خانه » پیشنهاد سردبیر » در هفته کتاب و کتابخوانی شهر رنگ و بویی از این هفته ندارد/شهر مرده، شهر بی کتاب

در هفته کتاب و کتابخوانی شهر رنگ و بویی از این هفته ندارد/شهر مرده، شهر بی کتاب

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷    شماره ۹۷۹

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نام گذاری شده که پیشینه برگزاری هفته کتاب در ایران به سال۱۳۴۵ برمی‌گردد. در این هفته سازمان های مختلف می توانند با توجه به ظرفیت های خود، برنامه ها و طرح های گوناگونی را در این هفته اجرا کنند اما متاسفانه حال و هوای شهر اراک به هیچ وجه متناسب با این مناسبت نبوده و میادین و خیابان های این شهر بستری برای تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی برای شهروندان مهیا نکرده است. امور فرهنگی و اجتماعی شهری در حوزه کتابخانه‌ها به وضوح اعلام شد که بایستی به شهرداری ها واگذار شود و بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته مقرر شد تا نیم درصد از درآمد شهرداری ها به اداره امور کتابخانه ها اختصاص یابد . این در حالی است که شهرداری اراک کمترین هزینه ای را در قبال ترویج کتاب در هفته کتابخوانی متحمل نشده و زیر بار چنین مسئولیتی که جزء وظایف اصلی شهرداری بوده نرفته است. علی رغم اینکه آسیب های اجتماعی همواره در کمین جوانان و نوجوانان این شهر بوده، آماده سازی شهر برای تشویق جوانان به سمت کتاب و کتابخوانی می توانست کمک بزرگی به این جریان داشته باشد.

تلاش نهاد کتابخانه های کشور برای تبدیل کتابخانه ها به قرارگاه فرهنگی
مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور در آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تکریم مقام کتابدار که در اراک برگزار شد، گفت: بر این اساس، فعالیت‌هایی در راستای برنامه‌ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نهاد انجام می‌شود، تا بتوانیم کتابخانه‌ها را به یک قرارگاه فرهنگی تبدیل کنیم و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کتابخانه‌ها ایفای نقش شکل بگیرد.
سکینه خاتون مهدیان‌پور با اشاره به شعار «حال خوش خواندن» اظهار کرد: کتابدارها با امکانات محدودی که دارند در تلاش هستند که برنامه‌های بسیار متنوع فرهنگی را اجرا کرده و با خلاقیت‌های خود سبب می‌شوند که تمامی مراجعان به کتابخانه‌ها با دست پر از کتابخانه خارج شوند، کتابدارها با برقراری ارتباط موثر می‌توانند زمینه‌ای را فراهم کنند که بر اساس آن بتوانیم برای رسیدن به اهداف نهاد کتاخانه‌های کشور که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است گام برداریم.
وی با اشاره به محور فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها گفت: محور نخست فعالیت کتابخانه‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و با توجه به اینکه وزارت کشور ۳۱ شهر را از ۳۱ استان به عنوان شهر درگیر با آسیب اجتماعی معرفی کرده در نتیجه فعالیت‌های فرهنگی باید در این شهرها دوچندان شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس، فعالیت‌هایی در راستای برنامه‌ریزی کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نهاد انجام می‌شود، تا بتوانیم کتابخانه‌ها را به یک قرارگاه فرهنگی تبدیل کنیم و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کتابخانه‌ها ایفای نقش شکل بگیرد.
مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور تصریح کرد: محور دوم در رابطه با عدالت فرهنگی است، نهاد کتابخانه‌ها طرح‌هایی را تدوین کرده که عدالت فرهنگی در کشور جاری و ساری شود که از جمله این طرح‌ها می‌توانیم به طرح «با هم بخوانیم» و طرح « مدرسه جهادی خواندن» اشاره کرد که از طرح‌های موفق است.

شهر بی تفاوت در هفته کتابخوانی
حجت‌الاسلام دانشی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بیست‌وششمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به سبب کمرنگ بودن نقش کتاب و کتابخوانی در شهر اراک شهرداری و مراکز فرهنگی باید اقدامات بهتری در این خصوص انجام دهند، در حال پیگیری هستیم که یکی از میادین شهر اراک به عنوان میدان کتاب نامگذاری شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در خصوص پروژه کتابخانه مرکزی در شهر اراک گفت: تامین بودجه کتابخانه مرکزی از محل اعتبارات استان انجام می‌شود، چهار میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۷ به منظور ادامه عملیات ساختمان کتابخانه در نظر گرفته شده که انتظار ما این است حداقل ۵۰ درصد آن تخصیص پیدا کند.
دانشی اضافه کرد: به سبب دلایل اقتصادی و تفاوت قیمت‌‌ها پیمانکار پروژه مایل به ادامه کار نیست که در این راستا پیمانکار جدیدی برای تکمیل پروژه انتخاب می‌شود و ما به عنوان متولی حوزه کتابخانه مطالبه‌گری خود را دنبال می‌کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک فرهنگ مورد توجه قرار گیرد و به فرهنگ‌سازی جامع در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نداشته‌ایم، گفت: شاهدیم که در کشورهای توسعه یافته که خاستگاه فضای مجازی بوده اند و شرایط بهتری در این زمینه در مقایسه با کشور ما دارند، میزان مطالعه بیشتری وجود داشته و جایگاه مناسب‌تری در مقایسه با کشور ما را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل کتابخانه های استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۸۳ کتابخانه در استان وجود دارد که در مقایسه با سال ۱۳۵۷ رشد ۱۲ برابری و از نظر تعداد کتاب هم رشد ۳۳ برابری را به دنبال داشته است.
حجت‌الاسلام عباس دانشی اظهار کرد: ۷۳ کتابخانه نهادی و ۱۰ کتابخانه مشارکتی در استان مرکزی با بیش از ۵۰ هزار عضو فعالیت دارند که در هر سال نزدیک به ۸۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند، همچنین سالانه در استان ۹۵۷ هزار و ۸۶۰ جلد کتاب به امانت داده می‌شود، استان مرکزی در شاخص‌هایی مثل تعداد کتاب‌ها، زیربنای کتابخانه‌ها، تعداد اعضا و امانت جزو ۱۰ استان نخست کشور است.
وی افزود: در سال ۵۷ در استان مرکزی تنها هفت کتابخانه با ۳۵ هزار جلد کتاب موجود بود و در سال ۱۳۷۷ به ۲۸ کتابخانه رسیدیم، در حال حاضر ۸۳ کتابخانه در استان وجود دارد که در مقایسه با سال ۱۳۵۷ رشد ۱۲ برابری و از نظر تعداد کتاب هم رشد ۳۳ برابری را به دنبال داشته است.
***
توسعه هر جامعه ای وابیته به میزان دانش و آگاهی افراد آن جامعه دارد لذا با وجود فضاهای مجازی که گاه بستری برای به دام انداختن جوانان در آن دیده می شود لازم است آنان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم. اما این موضوع علاوه بر تشـویق والدین و خانواده ها ، کمک مسئولین شهری را دیگر مسئولینی که مربوط به حوزه فرهنگ هستند می طلبد که اگر این زنجیره بهم پیوسته با وحدت برای هدایت جوانان به سمت آگاهی و دانش نروند میزان آسیب های اجتماعی افزایش خواهد یافت. به نظر می رسد شهرداری اراک که مدتیست درگیر حاشیه های سیاسی شده از این موضوع فاصله گرفته و هیچ اقدامی در راستای آماده سازی این شهر در این مناسبت نکرده است. به همین منظور لازم است شورای شهر و شهرداری اراک بیشتر از حواشی سیاسی خود را وامدار شهروندان و توسعه این شهر بدانند و کمی بیشتر دلسوز این مردم شوند. بی شک شهری که اثری از کتاب در آن نباشد، فرقی با شهر مرده ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.