خانه » جدیدترین » رها کردن زباله ها در دل طبیعت آسیب جدی زیست محیطی/این زباله های لعنتی

رها کردن زباله ها در دل طبیعت آسیب جدی زیست محیطی/این زباله های لعنتی

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵   شماره ۳۸۲

توسعه پایدار با محیط زیست در ارتباط تنگاتنگ است در واقع توسعه ای پایدار است که در کنار تمام پیشرفت هایش به مسائل زیست محیطی نیز اهمیت دهد، با تمام این ها و تلاش انسان ها برای حفظ محیط زیست در قرن اخیر خطرناک ترین دشمن محیط زیست نیز خود انسان ها شناخته شده اند که با رفتارهای ناهنجار و خود خواهانه محیط زیست را دست خوش تغییرات کرده وآن را به نابودی کشانده اند. امروزه بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی منابع طبیعی در طول سالیان متمادی، بسیاری از اکوسیستم‌های طبیعی تخریب و بسیاری دیگر از اکوسیستم‌ها شکننده و آسیب‌پذیر شده است.
افزایش آلاینده‌ها، قطع بی‌رویه درختان، آلودگی آب‌ها، فرسایش خاک، خشکسالی، گرما، کم آبی و تولید زباله های تجزیه ناپذیر … همه و همه از مشکلات کنونی زیست محیطی هستند؛ عدم کنترل زباله ها و دفع آن ها به جهت انتقال برخی بیماری ها و مشکلات متعدد بر سر راه بازیافت و تفکیک آن ها همه و همه مشکلات کنونی زباله ها برای انسان و محیط زیست هستند.
ولی یکی از عمده ترین مشکلاتی که این روزها از سوی زباله ها گریبانگیر محیط زیست شده است، رها کردن آن ها در طبیعت و مناطق گردشگری است، فصل تابستان فصل تفریح و سیر و سیاحت است و طبیعت گردی در آن نسبت به سایر فصول بیشتر است؛ اما تعدد مراجعه به طبیعت و لذت بردن از آن به دلیل برخی ناآگاهی ها نتیجه ای جز نابودی برای آن منطقه و آلوده شدن آن نداشته و آسیب جدی برای آنچه که سرمایه طبیعی یک منطقه به شمار می آید شده است. شاید ما بارها در کنار رودخانه ها، باغ ها و کوهپایه ها با انواع مختلف زباله ها مواجه شده باشیم انواع کیسه های پلاستکی، شیشه های نوشابه و… زباله هایی که هر کدام یک تهدید جدی برای محیط زیست به شمار می رود و غیر از چهره زشتی که به آن منطقه می دهد ممکن است سال ها بعنوان مهمانی ناخوانده در آن منطقه بماند تا فرآیند تجزیه شان تکمیل شود.
این روزها دیگر گونه های گیاهی و جانوری مختلف از گزند زباله های ما در امان نیستند علاوه بر آن از بین بردن گیاهان، شکستن شاخه های درختان از دیگر مشکلات در کنار رها کردن زباله هاست. به نظر می آید این مسئله با توجه به اهمیت محیط زیست و تهدیدهای آن بیشتر از قبل نیاز به فرهنگ سازی عمیق دارد تا در اولین مرحله خود مردم از انتشار آنچه تهدید جدی برای محیط زیست و آیندگان است جلوگیری کنند. در سطح استان مرکزی و شهر اراک مناطق دیدنی طبیعی بسیاری وجود دارد مناطقی که به واسطه رعایت نکردن همین مسئله از سوی گردشگران بومی و غیر بومی با آسیب هایی چون زباله های رها شده و شاخه های شکسته و حتی آتش های روشن رو به رو و چهره ای مخدوش پیدا کرده است. این روزها دعوت عمومی از مردم برای پاکسازی مناطق طبیعی و گردشگری اقدامی ارزنده که علاوه بر فرهنگسازی و ایجاد حساسیت به سلامت طبیعت نیز کمک می کند. منطقه طبیعی و گردشگری روستای اسکان یکی از این مناطق است که زباله ها سلامت آن را تهدید می کند و نیاز به پاکسازی دارد، موضوعی که حساسیت موسسه های زیست محیطی برای پاک کردن و حفظ طبیعت بکر آن را بیشتر کرده است، به طوریکه مدیر عامل موسسه مردم نهاد محافظان طبیعت از تهدید طبیعت آن به واسطه زباله‌هایی که رها می‌شود و قطع شاخه و خشک شدن درختان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا محمد بختیاری، با بیان اینکه روستای اسکان به لحاظ جغرافیایی در مکان مناسبی قرار گرفته است، گفت: این روستا در مسیر تردد مسافران گذری از استان مرکزی واقع شده و می‌تواند بستر مناسبی جهت جذب گردشگر باشد.
وی بیان کرد: آب و هوای مناسب و وجود درختان و باغ‌ها از مزیت‌های این روستا محسوب می‌شود که در کنار ایجاد بستر مناسب می‌توان گردشگری را در این منطقه گسترش داد.
مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با تاکید بر رعایت اصول بوم‌گری جهت حفظ طبیعت بیان کرد: اطلاع رسانی در حوزه بوم‌گردی در خصوص اخلاقی که باید یک گردشگر با حضور در طبیعت رعایت کند بسیار اهمیت دارد در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود.
بختیاری بیان کرد: متاسفانه طبیعت روستای اسکان، منطقه سراب اسکان و حاشیه رودخانه این روستا مملو از زباله شده و این زباله‌ها تهدیدی برای جان طبیعت این روستا شده‌اند.
وی ادامه داد: شاخه درختان حاشیه رودخانه توسط گردشگران شکسته می‌شود و افراد بومی و غیر بومی اقدام به شست‌وشوی وسایل نقلیه و فرش در رودخانه و کنار درختان می‌کنند که مواد شوینده‌ جان درختان این محدوده را تهدید می‌کند.
مدیر عامل موسسه مردم نهاد محافظان طبیعت اراک عنوان کرد: در حاشیه رودخانه و طبیعت این روستا باید تابلوهای اطلاع رسانی در خصوص نوع رفتار گردشگران در طبیعت نصب شود که این اقدام قطعا در جلوگیری از بروز این نوع بی‌اخلاقی‌ها تاثیرگذار است.
بختیاری تنها دست‌آورد توسعه بوم‌گردی بدون در نظر گرفتن آموزش‌های لازم عمومی را تخریب طبیعت دانست و اظهار کرد: در کنار عدم اطلاع رسانی هیچ گونه سطل زباله‌ای در این روستا وجود ندارد و این موضوع یکی از عوامل رها کردن زباله در طبیعت توسط گردشگران است.
وی تاکید کرد: افزایش سطح آگاهی عمومی در رابطه با حفظ طبیعت و رعایت اصول بوم‌گردی سبب می‌شود مردم در هر شرایطی از رفتارهایی از جمله رها سازی زباله در طبیعت اجتناب کنند اما تا زمان نهادینه شدن این اخلاق در جامعه باید اقداماتی جهت حفظ طبیعت توسط مسئولین و فعالین زیست محیطی انجام شود.
بختیاری با بیان اینکه اعضای موسسه محافظان طبیعت جمعه هفته جاری در این روستا حضور می‌یابند عنوان کرد: با همکاری دهیار و شورای روستای اسکان برنامه پاک‌سازی روستا جمعه اجرا می‌شود و در کنار پاکسازی برنامه‌های فرهنگی جهت آگاهی بخشی به روستاییان و گردشگران اجرا می‌شود.
احیای دوباره محیط زیست و برگرداندن سرزندگی و شادابی زمین به آن، عامل مهمی در ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان هاست که باید با برنامه ریزی از سوی موسسه های مردم نهاد و دولت مردم نسبت به آن آگاه تر شوند تا خود به صورت خودجوش از محیط زیست حفاظت کنند و خود بلای جان طبیعتی که از آن خود نیست، شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.