خانه » پیشنهاد سردبیر » ماجرای چک های سرگردان/موضوع بدهی های شهرداری در صحن رسمی شورای شهر اراک به بحث گذاشته شد

ماجرای چک های سرگردان/موضوع بدهی های شهرداری در صحن رسمی شورای شهر اراک به بحث گذاشته شد

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ شماره ۸۵۳
***
وقایع استان
علی امیدی
***
صحن رسمی شورای شهر اراک که روز شنبه برگزار نشده بود روز دوشنبه با حضور شهردار سابق اراک برگزار گردید. رئیس شورای اسلامی در این جلسه بیان داشت: عوارض ساختمان تا شهریور ماه با تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصدی به متقاضیان ارائه می شود. کاوه فلاک افلاکی افزود: شهروندان با پرداخت عوارض ساختمان خود در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور می توانند از این تخفیف بهره مند شوند. وی ادامه داد: مردم کلانشهر اراک با بهره مندی از این تخفیفات می توانند عوارض ساختمان خود را با نرخ سال گذشته به شهرداری پرداخت کنند. شهردار اراک نیز در این نشست گفت: حسابرسی در شهرداری این کلانشهر کمی با تاخیر مواجه بوده و نیاز است با برنامه ریزی منسجم این حساب ها به روز و وضعیت چک های سرگردان رسیدگی شود. داود تاجران افزود: یک هزار و ۷۰۰ چک سرگردان در شهرداری کلانشهر اراک وجود داشت که از ابتدای شورای اسلامی پنجم این کلانشهر تا کنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ چک جمع آوری و رسیدگی شده است. در ادامه این جلسه شهردار سابق اراک با حضور در صحن رسمی شورای شهر اراک بیان داشت: وجود ۱۷۰۰ فقره چک سرگردان در مجموعه شهرداری و وجود یک حساب جداگانه از دیگر حساب های شهرداری با سپرده ۵ میلیارد تومانی را تکذیب می کنم. محمدابراهیم عباسی با اشاره به اینکه بحث گزارش تحویل و تحول شهرداری ٢ ماه پیش مطرح شد و پس از تهیه گزارش توسط مجموعه شهرداری، معاونت مالی و اعتباری شهرداری خواستار امضای صورت جلسه گزارش تحویل و تحول و صورت مالی ٩۵ توسط بنده شدند، افزود: صورت مالی ٩۵ امضا شد، اما گزارش تحویل و تحول دارای نواقصی بود که خواستار اصلاح شدم، اما تا چهارشنبه گذشته گزارشی تحویل اینجانب نشد. وی با بیان اینکه چهارشنبه دو هفته گذشته عازم سفر بودم و خواستار ارسال گزارش شدم که انجام نشد، گفت: شب گذشته اسناد اصلاح شده به دست من رسید، اما نیازمند اصلاح دو مورد شامل اعلام موجودی نقدی حساب های بانکی و سپرده های بانکی است و قطعا با اصلاح این موضوع به سرعت امضا خواهم کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، عباسی در پاسخ به سوال رئیس شورای شهر درخصوص میزان بدهی شهرداری بیان کرد: امروز قاطعانه می گویم که شهرداری اراک وضعیت خوبی دارد و درگیر بدهی خاص و قابل توجهی نیست.
وی با بیان اینکه یک نمونه اشتباه صورت گرفته در گزارش تحویل و تحول تهیه شده مبنی بر بدهکاری ١٩ میلیارد تومانی شهرداری به یک شخص است گفت: پس از بررسی اینجانب مشخص شد که این فرد نه تنها طلبی از شهرداری نداردحتی یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان به شهرداری بدهکار است.
وی اظهار کرد: اگر موردی به عنوان بدهکاری به پیمانکاران و سازمان های شهرداری وجود دارد معرفی شود تا پاسخ لازم را بیان کنم.
وی در پاسخ به سوال پیمان رشیدی مبنی بر بدهی بیمه و مالیات پرسنلی مجموعه شهرداری اراک تصریح کرد: بیمه عددی را مبنی بر بدهی شهرداری اعــلام می کند که واقعی نیست و خواستار دریافت جرائم سالهای گذشته است. در بحث مالیات نیز هیچ گونه بدهی وجود ندارد. عباسی اضافه کرد: در سال ١٣٨١ مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر پرداخت مالیات توسط شهرداریها داشت که هیچ یک از شهرداریهای کشور این موضوع را اجرایی نکردند و در سال ١٣٨٩ سازمان دارایی با ورود به موضوع و حسابرسی، شهرداری اراک را مبلغ حدود ۵٠ میلیارد تومان بدهکار اعلام کرد که با حضور اینجانب در مسند شهرداری اراک تلاش بر کاهش بدهی شد و امروز باقیمانده این بدهی که حدود هشت میلیارد تومان است به ماده ٢۵١ مکرر منتقل شد تا کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه بعید میدانم که شهرداری اراک در بحث مالیات و بیمه پرسنلی بدهی و معوقه داشته باشد، در پاسخ به سوال سعید نادری در خصوص وجود هزار و ۷۰۰ فقره چک سرگردان در مجموعه شهرداری و وجود یک حساب جداگانه از دیگر حساب های شهرداری با سپرده ۵ میلیارد تومانی بیان کرد: یا نمیدانیم چک چیست و یا نمیدانیم عدد هزار و ۷۰۰ چه عددی است، این تعداد فقره چک برابر با ۳۵ دسته چک است و قاطعانه وجود این تعداد چک را تکذیب می کنم و برای تایید صحت این موضوع حداقل ۷۰ فقره از این هزار و ۷۰۰ چک را به من نشان دهند.
شهردار سابق اراک اضافه کرد: وجود چنین حسابی با ۵ میلیارد تومان سپرده کاملا کذب است، در دوران شهرداری من در اراک تنها سه حساب در بانک رسالت به عنوان سپرده پیمانکاران، یک حساب در بانک تجارت ویژه کرایه اتوبوسها و یک حساب در پست بانک به منظور خرید اتوبوس باز شد و باقی حساب ها مربوط به دوره های قبل بوده است و وجود چنین حسابی با ۵ میلیارد تومان موجودی را تکذیب میکنم.
وی در ادامه در پاسخ به سوال ایرج رضایی در خصوص اینکه چرا قبل از تحویل شهرداری (حدفاصل خردادماه تا شهریور ماه سال گذشته) گزارش تحویل و تحول آماده نشده است و اگر وجود هزار و ٧٠٠ فقره چک و بدهی کذب است چرا در آستانه نوروز حساب شهرداری توسط بیمه مسدود می شود، عنوان کرد: بنده با اعضای شورای شهر خرده حساب و یا خصومتی ندارم و هر مورد ابهامی که وجود داشته باشد پاسخگو خواهم بود و آمادگی دارم در هر ساعت از شبانه روز که نسبت به مطالبات، بدهی، حساب های بانکی و … سوالی وجود دارد کمک های لازم را داشته باشیم من ۴ سال از عمر خود را برای اراک صرف کردم و حاضر نیستم اجحافی در حق مردم صورت گیرد، اگر دو موضوع درج نشده در گزارش تحویل و تحول شهرداری اراک رفع شود گزارش را فردا امضا شده تحویل میدهم.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب شد
اما در جلسه اخیر شورای شهر طرح الزام شهرداری، سازمانها و شرکتهای تابعه به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در صحن رسمی شورای شهر اراک نیز تصویب شد.
براساس این طرح شهرداری باید ظرف مدت یک ماه گزارش اقدامات اجرایی گذشته تاکنون و برنامه عملیاتی زمان بندی شده خود در این زمینه را به شورای شهر ارائه کند.
همچنین شهـرداری باید ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این دستـورالعمل نسبت به انجام مفـاد ماده ۱۰ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار کتاب اطلاعات و درج مواردی از قبیل بودجه سالانه، آخرین گزارش تفریغ بودجه، روش ها و مراحل اتمام خدماتی که مستقیماً به اعضای جامعه ارائه می دهد، ساز و کارهای شکایت شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری و انواع اطلاعاتی که در شهرداری نگهداری میشود مانند اطلاعات انواع قراردادها از قبیل مناقصات، مزایدات، ترک تشریفات، تملکات، سرمایه گذاری ها، توافقنامه ها، مشارکت ها و همچنین طرح های جامع و تفصیلی همراه با جزئیات کامل و تغییر کاربری ها و مصوبات کمیسیون ماده ۵ و کمک های نقدی و غیر نقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اختیارات و وظایف ماموران ارشد شهرداری و سازمانها و شرکت های تابعه در سامانه های شهرداری اقدام کند.
براساس این طرح شهرداری باید گزارش اقدامات خود درخصوص گسترش شفافیت، مبارزه با فساد، انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را تا پایان بهمن هر سال به شورای شهر تقدیم و برای اطلاع عموم منتشر کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.