خانه » پیشنهاد سردبیر » فرهنگ دوربینی/استفاده از دوربین های کنترلی و نظارتی در کنار اعمال قانون و فرهنگ سازی منجر به کاهش تصادفات می شود

فرهنگ دوربینی/استفاده از دوربین های کنترلی و نظارتی در کنار اعمال قانون و فرهنگ سازی منجر به کاهش تصادفات می شود

شنبه ۳۰ دی ۱۳۳۹۶   شماره ۷۷۱

علی امیدی: برخی از کارشناسان فعالیت فرهنگی برای ایجاد نظم ترافیکی و کاهش تصادفات را استفاده از ابزارهای نوین برای پذیرش قواعد در جامعه و افزایش فرهنگی و نظم ترافیکی می دانند. استفاده از دوربین های کنترلی و نظارتی در سطح شهر و جاده ها در واقع در راستای ایجاد پلیس الکترونیک و شهر الکترونیک است که در کنار اعمال قانون و سپس فرهنگ سازی به صورت توام منجر به کاهش تصادفات خواهد شد. بسیاری معتقدند ایجاد سرعت گیر در شرایط امروز جامعه معنا ندارد و باید با توجه به امکانات جدیدی که در همه دنیا در حال استفاده است فرهنگ ترافیکی را در جامعه نهادینه کنیم و دوربین یکی از این ابزار است که قابلیت انتقال اطلاعات را به خوبی فراهم می کند.
اخیرا نیز معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی در این باره گفته است: دوربین‌های نظارتی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای در استان مرکزی افزایش یابد. فتح‌الله حقیقی در جلسه کمیته فنی سامانه‌های هوشمند نظارتی استان مرکزی با اشاره به افزایش آمار خودروها اظهار داشت: با توجه به رشد روز افزون خودروها، هوشمندسازی در سطح شهر و جاده‌های مواصلاتی امری اجتناب‌ناپذیر است و در این راستا با افزایش دوربین‌های نظارتی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای اقدام می‌شود.
فتح الله حقیقی البته پیش تر هم درباره استفاده از روش های نوین در کاهش تصادفات سخن گفته بود. وی با تاکید بر اینکه مدیریت راه ها با روش های سنتی جوابگو زندگی مدرن امروزی نیست افزود: باید از طریق سامانه های هوشمند و آنلاین ترافیک، رفتار رانندگان کنترل شود. معاون استاندار بیان داشت: فناوری اطلاعات در تسهیل زندگی شهری در جوامع امروزی نقش اساسی دارد و پیشرفت آن در چند سال گذشته باعث شده در بسیاری از کشورها با این فناوری ها، راهکارهای نوینی برای کنترل و بهبود وضعیت ترافیک ارائه شود.
وی با تاکید برکاهش تصادفات جاده ای در استان تصریح کرد: موقعیت مکانی استان مرکزی باعث شده تا محورهای این استان پرتردد باشد و توجه ویژه دستگاه های ذیربط برای کاهش تصادفات جاده ای ضروری است.
حقیقی افزود: استفاده از ابزارهای الکترونیکی، توسعه تکنولوژی و پایش آنلاین دوربین ها در تمام معابر استان از جمله برنامه‌های کمیته پایش تصویری برای نظارت دقیق برعملکرد رانندگان و کنترل امور ترافیکی است.
وی اظهار کرد: فرهنگ سازی، مهمترین مقوله در بحث رانندگی درون و برون شهر و کاهش تصادفات است که باید در این زمینه از توان بالقوه مردمی و نیز فناوری‌های موجود، برای تقویت کنترل نامحسوس، کاهش تخلف رانندگان، ارتقای آموزش همگانی و اصلاح رفتار پرخطر رانندگان استفاده شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، با تاکید بر افزایش و به روز رسانی دوربین های کنترل ترافیکی و سرعت سنج در راههای ارتباطی استان گفت: افزایش ایستگاه های سیار راهنمایی و رانندگی نقش مهمی در کنترل ترافیک و کاهش تصادفات دارد که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. وی به نقش فرهنگ‌سازی نیز اشاره کرده و افزود: فرهنگ‌سازی ترافیکی با هم‌افزایی مسئولان و مردم اصلی‌ترین عامل کاهش تصادفات است و بی‌تردید توجه به عوامل اصلی ایجاد کننده تصادفات برون و درون شهری و رسیدن به راهکاری کاربردی، تنها در سایه بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی و ظرفیت‌های استانی حاصل می‌شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی با تاکید بر توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به کاهش تصادفات درون و برون شهری گفت: باید با بررسی و کار کارشناسی و همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های دخیل در حوزه امنیت ترافیک، در راستای کاهش تصادفات استان مرکزی اقدام شود که مهمترین بازخورد این هم‌افزایی، در کاهش این تصادفات افزایش رضایت‌مندی عمومی شهروندان است.
وی تصریح کرد : بسیاری از تصادفات جرحی و فوتی به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است، بنابراین ایجاد استراحتگاه‌های موقت در محورهای اصلی و پرتردد برای مسافران از اقدامات ضروری در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای است.
کاهش تصادفات در گرو همکاری های بین بخشی با نیروی انتظامی
بهترین شیوه برای انجام برنامه ها در حوزه راهنمایی و رانندگی شیوه تشویق و اقناع است، براساس شواهد مردم استان دارای فرهنگ بالا در این بخش مهم هستند و اگر مشکلی در حوزه راهنمایی و رانندگی در استان وجود دارد به شرایط اقلیمی و همچنین سیستم خونـی و فرهنگ تعجیل آنهـا بر می گردد.
هرگونه فعالیت در خصوص مسائل راهنمایی و رانندگی باید هم از طریق رعایت مقررات و اعمال آن و همچنین شیوه اقناع و کار فرهنگ سازی باشد. مراکز افکار سنجی باید بصورت دقیق نسبت به بررسی، رصد و پالایش نظرهای مردم و توصیف و تحلیل آنها برای حل مسائل فعالیت می کند. اهمیت نقش رسانه های گروهی در کنار اعمال قانون برای فرهنگ سازی در میان مردم و جامعه و تلاش مضاعف در این حوزه مهم امری اجتناب ناپذیر است.
برای کار فرهنگ سازی توسط راهنمایی و رانندگی در سال های اخیر کارهای مختلفی شامل تهیه بنر، استندها، برگزاری دوره های آموزشی، سخنرانی در مراکز مختلف، راه اندازی پارک های ترافیک و غیره انجام گرفته است ولی برای اینکه نیروی انتظامی در کار خود در راهنمایی و رانندگی و کاهش حوادث موفق گردد به همکاری بین بخشی و آگاه سازی نیاز مبرم می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.