فشارهای مختلف، اسلحه سربازان جنگ اقتصادی کشور را نگیریم، افزود: افرادی در یک موسسه حسابرسی در دل تامین اجتماعی استان مرکزی با اقدامات خود و تعیین جرائم سنگین مالیاتی برای صنایع تمام استان را روی آتش گذاشته اند.
مردانی با بیان اینکه بارها خواستار تشکیل جلسه با این افراد شده ایم، اما به نتیجه ای نرسیده ایم ، تصریح کرد: استان مرکزی و صنعتگران تحمل و طاقت این ظلم روشن را ندارند .
وی عنوان کرد: متاسفانه بخشنامه های ستاد اقتصادمقاومتی در برخی از دستگاه های اجرایی استان رعایت و اجرا نمی شود و با رفتار توهین آمیز، تهدید و زور با صنعت رفتار می کنند که این رفتارها در استان امام راحل به هیج عنوان قابل قبول نیست. باید استان را از این فساد و رفتارهای غیرقانونی نجات داد .

 رشد ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی
رئیس صنعت و معدن استان مرکزی همچنین در این مراسم بیان داشت: در حوزه معدن طی سال گذشته هزار و ١٠٠ گروه محصول صادر شده و در واقع صادرات غیرنفتی ٢۵ درصد رشد داشته است .
محمدرضا حاجی پور با اشاره به فعالیت و استقرار ٢ هزار و ۶۵٧ واحد صنعتی در استان بیان کرد: استان مرکزی در حوزه صنعت دارای ٢۴٨ طرح نیمه تمام با سرمایه گذاری ٢ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان است که امید است در جهت توسعه اقتصادی استان تکمیل و بهره برداری شود .
وی با اشاره به نامگذاری سال ٩٧ تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: طرح شناسایی ظرفیت تولید ملی در حال انجام است.
حاجی پور با بیان اینکه استان مرکزی از نظر تنوع صنعت رتبه نخست کشور و در بحث اشتغال رتبه ششم کشور را داراست، بیان کرد: روند استقرار شرکت های دانش بنیان در استان مرکزی صعودی بوده است به شکلی که از رتبه دهم در سال ٩۴ در سال ٩۶ به جایگاه پنجم کشور دست یافته ایم .
وی اضافه کرد: در بحث صدور پروانه تحقیق و توسعه نیز روند رو به رشد حاصل شده است به شکلی که رتبه ٢٨ استان در صدور پروانه امروز به رتبه نخست رسیده است و سال گذشته نیز رشد ٨٨ درصدی حاصل شده است .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به صدور ٢٣٧ پروانه بهره برداری و ٧١٠ پروانه تاسیس واحد صنعتی در سال گذشته درخصوص فعالیت های حوزه معدن افزود: در این حوزه توجه به اکتشاف و توسعه زیرساخت های معدنی در دستورکار قرار گرفته است به شکلی که سال گذشته ٧٩ فقره پروانه بهره برداری با رشد ۴۴ درصدی حاصل شد و با توجه به شرایط و تاکید مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به جای نفت توسعه معادن مدنظر است .
وی رشد سرمایه گذاری در حوزه معدن در سال گذشته را همراه با ١٧٢ درصد و صدور پروانه اکتشاف را با ۵٢ درصد افزایش دانست و گفت: در حوزه معدن در سال گذشته هزار و ١٠٠ گروه محصول صادر شده و در واقع صادرات غیرنفتی ٢۵ درصد رشد داشته است .
حاجی پور با اشاره به فعالیت کارگروه ستاد رفع موانع تولید که ١٣٨ جلسه با هزار و ۵٩١ مصوبه تشکیل داده و تاکنون ۶۶١ مصوبه آن اجرایی شده است، بیان کرد: وضعیت صنایع بزرگ استان مرکزی نیز در کارگروه ملی رفع موانع تولید نیز در حال پیگیری است .
وی اضافه کرد: در بحث طرح رونق تولید در سال گذشته عملکرد خوبی به انجام رسید به شکلی که ٩٩١ مورد پرداخت تسهیلات بانکی با رقم ٨٩۵ میلیارد تومان انجام شد که ٣۵۴ مورد از تسهیلات از طریق سامانه بهین یاب ثبت نام داشته اند .
حاجی پور با اشاره به نوسانات ارزی که فشارهای بسیاری در بحث کمبود مواد اولیه وارداتی به بخش صنعت وارد کرده است، افزود: علاوه بر مشکلات و نوسانات قیمت ارز در اثر قطعی برق نیز واحدهای تولیدی متحمل خسارت شده اند که در این راستا با مسئولان امر مذاکرات لازم انجام خواهد شد .
وی اضافه کرد: تشدید تحریم ها نیز چالش هایی را برای بخش صنعت به همراه خواهد داشت و باید در این راستا کشور ثالث را مورد نظر قرار داد .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به مرکز داوری که مورد نظر اتاق بازرگانی استان مرکزی است، عنوان کرد: این مرکز در راستای رفع معارضات و اختلاف نظرها شکل خواهد گرفت .
در این مراسم رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی توسعه فعالیت های اتاق در حوزه امور بین الملل، پذیرش و اعزام هیات های تجاری به شکل هدفمند، فعالیت مرکز داوری، فعالیت مرکز مطالعه و پژوهش اتاق جهت تحلیل و رفع مشکلات صنایع استان، افزایش بیش از ۴٠٠ درصدی اعضای اتاق و … را بخشی از اقدامات انجام شده این مجموعه عنوان کرد .
منوچهر توسطی با انتقاد از قطع برق صنایع گفت: متاسفانه قطع برق صنایع مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است و تعطیلی صنایع به واسطه قطع برق هدررفت و خسارات بسیاری را ایجاد کرده است و حتی منتهی به از بین رفتن بازار می شود . وی تصریح کرد: انتهای این جاده سنگلاخ اقتصادی کجاست و چه زمان این شرایط پایان می یابد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.