خانه » پیشنهاد سردبیر » رونمایی از ثمرات جلسه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در اراک/خیابان امام زیر پای معترضین

رونمایی از ثمرات جلسه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در اراک/خیابان امام زیر پای معترضین

یکشنبه ۱۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۱

عباس لعل بار
وقایع استان

تنها دو روز پس از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اراک کارگران شرکت هپکو در اعتراض به آنچه بی کفایتی مدیران صنایع می دانند به راهپیمایی دست زدند. چندین ماه است که کارگران برخی صنایع استان با مشکلات عدیده ای که دارند قادر به گذران زندگی روزانه معمول خود نیستند و تاکنون چندین بار دست به اعتراض یا اعتصاب زده اند. شرکت هپکو یکی از صنایعی است که بیشترین اعتراضات کارگری را شاهد بوده است. در ماههای گذشته چندین بار مسئولین استانی و کشوری با حضور در این کارخانه پای سخنان کارگران نشسته اند ولی تنها جز این کار نتوانسته اند باری از دوش کارگران بردارند. اعتراض روز گذشته این کارگران تا تجمع در باغ ملی ادامه داشت و بخشی از مسیر خیابان امام خمینی به سمت بازار برای دقایقی توسط این کارگران مسدود شد. کارگران با شعارهای خود از جمله مدیر بی کفایت، استعفا استعفا خواهان رسیدگی به مطالبات شان شدند. کارگران حاضر در این تجمع در گفتگو با خبرنگاران بیان کردند: ما از وضعیت موجود در کارخانه خسته شده ایم و معترض هستیم و از دولت می خواهیم فکری به حال مان کند.
آن گونه که لطیفی عضو شورای کار هپکو به ما گفت تجمع روز گذشته کارگران هپکو به دلیل عدم اجرای مصوبات جلسات متعددی است که مسئولین در این چند ماه برگزار نموده اند. وی افزود: مقرر شده بود که وضعیت سهامدار هپکو در اواخر آذر تعیین تکلیف شود که متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.
لطیفی گفت: میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان است که قرار شد ۳/۵ میلیارد تومان توسط مدیرعامل تا پنج شنبه ۲۰ آبان ماه و ۲/۵ میلیارد تومان مابقی توسط سهامدار روز پنج شنبه ۲۷ آبان ماه به حساب کارگران واریز شود که هنوز سهم سهامداران پرداخت نشده است.
به اعتقاد کارگران حاضر در تجمع واگذاری هپکو به بخش خصوصی اقدامی نادرست بوده و این اقدام این شرکت بزرگ را به ورطه نابودی کشانده است. کارگر دیگری بیان کرد: ۱۰ سال پیش به اسم خصوصی سازی هپکو را قلع و قمع کردند و یک برند جهانی و یک شرکت سربلند که در سال سه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی تولید می کرد را به دست فردی که شایستگی اداره این برند را نداشت سپردند و او این شرکت را به عقب‌گرد کشاند.
یکی از کارگران فریاد می زد که به فریاد ما برسید، ما سیاسی نیستیم و مشکلات مان صنفی است. اتفاقاتی که در هپکو رخ داده با برنامه‌های پیچیده و در اتاق‌های فکر طراحی شده است، کسانی که اداره هپکو را به دست گرفتند، صنعتگر نبودند بلکه نابودگر بودند. بارها در پاسخ به اعتراضات متعدد ما وعده پیگیری دادند و ما قبول کردیم، چون این کارگران نجیب هستند.
وی با بیان اینکه کسانی قصد تغییر کاربری هپکو را دارند، گفت: مقام معظم رهبری درست می‌گوید، تحریم بهانه است، صنعتگری که اینجا جمع شده پروژه‌های عظیمی را محقق کرده است.
وی افزود: ما فقط راهساز و ماشین‌ساز نیستیم، ما از علم مهندسی برخورداریم و سرمایه مهندسی داریم. بهترین مونتاژکارها و بهترین جوشکارها و بهترین وسایل و امکانات در اختیار هپکوست، ولی از کمترین میزان حقوق برخورداریم. مدیریت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ایجاد شرکتهای مستقل کرد بطوریکه در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند. بعد از واگذاری نادرست شرکت به بخش خصوصی، سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل از این شرکت که سوددهی لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخیر مشکلات به اوج خود رسیده است به طوری که کارگران شرکت در این مدت چندین بار تجمع کرده اند.
روزنامه وقایع استان تاکنون چندین بار با نمایندگان کارگران این شرکت گفتگو نموده و با نگارش گزارش های تحلیلی مشکلات این کارگران را به گوش مسئولین رسانده است. یکی از مهمترین مشکلات هپکو با سهامدار این شرکت است که نقش زیادی در بوجود آمدن مشکلات هپکو داشته است. مجید لطیفی عضو شورای کار هپکو با بیان اینکه از جمله تعهدات سهامدار در زمان واگذاری شرکت هپکو به بخش خصوصی حفظ نیروی انسانی این شرکت بوده است که به آن عمل نکرده است بیان کرد: ۱۹۸۰ نفر نیروی انسانی شاغل در شرکت هپکو در زمان خصوصی سازی امروز به زیر هزار نفر رسیده است و این تخلف آشکار سازمان خصوصی سازی است.
وی افزود: شرکت هپکو بر اساس اصل ۴۴ خصوصی سازی نشده بلکه رها سازی شده است و سازمان خصوصی سازی هیچ گونه نظارتی را بر روند فعالیت شرکت هپکو اعمال نکرده است.
لطیفی سرگذشت شرکت هپکو را بسیار دردناک تر و وخیم تر از غار علیصدر که امروز از طریق مسئولان و رسانه ها پیگیری می شود خواند و علت عدم حضور رییس جمهور در شرکت هپکو را در سفر به استان مرکزی اینگونه تشریح کرد: هیچ عضوی از طیف کارگری در جلسه با رئیس جمهور حضور نداشت و این جلسه مربوط به طیف خاصی بود که در جواب درخواست ما برای بازدید رییس جمهور از شرکت هپکو ناپایدار بودن وضعیت این شرکت را بهانه قرار دادند.
این عضو شرکت هپکو خاطر نشان ساخت: هپکو نباید به شخص واگذار می شد چرا که از عهده انجام این کار بر نمی آمد امروز واگذاری این شرکت به قرارگاه خاتم الانبیا به دلیل اشتراک های کاری بسیار یا بازگشت به دولت تنها راهکار زنده ماندن شرکت هپکو است.
وی ادامه داد: مسئولان وعده کرده بودند در دو قسط ۳ میلیارد تومانی طی دو هفته پنج ماه حقوق معوقه کارگران شرکت هپکو پرداخت شود و از انعقاد قرار داد ۱۰۰۰ دستگاه ماشین سخن گفته بودند که این وعده ها در حد حرف مانده است و عملیاتی نشده است.
لطیفی افزود: مسئولان استان تنها به فکر آرامش هستند و نه رفع مشکلات که بارها و بارها با وعده های خود کارگرانی را که برای تامین مایحتاج زندگی خود دچار مشکل شده اند به بازی گرفته اند و ما برای رفع مشکلات خود مکاتباتی را بیت رهبری انجام داده ایم که امیدواریم منجر به نتیجه مطلوب شود.
وی ورود مستقیم بیت رهبری به قصه خصوصی سازی شرکت هپکو را باعث شفاف شدن بسیاری از پشت پرده های خصوصی سازی این شرکت عنوان کرد. لطیفی همچنین با توجه به تعویق های مکرر در پرداخت حقوق کارگران بیان داشت: ما علاوه بر اینکه خواهان پرداخت حقوق معوقه کارگران هستیم، خواستار تغییر سبک مدیریت شرکت هم هستیم.سهام شرکت باید سریعا به دولت بازگردد و از شخص گرفته شود. در اواسط آبان ماه کارگران هپکو در یک تجمع اعتراضی دیگر که به گفته خودشان خودجوش برگزار شده بود خواهان پرداخت حقوق شان شدند. یکی از کارگران حاضر در آن راهپیمایی گفته بود: حدود ۵ ماه است که حقوق و مزایای کارگران پرداخت نشده است. یکی از بزرگترین مشکلات این شرکت نبود نقدینگی است، دیگر مشکل موجود مربوط به سهامداران این شرکت است، سهامدار هر آنچه در هپکو بوده از جنس و پول با خود برده و هپکو الان از هر آنچه فکرش را بکنید خالی است.
این کارگر با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت با مشکل تغییر سهامدار هم روبروست افزود: سفر هیات دولت هم دستاوردی برای هپکو نداشت، کسی سراغی از هپکو نگرفت، همه از ما بی خبرند.
در جلسات متعددی که مسئولین استانی درخصوص هپکو و مشکلات شان برگزار کردند وعده و وعیدهای زیادی شنیده شد. در یکی از آخرین این جلسات معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی ضمن بیان اینکه بخشی از معوقات کارگران تا آخر آبان ماه پرداخت خواهد شد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد در گذشته مدیریت هپکو دچار اشتباهاتی شده از جمله اینکه این مدیریت با این تصور که سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند رفاهیات بیشتری را برای کارگران رقم بزند، در جاهای دیگر شرکت های جدیدی را ایجاد کرده ولی پیش‌بینی مدیریت هپکو در خصوص به سوددهی رسیدن این شرکت‌ها محقق نشده و در نتیجه مشکلات موجود ایجاد شده است.

حضور فرماندار در بین معترضین
فرماندار روز گذشته در جمع کارگران معترض پس از درخواست فرصت برای مسئولان گفت: جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور وزیر صنعت در روز پنج شنبه دو مصوبه خوب برای هپکو داشت که در صورت امکان تغییر مالکیت شرکت انجام خواهد شد. در صورتی که راهکارها به نتیجه نرسید، تلاش خواهد شد که این واحد برای مدتی به سازمان گسترش بازگردانده شود و پس از ساماندهی دوباره واگذاری آن به بخش خصوصی و اینبار براساس دید کارشناسی و از طریق قوانین و مقررات بخش خصوصی انجام شود.
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت هم در جمع معترضین حاضر شد و گفت: به دنبال این هستیم که طی هفته جاری براساس مکاتبه ای که وزیر صنعت با وزیر اقتصاد داشته است جلسه ‌ای را با حضور سازمان خصوصی سازی برگزار کنیم تا تصمیم گیری در این حوزه انجام شود چرا که این سازمان همچنان اعتقاد بر برگزاری مزایده دارد ولی نظر وزیر صنعت اینست که اگر بررسی های لازم انجام شد و مشخص شد که متقاضی مناسبی برای واگذاری هپکو وجود ندارد، این واحد صنعتی مجددا به صورت موقت به سازمان گسترش و نوسازی برگردد و وقتی از بحران خارج شد مجددا براساس بخشنامه‌های جدید و کار کاشناسی به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: براساس نظر وزیر صنعت اگر لازم باشد این محجموعه در اختیار فردی توانمند قرار داده می شود تا آنرا از این شرایط خارج کند، در این بخش واگذاری مدیریتی مطرح است.
باید دید سرانجام دولت و مسئولان چه راهکاری را برای حل این معضلی که هر روز وخیم تر می شود تجویز خواهند کرد، تاکنون که آمد و رفت های آقای نعمت زاده در اراک و سایر مسئولین هیچ ثمری نداشته جز افروخته تر شدن آتش اعتراض ها و رسیدن کارد به استخوان کارگران.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.