خانه » پیشنهاد سردبیر » دفاع بد استاندار از دولت، انتقاد دکتر علی اکبر کریمی را به همراه داشت/آموزش «دو دو تا چهار تا » به استاندار/گله تشکلهای صنعتی استان از معاون اقتصادی استاندار: به ما بها نمی دهند

دفاع بد استاندار از دولت، انتقاد دکتر علی اکبر کریمی را به همراه داشت/آموزش «دو دو تا چهار تا » به استاندار/گله تشکلهای صنعتی استان از معاون اقتصادی استاندار: به ما بها نمی دهند

یکشنبه ۲۷ فروردین شماره ۵۶۳
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
در هفته ای که گذشت وزیر امور اقتصاد و دارایی به استان آمد و با مدیران و فعالان اقتصادی دیدار کرد. این در حالی بود که قرار بود حسن ختام برنامه های آقای وزیر نشست خبری با اصحاب رسانه باشد ولی ساعتی پیش از این نشست به یکباره لغو شده و اعلام شد که وزیر برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی به صداوسیما می رود. متاسفانه این اقدام مسئولان در عدم پاسخگویی به خبرنگاران و روزنامه نگاران استان چندین بار تاکنون تکرار شده است و مسئولین ترجیح می دهند جایی حضور یابند که فقط گوینده بوده و سوالات هماهنگ نشده از آنها پرسیده نشود؛ حتی یکبار نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای شرکت در جلسه حل مشکلات صنایع استان به اراک آمده بود خبرنگاران را مقصر برخی مسائل استان دانست و گفت به دلیل حضور آنها نمی تواند مسائل را بازگو کند!
احتمالا یکی از دلایل اصلی لغو نشست خبری و عدم علاقه به حضور خبرنگاران در جلسات اقتصادی وزیران در استان این است تا مسئولان از تیررس سوالات خبرنگاران به عنوان چشم جامعه خارج شوند. این در حالی است که در هفته ی گذشته و در نشست اقتصاد مقاومتی استاندار مرکزی در اقدامی عجیب شروع به بیان سخنانی کرد که در وهله نخست بوی دفاع از دولت از آن به مشام می رسید ولی این سخنان به همان دفاع بد بیشتر از هر چیزی شبیه است. سخنان استاندار به حدی عجیب بود که واکنش یکی از نمایندگان را به همراه داشت.
دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پس از دفاع بد استاندار از دولت خطاب به استاندار گفت: استاندار در صحبت‌هایش مطالب تخصصی اقتصاد را به سیاست کشاند اما واقعیت این است که جناب استاندار منطق کار اقتصادی یک منطق مشخصی است و همه فعالان اقتصادی امروز با دو دو تا چهار تا کار خود را پیش می‌برند و با توجه به این مسائل نیاز است که فضای منطقی برای پیگیری مشکلات حاکم باشد.
استاندار البته سابقه دخالت دادن سیاست دراقتصاد را در استان دارد. پیشتر وی در زمان حضور مجید پورعطار در ایرالکو و ورود چند نیروی سیاسی به این واحد بزرگ صنعتی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته بود. در حال حاضر هم جعفر صفری مدیرعامل ماشین سازی با وجود اینکه این شرکت مشکلات خاص خود را دارد به عنوان رییس شورای اصلاح طلبان استان بخش قابل توجهی از وقتش را صرف امور سیاسی می کند که در این اتفاق شاهد توجهی استاندار بوده ایم.
کریمی در ادامه صحبت های خود در جلسه اقتصاد مقاومتی افزود: آنچه که امروز در فضای اقتصادی کشور می‌گذرد نشان از این دارد که وضعیت اقتصاد وضعیت خوبی نیست و مشکلات بسیار است.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: استان مرکزی در « جی دی پی» سهمی بالاتر از جمعیتش دارد که نشان از بالا بودن ظرفیت‌های استان و قابل توجه بودنشان دارد.
وی افزود: در سال ۹۰ رشد جی دی پی استان نسبت به سال ۸۳ که سال پایه بود ۶٫۱۷ درصد رشد داشته که نسبت به متوسط رشد کشوری که ۶٫۹۳ بود کمتر و نشان از عقب ماندن استان در این حوزه دارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سهم صنعت و معدن استان در ارزش افزوده در صنعت و معدن کشور از ۶ درصد به ۳٫۳۷ درصد کاهش یافته که نشان از تجربه عقب افتادگی استان در این بخش است.
کریمی بیان کرد: از سال ۸۴ تا ۹۴ مبلغ درآمدهای استان ۲۲ برابر شده که نشان می‌دهد هم استان ظرفیت خوبی داشته و هم فشار زیادی به فعالان اقتصادی وارد شده و این درحالی است که رشد اعتبارات سرمایه‌ای کمتر از دو برابر رشد داشته است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶ هم ۳۰ درصد رشد پیش‌بینی شده بود که بعد به ۲۰ درصد تغییر یافت گفت: این افزایش درآمد به نوعی به استان فشار وارد می‌کند و در مدت سال‌های ۹۰ تا ۹۳ شاهد رشد ۴۳٫۹ بودیم که در شرایط رکودی فعلی فشار زیادی است و اگر این درآمدها به توسعه استان باز می‌گشت این فشار قابل تحمل بود اما بخش عمده ای از آن خارج می‌شود. وی اضافه کرد: حوزه امور مالیاتی استان به لحاظ نیروی انسانی جای تقویت دارد.
کریمی عنوان کرد: در حوزه بورس استقرار کالای بورس در استان نیاز است، در حوزه خصوصی سازی هم مشکلات مطرح شد که هپکو نماد بارز این مشکلات بود و انتظارمی‌رود که نسبت به برطرف کردن مشکلات هپکو اقدام شود، لازم است در این شرکت و دیگر شرکت‌های مشابه که خصوصی شدند پایش، نظارت و حمایت شوند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه گمرک چهار گمرک در استان داریم که سه شعبه تخصصی و یک شعبه عمومی است، بار‌انداز مناسب برای گمرک در اراک وجود ندارد، بخش عمده بار گمرک در اراک در سالن‌های خود واحدها انجام می‌شود بنابراین امیدواریم استقرار گمرک صادرات را افزایش دهد.
وی ادامه داد: عدم تناسب سود بانکی موجود با سود فعالان اقتصادی قابل پذیرش نیست و با این که نیاز جدی فعالان اقتصادی بحث مالی است در حوزه بانکی استان شاهد افزایش نرخ سپرده ۲۸٫۷ درصد در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ بودیم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تسویه وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون انتظار داریم مشکل واحدهای دارای این شرایط برطرف شود.
اما یکی دیگر از انتقادات مطرح شده به جلسه اخیر اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر توسط تشکل های صنعتی استان بیان شد. تشکل های صنعتی استان از جمله خانه صنعت با انتقاد از ظفر افشون، معاون امور اقتصادی استاندار که چینش سوال کنندگان از وزیر را به گونه ای ترتیب داده بود تا افرادی پشت تریبون قرار بگیرند تا بجای بیان دغدغه های مهم صنایع استان تنها دغدغه های شخصی و مشکلات صنایع خود را به تنهایی مطرح کنند و از فرصتی که برای همه صنایع استان پیش آمده بود تنها چند شرکت نورچشمی استفاده کردند. پیش تر نیز تشکل های صنعتی نسبت به برگزاری جلسات اقتصادی که استاندار و معاون امور اقتصادی وی برگزار می کند انتقاد نموده و از نحوه مدیریت این جلسات گله کرده و از بها ندادن به تشکلها توسط افشون ناراحت بودند. ظفر افشون که پیش تر از آنکه به عنوان معاون اقتصادی استاندار منصوب شود بیشتر سوابق سیساسی داشت و بسیاری از فعالان اقتصادی، استاندار را نسبت به این انتصاب نکوهش کدند. افشون البته در مدت حضورش در استان نشان داده که به شدت علاقمند است تا در مسائل سیاسی هم حضور یافته و همیشه در مورد تصمیمات سیاسی استاندار ردی از افشون هم یافت می شود. باید دید از این فرآیند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و صدای آنها کی به گوش حاج ظفر می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.