خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟من می گویم بحران هویت

شما به آن چه می گویی؟من می گویم بحران هویت

چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۹
آزاده جمشیدی راد
هویت چیست؟ هویت یا کیستی، به مجموعه نگرش ها، ویژگی ها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز میکند، گفته می شود.هویت شما به شما می گوید چه کسانی هستید.دیگران شما را با توجه به باورها، ارزش ها، مهارت ها و توانایی ها ومحیطی که در آن زندگی میکنید، می شناسند.
بحران هویت چیست؟کسانی که ایمان و اعتقادی به خود ندارند، خود را باور نکرده و ارزش هایشان را نشناخته اند و نمی دانند کیستند و کجایند و چه می کنند به بحران هویت مبتلا می شوند، می خواهند تصمیم بگیرند اما چون معیارهای مورد قبول خود را روشن نکرده اند برای آغاز کوچکترین تصمیمی ناتوانند و اضطراب، سراپای وجودشان را فرا می گیرد در وادی تردید زندگی می کنند و به افسردگی و ناامیدی مبتلا می شوند. گاهی احساس می کنند از درون پوچ و تهی هستند و گاهی احساس ارزشمند بودن دارند. با دیدن یک فیلم مدتها در قالب آن جریان خود را تصور می کنند و با دیدن یک فیلم به راحتی تغییر هویت می دهند، با خواندن یک کتاب سریع تغییر نگرش می دهند.
خلاصه اینکه هر بادی بوزد ایشان حرکت می کنند. بحران هویت این است که انسانها خود را بخوبی نشناسند و ارزش ها و معیارهایشان متغیر باشد. همه باید نقاط قوت خود را بشناسند و درصدد تقویت آن برآیند و نقاط ضعف خود را آرام آرام مرتفع سازند. با مطالعه و تحقیق درصدد ارتقای سطح دانش و علم خود باشند و مهارتها و توانایی های خود را ارتقا دهند. انسان بی ارزش و بی شناخت دچار بحران های شدید هویت می شود و خیلی زود به پوچی و تهی بودن می رسد و آخر خط چیزی نیست جز افسردگی مفرط. هویت از کی در وجود ما نقش می بندد؟انسان در حدود سه سالگی هویت خود را پیدا می کند بطوریکه در ذهن یک تصویر ذهنی از خودمان پیدا می کنیم که این هویت سه جز دارد:
۱) هویت جسمی: تصویر خاص از جسم یا بدن در ذهن شکل می گیرد
۲) هویت جنسی: در ذهنمان تشخیص میدهیم دختر هستم یا پسر
۳) هویت شخصیتی یا روانی: میزان اعتماد به نفس ما
اشکال در هر حوزه مشکلاتی بوجود می آورد. مثلا کسانیکه در حوزه جسمی مشکل دارند خود را خیلی چاق یا لاغر تصور می کنند یا زشت یا خیلی زیبا.مشکل در هویت جنسی باعث می شود دختران رفتارهای پسران را تقلید کنند یا برعکس و مشکل در هویت شخصیتی یا روانی باعث می شود خود را کمتر یا بیشتر از آنچه هستیم تصور کنیم.
همانطور که می بینید نقش هویت و هویت شناسی تاثیر بسزایی در آینده بچه های ما و نسل بعد جامعه دارد پس بهترین راه حل برای جلوگیری از بحران هویت شناخت هر چه بهتر آن و ابعاد آن است و اینکه به فرزندانمان تصویر صحیحی از خودشان ارائه دهیم. مشکلاتشان و ضعف هایشان را چندین برابر بزرگتر نشان دهیم، تحقیر نکنیم، سرزنش نکنیم، مقایسه نکنیم و…
بیایید همه با هم آغازگر اصلاح فرهنگ هویت و هویت شناسی باشیم و با تحقیق و مطالعه مانند سدی بر سر راه بحران هویت فرزندانمان باشیم.
من می گویم بحران هویت
شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.