خانه » پیشنهاد سردبیر » دعوت به صبوری/«آیت الله دری نجف آبادی» در واکنش به اعتراض های اخیر کارگران در اراک: اعتراضات کارگری در اراک صنفی است نه امنیتی

دعوت به صبوری/«آیت الله دری نجف آبادی» در واکنش به اعتراض های اخیر کارگران در اراک: اعتراضات کارگری در اراک صنفی است نه امنیتی

یکشنبه ۲ مهر ۹۶   شماره ۶۸۷

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

در روزهای منتهی به هفته گذشته آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان برای حضور در جلسات سالیانه مجلس خبرگان رهبری در تهران حضور یافت، در روزهایی که کارگران دو شرکت «هپکو» و «آذرآب» با حضور در خیابان ها شدیدترین اعتراض های ماه های اخیر خود را به عدم پرداخت مطالبات شان انجام دادند. آیت الله دری نجف آبادی پس از بازگشت از تهران و در نماز جمعه این هفته اراک با اشاره به این که مسائل و اعتراضات کارگری در استان مرکزی امنیتی نیستند و این مسائل را صنفی می داند، بر رفع آنها توسط مسئولان ذیربط تاکید کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در نماز عبادی سیاسی جمعه اراک با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی و استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی در این استان تصریح کرد: استان مرکزی با چالش های بسیاری مواجه است و طی روزهای اخیر شاهد تجمعات کارگری بودیم.
وی با اشاره به اینکه طی دو روز اخیر به دلیل حضور در جلسات سالیانه مجلس خبرگان در استان حضور نداشته گفت: باید با تلاش بسیار کارخانجات بزرگ و مادر استان همچون هپکو و آذرآب را احیا و حفظ کرد. البته کارگران این دو کارخانه را به آرامش و صبوری دعوت کردم، اما باید مشکلات آنها رفع شود و این امر مستلزم استفاده از مدیران شایسته و با اهلیت است.
امام جمعه اراک اظهار کرد: کارگران گناهی ندارند و باید مسئولان امر و دستگاه ها هوشیار باشند و نیروی انتظامی نیز توجه لازم را در این خصوص مبذول کند. ما با مسئله امنیتی مواجه نیستیم بلکه مسئله فعلی یک مسئله صنفی است. کارخانه ها باید احیا شوند و این امر کاملا ممکن است. با اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان این صنایع بزرگ را حفظ کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر امروز این صنایع در چین بود نیمی از بازار جهان را در اختیار خود گرفته بودند، گفت: البته در این راستا کارگران نیز باید همت کنند و مدیران شایسته و متعهد نیز مدیریت این صنایع را به دست گیرند. دولت، سازمان خصوصی سازی، وزارتخانه هـــا و بانک ها نیز حمایت لازم را از این صنایع اعمال کنند.
دری نجف آبادی تاکید کرد: استان مرکزی استانی صنعتی و کارگری است. در تمام اعتراضات و مطالبه گری ها افراد کارشکن حضور دارند، اما اگر حرف تجمعات منطقی باشد باید شنیده شود. در همین راستا تعاملات و نامه ای مکتوب به رئیس قوه قضاییه ارسال شده تا اقدام لازم را به انجام رساند.
وی با بیان اینکه همه باید وحدت و امنیت ملی را مورد توجه قرار دهیم و در مقابل مسئولان امر و وزارتخانه ها نیز نباید حقوق مردم و بیت المال مسلمانان را ضایع کنند، افزود: باید صنایع بزرگ کشور و استان مرکزی احیا شده و در خدمت مصالح و منافع ملی باشند، قطعا این چنین اقتصاد مقاومتی محقق می شود.
اما استاندار مرکزی هم روز جمعه دیداری با اعضای شورای کارگری شرکت آذرآب داشت و در این دیدار بیان کرد: دولت تا رفع مشکلات کارگران در کنار آنها ایستاده است.
محمود زمانی قمی در این جلسه با اشاره به پیگیری و اقدامات انجام شده از سوی استانداری برای حل مشکلات صنایع بزرگ استان از جمله آذرآب، اظهار کرد: در سال‌های گذشته خصوصا در سال ۹۴ و ۹۵ اقدامات متعددی برای حل مشکلات شرکت آذرآب از سوی استانداری انجام شده است. وی با بیان اینکه شرکت آذرآب به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: بر این اساس این شرکت دارای ساختار خاصی است و رفع مشکلات این شرکت با توجه به همین ساختار غیردولتی مسائل خاص خود را دارد .
زمانی قمی ابراز کرد: در حال حاضر مشکل اصلی شرکت آذرآب وضعیت مدیریتی این مجموعه است که امیدواریم در مجمع آینده این شرکت، این موضوع به نحو مطلوبی حل شود .
استاندار مرکزی تصریح کرد: شرکت آذرآب دارای مهندسین و کارگران خوب و فنی و همچنین با تکنولوژی مناسب است و همه باید کمک کنند تا این کارخانه بزودی به جایگاه اصلی و درخورشأن خود بازگردد .
زمانی قمی با بیان اینکه از صحبت ها و نقدهای کارگران استقبال می کنیم و خود را در کنار آنها می بینیم، گفت: اینجانب به عنوان رئیس شورای تامین استان پیشنهادات و راهکارهای فوری را به مسئولین ذیربط در کشور ارائه داده ام و بزودی در جلسه ای که با وزیر صنعت معدن و تجارت خواهم داشت، پیگیر این راهکارها خواهم بود.
وی به انتشار مصاحبه خود در سایت ایران آنلاین هم اشاره نمود و بیان داشت: متاسفانه خبری به اشتباه از قول بنده نقل شد مبنی بر اینکه معوقات کارگران آذرآب ۲ ماهه است و ابهاماتی ایجاد کرده بود که رسما این خبر تکذیب و تاکید می شود که مدیرعامل آذرآب قرار بوده ۲ ماه حقوق عقب افتاده را به حساب بریزد تا کارگران را از نگرانی درآورد و به تدریج بقیه معوقات را پرداخت کند .
شورای کارگری هپکو نیز با انتشار بیانیه ای خطاب به مسئولین اعلام کرد: «کارگر برای مطالبه ی حقوق حقه ی خود،مطالبات معوق ناشی از عدم دریافت چندین ماه حقوق که مسئولین به خواسته های آرام آنها توجه نکرده و از روی ناچاری و شرمندگی خانواده اعتراضات خود را خیابانی می کنند، مگر نه اینکه حدود دو سال و نیم است با مکاتبات با مسئولان استان و کشور در خصوص حل بحران هپکو شما را از مشکلات امروز آگاه کردیم. مگر نه این است که در جلسات متعدد با تمام نهادهای مربوطه با خواهش تمنا خواستار حل بحران با ارائه راهکار با مسئولان نشست نداشتیم.»
در بخشی از این بیانیه آمده است: «شورای اسلامی کار شرکت هپکوضمن محکوم کردن آنچه در این چند روز اخیر بر این کارگران گذشت از دولت، قوه قضائیه و مجلس درخواست دارد با تشکیل کمیته ای تحت عنوان دلجویی از کارگران و پرداخت سریع مطالبات آنها به استان مرکزی اعزام نماید.»
همچنین در این بیانیه از نمایندگان مجلس در خواست شده است: «هم خواستار تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی که این بلاهای خانمان سوز را روانه زندگی صنعتگران کرده است، را داریم. آنها به کجا وابسته اند که می توانند چندین ماه حقوق هزاران کارگر را پرداخت نکنند و زندگی آنان را نابود کنند و امروز هم مورد لطف و عنایت قرار داده و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟»
از سویی دیگر بیانیه ای از سوی موسسه مردم نهاد «جمعیت حامیان آتیه کارگران استان مرکزی (جمعیت حاکم)» در گروه تلگرامی این موسسه منتشر شد که در بخشی از این بیانیه آمده است: « تبعات و تاوان تصمیمات غلط و سوء مدیریت در این حوزه را کارگران عزیز تحمل و بر دوش کشیده اند. مشکلات اقتصادی و معیشتی از یک طرف، نا امنی شغلی و نابسامانی مدیریتی شرکتها از طرف دیگر و مضاف بر آن کم لطفی برخی مسئولین مرتبط نیز، رنجی گزاف بر بدنه مقدس جامعه کارگری استان بوده که در نهایت موجبات تکانه های شدید در سیستم اقتصادی کشور شده و خواهد شد.»
جمعیت حامیان آتیه کارگران استان مرکزی در بیانیه خود چند پیشنهاد هم به مسئولین دارد: «توقف سریع هرگونه بی مهری نسبت به کارگران مظلوم و دلجویی از این سرمایه های ارزشمند توسط مسئولین مربوطه، برخورد سریع و قاطع با مسببان اصلی حوادث اخیر توسط مقامات مسئول، تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی مشکلات واحد های صنعتی بزرگ استان با اختیارات ویژه و تصمیمات انقلابی و کارساز با اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در راستای حل سریع مسائل بخش صنعت و بحران کارگری بوجود آمده، عنایت ویژه رئیس جمهور و وزرای محترمِ صنعت، کار، نفت، کشاورزی، دفاع، راه و شهرسازی، اقتصاد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی به صنعت استان و مساعدت در راستای عقد قراردادهای مناسب و ممنوعیت واردات محصولات قابل تولید در شرکت های مربوطه تا با سعی و تلاش خود رونق اقتصادی به شرکتهای معظم آذرآب ، هپکو و … برگردد، انجام تحقیق و تفحص توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از ســـازمان خصوصی سازی با مشارکت فعال سازمانهای مردم نهاد، انتصاب مدیرانی توانمند، توسعه گرا و برنامه محور و با پیشینه مناسب اقتصادی و صنعتی برای تصدی استانداری مرکزی صورت پذیرد، تعیین تکلیف مالکیت سهام شرکتهای بزرگ هپکو، آذرآب و … از طریق مجاری قانونی مربوطه و تامین منابع مالی مورد نیاز برای برون رفت از شرایط بحرانی موجود.» شایان ذکر است کارگران هپکو روز شنبه هم دست از اعتراض نکشیدند و با تجمع در مقابل استانداری مطالبات خود را تکرار کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.