خانه » پیشنهاد سردبیر » ما هم هستیم/بیش از ۱۲۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده خطاب به رییس جمهور، خواستار بازنگری در سیاستهای تبعیض آمیز وزارت علوم علیه این دانشگاه شدند

ما هم هستیم/بیش از ۱۲۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده خطاب به رییس جمهور، خواستار بازنگری در سیاستهای تبعیض آمیز وزارت علوم علیه این دانشگاه شدند

پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ شماره ۴۸۸

عباس لعل بار
وقایع استان

بیش از ۱۲۳۴ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده خطاب به رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار بازنگری در سیاستهای تبعیض آمیز وزارت علوم علیه این دانشگاه شدند. این اساتید دانشگاهی این نامه را به عنوان اولین اقدام عملی خود برای دفاع از حقوق شان و خروج از شهروند درجه دو بودن میان اساتید و دانشجویان سایر دانشگاه ها دانستند. آنها کمپینی را هم برای پیگیری مطالبات شان راه اندازی کرده اند که بیش از ۲۰۰۰ عضو دارد.
یکی از بانیان این کمپین که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار روزنامه وقایع در خصوص هدفش از پیوستن به این کمپین می گوید: «من از زمانیکه وارد دانشگاه آزاد اسلامی شدم با هزاران امید در دل و توانمندی بسیار در دست و فکر، سالهای جوانی را با آرزوهایی بسر آوردم؛ دولت ها و جناح های سیاسی یکی پس از دیگری از پی هم آمدند و رفتند از همان ابتدا همین صحبت در میان بود مدارک این دانشگاه در دست بررسی بود و همچنان هست در حالی که انواع دانشگاه های غیر انتفاعی در سایه دانشگاه آزاد سر برآوردند و تا مدارج تحصیلات تکمیلی دانشجو فارغ التحصیل می کنند و در حالی که پادگانهای آموزشی تماما به دانشگاه تبدیل شده اند این دانشگاه پس از ۳۴ سال هنوز همچون روز اول در راستای تصویب و تایید خویش ندا در می دهد. امثال بنده از بسیاری از همکارانمان در دانشگاههای دولتی بیشتر تلاش نمودیم، از عهده دانشجویان دارای بضاعت علمی پایین تری بر آمدیم، به معنای واقعی در این سنگر جهاد کردیم ولی به عنوان شهروند درجه دو علمی در بارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته شدیم نه از حقوق و مزایای آنها و نه از شان آنها برخوردار نشدیم این داستان فقط قطعه کوچکی از یک داستان هزار و یک شب مواجهه دولتها با این نهاد علمی است که خود ساخته بودند تا امثال بنده در آتش بازی های سیاسی و جناحی شان بسوزیم.»
در این درخواست که خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، از ایشان تقاضا گردیده با اتخاذ سیاست های عادلانه، رفع تبعیض و جلوگیری از اعمال استانداردهای دوگانه وزارت علوم، علیه این دانشگاه، از تداوم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی حمایت نموده و امنیت شغلی دهها هزار نفر از نخبگان کشور را تامین و تضمین نماید.
در بخشی از این درخواست، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رعایت استانداردهای آموزشی و علمی توسط این دانشگاه، هشدارهای پی در پی وزارت علوم در خصوص اعتبار مدارک دانشگاه آزاد اسلامی را اجحاف و تبعیضی آشکار نسبت به بزرگترین نهاد غیر دولتی (مصداق اصل ۴۴ قانون اساسی در عرصه آموزش عالی) دانسته اند. این در حالی است که بعضی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تا دو برابر دانشگاه آزاد اسلامی شهریه دریافت می کنند اما از حداقل فضای آموزشی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی هم برخوردار نیستند. از اینرو در بخش پایانی شکواییه، امضاءکنندگان خواستار آن شده اند گروهی بی طرف از مسئولان، وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی زیرمجموعه وزارت علوم را در خصوص امکانات آموزشی، تعداد اعضای هیأت علمی حقیقی تمام وقت و نیز میزان تولید علمی آنها بررسی نمایند تا حقانیت مدعای آنان آشکار شده و در سایه توجه رییس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستهای تبعیض آمیز این وزارتخانه خاتمه یافته و با جایگزینی سیاستهای عادلانه و منطقی، امکان تداوم فعالیتهای بزرگترین موسسه آموزش عالی کشور تأمین گردد.
نگاهی به سابقه اختلاف دانشگاه آزاد و وزارت علوم
اختلاف بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم مسبوق به سابقه است و در سالهای اخیر چندین بار شاهد آن بوده ایم. بحث تبعیض آموزشی میان دانشگاه آزاد با موسسات آموزش عالی غیردولتی یکی از اختلافاتی است که چندی پیش میان این دو سروصدای زیادی به پا کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری مهر، جدال میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم از مطرح شدن رشته های بدون مجوز این دانشگاه آغاز شد و با اظهار نظرهای رییس دانشگاه آزاد در خصوص نظارت های دوگانه وزارت علوم بر این دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی شکل جدیدی به خود گرفت.
از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد تاکید دارند که موسسات غیرانتفاعی از اختلاف ایجاد شده میان وزارت علوم و این دانشگاه به نفع خود بهره می‌برند و می‌خواهند ضعف‌های خود را از این طریق پنهان کنند.
رییس دانشگاه آزاد با اشاره به این موضوع گفت: «ما انتظار داریم استانداردها وجود داشته باشد، اما استانداردها نباید برای برخی مراکز بیشتر باشد، یا اگر برای دانشگاه آزاد رعایت استانداردها ضروری است موسسات غیرانتفاعی نیز باید این استانداردها را رعایت کنند.»
همچنین وی از عدم رعایت استانداردهای آموزشی در موسسات غیرانتفاعی گلایه کرد و با اشاره به یک اتفاق تازه در پذیرش دانشجوی موسسات غیر انتفاعی گفت: «برخی موسسات غیرانتفاعی اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بدون آزمون کرده اند.»
همچنین یکی از مسئولان آموزشی وزارت علوم به گلایه های دانشگاه آزاد واکنش نشان داد و گفت: وزارت علوم دانشگاه آزاد را بسیار تحمل کرده و اگر این وزارتخانه قصد داشت معیارها، شاخص ها و ضوابطی را که برای زیر نظام های دیگر خود اجرا می کند برای دانشگاه آزاد نیز اجرایی کند شاید تاکنون ۶۰ درصد فعالیت های این دانشگاه تعطیل می شد.
طبق گفته های مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیر دولتی وزارت علوم پس از تصویب و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می شود و باید از تمامی ضوابط این نوع موسسات پیروی کند و نمی تواند تافته جدا بافته باشد.
وی تاکید کرد: دانشگاه های غیردولتی که تحت نظر وزارت علوم هستند، نمی توانند بیشتر از ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنند، اما از واحدهای دانشگاه آزاد گزارش های متعددی وجود دارد که در واحدهایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در کارشناسی ارشد پذیرفته است.
اختلاف نظر وزارت علوم و دانشگاه آزاد و ادعای دانشگاه آزاد مبنی بر تبعیض قایل شدن بین این دانشگاه و موسسات غیر انتفاعی پس از این اظهارات نیز همچنان ادامه داشت تا اینکه دانشگاه آزاد یک روز پس از انتشار اطلاعیه وزارت علوم و صحبت های مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیر دولتی این وزارتخانه با انتشار تصاویری در قالب یک اطلاعیه مدارکی علیه موسسات غیرانتفاعی منتشر کرد.
دانشگاه آزاد در آن اطلاعیه ادعای وزارت علوم درباره پذیرش دانشجو در موسسات غیرانتفاعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی صرفا از طریق سازمان سنجش را رد و تاکید کرده است که وزارت علوم رفتار دوگانه ای را در برابر این دانشگاه پیش گرفته است.
جالب اینجا است که در چنین شرایطی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هم بر روند و نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد گلایه دارند و معتقدند این دانشگاه بدون رعایت ضوابط و قوانین آموزشی اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی می کند و این امر موجب شده تا بخشی از ظرفیت موسسات غیرانتفاعی خالی بماند.
غیرانتفاعی ها نامه ای به وزیر علوم ارسال کردند و خواستار رعایت یکسان قوانین و مقررات برای تمامی مراکز آموزشی شدند. رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: «با ارسال نامه ای از وزیر علوم درخواست کرده ایم، هر گونه با سایر دانشگاه ها (دانشگاه آزاد) رفتار می کند، با دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی نیز رفتار کنند.»
حال با ارسال نامه سرگشوده اساتید دانشگاه آزاد مبنی بر تبعیضی که وزارت علوم میان دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه ها می گذارد بار دیگر اختلافات این دانشگاه با وزارت علوم سرباز کرد و باید دید که وزارت علوم چه پاسخی به این نامه می دهد و مهمتر آنکه رییس جمهور چه واکنشی نسبت به آن نشان خواهد داد.
چندی پیش با حضور رییس جمهور منشور حقوق شهروندی منتشر شد که یکی از مواد آن به صراحت اشاره نموده است که همه استادان و دانشجویان حق بهره‌مندی از مزایای آموزشی و پژوهشی ازجمله ارتقا را دارند. اعطای تسهیلات و حمایت‌های علمی ازجمله فرصت مطالعاتی، بورسیه و غیره صرفاً باید بر اساس توانمندی‌های علمی، شایستگی، فارغ از گرایش‌های جناحی و حزبی و مانند این‌ها باشد. با انتشار این منشور انتظار می رود که خواسته اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با جدیت بیشتری دنبال شود. بی شک انتقاداتی هم از سوی وزارت علوم به دانشگاه آزاد وارد است که باید برطرف شود و البته این نافی انتقادات به حق اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد نیست. وزارت علوم باید در کنار انتقاداتی که مطرح می کند نسبت به بررسی کنترل کیفیت دانشگاه های غیر دولتی به شیوه یکسان اهتمام بورزد و همزمان نسبت به اعطای حقوق برابر اساتید و دانشجویان تمام دانشگاه ها اصرار ورزد.

۱ دیدگاه

  1. فعلا وزارت علوم از فرصت استفاده کرده و مشغول پر کردن جیب دوستان و مدیران خود است، بیکار شدن ۳۰هزار عضو هیات علمی و ۵۰ هزار کارمند و مهمتر وضعیت آموزش عالی به وزارت علوم ربطی ندارد. فرصت جمع کردن
    پول تکرار شدنی نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.