خانه » پیشنهاد سردبیر » سخنان منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس /مهندس سازی بی رویه

سخنان منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس /مهندس سازی بی رویه

یکشنبه ۳۰ خرداد ۹۵    شماره ۳۴۸

عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع برای کارآمدی نیازمند کار علمی، ابتکار، خلاقیت و تحول کیفی است.
به گزارش وقایع استان و به نقل از ایسنا منصوری با اشاره به معرفی نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم اظهار کرد: با نظر کارشناسی مجلس تعدادی از نمایندگان خبره و صاحب نظر در حوزه صنایع که به دنبال تحول کیفی در این کمیسیون هستند، به عضویت درآمدند.
وی با اشاره به اینکه در کمیسیون صنایع مجلس گذشته اقداماتی در راستای حمایت از صنایع صورت گرفته است، اما کافی نیست، افزود: وجه تمایز کمیسیون صنایع مجلس دهم با کمیسیون‌های مجالس گذشته کار و مدیریت علمی است و طرح‌های توجیهی با نظر کارشناسی مطرح و اجرایی خواهد شد.
لازم به ذکر است که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشکیل می‌شود.
وی علمی شدن طرح‌های اجرایی و توسعه‌محور، جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا، نظارت درست و کارشناسی بر عملکرد بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات اعتباری و کمک به ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنعت و معدن را از اولویت‌های کمیسیون صنایع در مجلس دهم بیان کرد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت افزود: هم‌اکنون در شهرستان‌های ساوه و زرندیه سالانه بیش از ۵۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته صنایع وجود دارد، اما متاسفانه بازار کار مرتبط با رشته فارغ‌التحصیلان این رشته وجود ندارد که با علمی شدن کمیسیون صنایع می‌توان با اجرای طرح‌های کارشناسی اشتغال پایدار ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: نتیجه علمی ‌شدن کمیسیون صنایع این است که در نقاطی از کشور که به مشکل کم‌آبی دچار هستیم صنایع آب‌بر ایجاد نکنیم، چرا که یکی از زیرساخت‌های اصلی ایجاد صنایع تامین آب مورد نیاز آن است که تامین آن در نقاطی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، دشوار است.
وی تثبیت قیمت ارز در گذشته را بزرگترین ضربه به اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: صنعت ایران وقتی از بین رفت که همه ساله شاهد رشد تورم در کشور بودیم، اما تولیدکننده ایرانی در طول حدودا ۱۵ سال صرف نظر از رشد تورم داخل اقدام به صادرات و وارداتی می‌کرد که متاثر از عدم تثبیت قیمت ارز و عدم توجه به رشد نرخ تورم بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه حمایت از کارگاه‌های کوچک و زودبازده را اصلی‌ترین اولویت این کمیسیون دانست و تاکید کرد: بنا داریم از صنایعی که اشتغال آنها زیر ۱۰۰ نفر است حمایت جدی داشته باشیم تا اولا موجب افزایش بازدهی شود و ثانیا به اشتغال بیشتر کمک کند.
به گفته وی، برای فعالیت صنایع بزرگ‌تر با ظرفیت بیشتر نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستیم و اعطای تسهیلات به میزان بالا جهت این صنایع کمک شایانی به ایجاد اشتغال بیشتر نخواهد کرد، اما با حمایت از صنایع کوچک و اختصاص تسهیلات کمتر می‌توان اشتغال بیشتری را ایجاد کرد و تعداد صنایع فعال را نیز افزایش داد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه ایجاد نظام مهندسی صنایع را از جمله طرح‌های پیشنهادی خود برای طرح در کمیسیون صنایع دانست که ضرورتی برای کشور است و افزود: با فعالیت نظام مهندسی صنایع در کشور نظیر نظام مهندسی ساختمان و کشاورزی، جمعی از جوانان تحصیل کرده این رشته با فعالیت در آن نیازها و مطالبات علمی صنعت کشور را در این حوزه برآورده می‌کنند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون بخش اعظمی از طرح‌های توجیهی به دور از دیدگاه‌های کارشناسی و توسط دلالان نوشته می‌شود و این امر نتیجه نبود نظام مهندسی صنایع در کشور است.
وی گفت: حضور جوانان متخصص در نظام مهندسی صنایع ضمن ارائه طرح‌های علمی نوین عاملی برای توانمندسازی مجموعه‌های صنعتی خواهد شد.
به گفته منصوری، ممکن است ادامه فعالیت برخی از صنایع به صلاح کشور نباشد و یا بخواهیم در برخی از صنایع نوع تولید و تکنولوژی را تغییر دهیم که این امر نیازمند بررسی دقیق توسط نظام مهندسی و کار کارشناسی در کمیسیون صنایع است تا با تصویب قوانین کارآمد در مجلس مسیر توسعه صنعت با اعمال اینگونه سیاست‌ها هموار شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.