خانه » جدیدترین » فرصت یعنی همه چیز

فرصت یعنی همه چیز

پنجشنبه ۴ خرداد ۹۵ شماره ۵۹۵
****
امیرمحمد خلیلی
***
همه ما از مسیر دشوار کارآفرینی و مشکلات کوچک و بزرگی که در مسیر کارآفرینان قرار دارد اطلاع داریم و میدانیم آنها با عزمی راسخ و خیزی بلند از شکست ها برای موفقیت خود پلی ساختند و هرگز به خود اجاز ندادند که شکست ها دلسردشان کند و نه تنها با رسیدن به هدف خویش احساس رضایت دارند بلکه با ایجاد اشتغال و تولید فناوری و ارائه خدمات زندگی را برای سایر افراد آسانتر نمودند و دنیا را جایی بهتر برای زندگی کردند.
لازم به ذکر است که کارآفرینی یک اتفاق نیست بلکه یک روند است و آنگونه نیست که به محض آغاز کردن کسب و کار خودتان نام شما کارآفرین شود و شما به هدف خود رسیده باشید، بلکه باید روز به روز سازمان و کسب و کارتان را گسترش و توسعه دهید.
شاید در ذهن اکثر ما کارآفرینی مترادف اشتغال زایی تعریف شود در صورتیکه اینگونه نیست، کارآفرینی به معنی تاسیس و خلق یک کسب و کار جدید است که اشتغال زایی یکی از اثرات آن است نه اینکه تمام آن باشد.
با تمام این تعاریفی که از کارآفرینی و تجارب کارآفرینان مختلف در ذهن داریم ایا دانستن این مطالب برای تبدیل شدن به یک کارافرین کافیست؟ امروزه با پیشرفت ارتباطات در هر زمینه علمی و پژوهشی به سرعت دسترسی به منابع و کتب مرتبط با نیاز خود داریم.
حوزه کارافرینی هم دقیقا اینگونه است کافیست شما قصد کنید در ارتباط با نحوه شروع یک کسب و کار جدید برای خودتان کمی اطلاعات کسب کنید در آن هنگام در اینترنت و کتابخانه ها شاهد هزاران مقاله و کتاب مختلف پیرامون این حوزه خواهید بود،ولی آیا ۱۰۰ درصد مطالب موجود در این منابع را میتوانید در مسیر تحقق رویای ایجاد کسب و کارتان به کار ببندید؟
البته که اطلاعات بدست آمده از این منابع بسیار حائز اهمیت است ولی یکی از موارد بسیار مهم در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی و اجرایی این است که منابع کشور های مختلف بنا بر شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی با هم کمی تفاوت دارد.برای مثال در حوزه کارآفرینی بستر اقتصادی اجتماعی فرهنگی هر کشور با سایر کشور ها متفاوت است و باید این اطلاعات و تجارب موجود در منابع مختلف بومی سازی شود تا بتوان ۱۰۰ درصد مطالب مطالعه شده را در ایران به کاربست.
لذا بسیاری از منابع آموزشی در حوزه کارآفرینی که حاصل بررسی و تحلیل کارآفرینی و کسب وکار متناسب با کشور خود و WTO (سازمان تجارت جهانی) است توسط علاقه مندان به این حوزه باید بومی سازی شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
به عنوان مثال الگویی که برای شروع یک کسب در اروپا و ایران استفاده میشود به دلیل شرایط متفاوت این منطقه به طور چشمگیری با هم تفاوت دارند که از نوع ثبت شرکت گرفته تا قوانین مالیاتی و نیروی کار متخصص و نحوه بازار یابی و فروش و …
علاقه مندان به حوزه کارآفرینی باید برای شروع کسب و کار خود در هر کشوری علاوه بر توانایی ها و نیاز های بازار آن کشور اشراف کامل داشته باشد تا بتواند با طرح ایده ای در خصوص پاسخگویی به یکی از نیاز ها کسب و کار خود را راه اندازی کند و آنرا توسعه دهد.
به طبع نیاز های ایران و زمینه های بکر تولیدی و خدماتی آن در حوزه کارآفرینی با بسیاری از کشور ها تفاوت اساسی دارد و افرادی که در زمینه کار آفرینی فعالیت میکنند یا قرار است فعالیت کنند باید آموخته های خود را از منابع برون مرزی بومی سازی کنند و در زمینه مورد علاقه خود متمرکز کنند.و این مقوله در کشور ایران حتی در مورد استان ها هم صادق است یعنی پتانسیل هر استان با استان دیگر در حوزه صنعتی و کسب و کار تفاوت دارد، پیرو همین مبحث استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن آن سهم قابل توجهی در حوزه کارآفرین کل کشور داردچرا که با وجود صنایع تولیدی و خدماتی مختلف علاقه مندان به حوره کارآفرینی میتوانند از این صنایع در برنامه کسب . کار خود الگو برداری کنند و هم میتوانند به عنوان زیر مجموعه های صنعتی با صنایع کلان همکاری داشته باشندو به صورت حلقه هایی متصل به هم برای ایجاد هدفی واحد با چندین صنعت کوچک دیگر همکاری کنند. لذا همین امر سبب می شود تا فرصت برای شروع یک کسب و کار افزایش یابد و در زمینه کسب و کار “فرصت یعنی همه چیز”.
یکی از موانع جدی کارآفرین در ایران و سایر کشور های دنیا برای کارافرینان عدم توجه کافی به کارآفرینی و تولید است که در استان مرکزی به دلیل سابقه درخشان خود در تولید و همچنین پتانسیل بالا در ایجاد صنایع نوظهور موثر و پیشرفته در سطح صنعت استان و کشور این مانع جدی را از پیش رو برداشته است. گاها برخی صنایع خصوصی و دولتی در تولید به آنچنان رشدی میرسند که نیاز به صنایع کوچک تر از خود دارند که بصورت وابسته به سیستم آنها فعالیت کند .از این حیث استان مرکزی مکان مناسبی برای حمایت از کسب و کار ها و صنایع نو ظهور است .
علاقه مندان به حوزه کارآفرین در سطح استان حتما باید مدتی را صرف آشنایی با نیاز های بازار تولیدی و صنعتی استان نمایند و این امر حتما نیازمند این است که از نزدیک با صنایع خرد و کلان استان آشنا شوند تا قادر به کشف فرصت های بکر موجود در بازار شوند و اقدام به تدوین برنامه مدون کسب و کار خود بر مبنای نیاز های شناخته شده کنند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.