خانه » پیشنهاد سردبیر » /در انتظار مدال‌های خوش‌رنگ پولادمردان ایران در المپیک

/در انتظار مدال‌های خوش‌رنگ پولادمردان ایران در المپیک

دوشنبه ۱۱ مرداد ۹۵    شماره ۳۸۰

گروه ورزش- سجاد کاوی:
ورنه‌برداران بعد از کشتی‌گیران اعزامی به المپیک از امیدهای اصلی کسب مدال می‌باشند. وزنه برداران ایران در المپیک لندن نیز با کسب چهار مدال از مجموع ۱۲ مدال کسب شده توسط کاروان ایران سهم بسزایی در مدال‌های کسب شده ایران داشتند. در المپیک گذشته بهدادسلیمی صاحب نشان طلا، سجاد انوشیروانی، نواب نصیرشلال و کیانوش رستمی صاحب گردن‌آویز نقره شدند. در المپیک پیش‌رو نیز با توجه به آمادگی وزنه‌برداران ایرانی و محرومیت وزنه‌برداران روس که از رقیبان اصلی وزنه‌برداران کشورمان به حساب می‌آمدند پیش‌بینی می‌شود مدال‌های رنگارنگی از این مسابقات کسب شود. وادا با محروم کردن وزنه بردان روسیه به دلیل دوپینگ، شانس پولادمردان ایران برای کسب مدال‌های خوش‌رنگ‌تر را دوچندان کرده است. بهداد سلیمی به روزهای خوب خود نزدیک شده است و کیانوش رستمی و سهراب مرادی نیز رکوردهای فوق العاده ای در تمرینات از خود به جای گذاشته اند. نگاهی به وضعیت وزنه برداران ایرانی در آستانه المپیک می‌اندازیم.
کیانوش رستمی وزنه بردار دسته ۸۵ کیلوگرم یکی از شانس‌های اول کسب مدال طلا برای تیم ملی وزنه برداری ایران در المپیک محسوب می شود. رستمی در مسابقات بین المللی جام فجر توانست درحرکت دو ضرب وزنه ۲۲۰ کیلویی را مهار کند تا رکورد دنیا را دو کیلو افزایش دهد. او در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم تا مرز کسب مدال طلا پیش رفته بود اما در نهایت با ۱۷۱ کیلوگرم در یکضرب و ۲۰۹ کیلوگرم در دوضرب روی سکوی سوم ایستاد اما پس از گذشت چهار سال و مثبت اعلام شدن دوپینگ وزنه بردار روس، مدال نقره به او تعلق گرفت. کیانوش اکنون با ۲۶ سالگی قصد دارد کلکسیون افتخاراتش را با مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو کامل کند. رستمی سال های گذشته در اوزان مختلف، ۱۳ بار در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک حضور داشته و با کسب ۲ طلا و یک نقره قهرمانی جهان، یک نقره المپیک، یک نقره بازی های آسیایی، ۲ طلای جوانان جهان و دو نقره رقابتهای قهرمانی آسیا یکی از عنوان دار ترین وزنه برداران حال حاضر دسته ۸۵ کیلوگرم به شمار می‌رود. با توجه به محرومیت آرتیم اوکولف روس، کیانوش رستمی، تنها تیان تائو از چین را برای کسب مدال طلای المپیک در پیش‌رو دارد. رستمی برای شکستن رکورد دوضرب المپیک هم باید به وزنه ۲۱۶ کیلویی حمله کند.
علی هاشمی وزنه بردار دسته ۹۴ کیلوگرم، نیز مانند کیانوش رستمی ۲۶ سال از سنش می‌گذرد. هاشمی سال گذشته در رقابتهای جهانی آمریکا به روی تخته رفت و با مهار وزنه های ۱۷۳ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۰۷ کیلوگرم در دوضرب، با حدنصاب مجموع ۳۸۰ کیلوگرم در رده چهارم جهان قرار گرفت. هاشمی قبل از مسابقات جهانی نیز برای نخستین بار با دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا در پوکت تایلند شرکت کرده بود و موفق به کسب مدال طلای دوضرب و برنز مجموع شده بود. هاشمی امسال در مسابقات قهرمانی آسیا یکی از مدال آوران تیم ملی بود و موفق شد با رسیدن به حدنصاب مجموع ۳۷۴ کیلوگرم، ضمن کسب مدال نقره یکضرب و برنز دوضرب، روی سکوی نایب قهرمانی آسیا بایستد. به نظر می‌رسد با وجود رقیبان سرسخت، هاشمی برای کسب مدال کار دشواری را پیش‌رو داشته باشد.
سهراب مرادی وزنه بردار دسته ۹۴ کیلوگرم، با ۲۸ سال سن یکی از با تجربه ترین وزنه برداران ملی پوش ایران به شمار می رود و در اردوی کلاچای موفق شد در رکوردگیری غیررسمی حدنصاب جهانی را جا به جا کند. مرادی در المپیک ۲۰۱۲ هم حضور داشت اما در حرکت یک‌ضرب اوت کرد و بر خلاف انتظارها بدون کسب مدال از مسابقات برگشت. آن اتفاق درحالی برای این وزنه بردار افتاد که فقط ۳ ماه قبل از آن و در مسابقات قهرمانی آسیا با رسیدن به رکورد مجموع ۳۸۸ کیلوگرم (۱۷۲ یکضرب و ۲۱۶ دوضرب) سه کیلوگرم بیشتر از نفر اول المپیک ۲۰۱۲ وزنه زده بود. سهراب مرادی در رکورد گیری اردوی کلاچای در حرکت دوضرب وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی را بالای سر برد تا یک کیلوگرم رکورد دنیا را که در اختیار ایلیا ایلین قزاق بود، بشکند. مرادی همچنین رکورد دوضرب و مجموع ایران را که در اختیار کوروش باقری با ۲۲۲ کیلوگرم در دوضرب و ۴۰۷ کیلوگرم در مجموع بود، ۱۲ کیلوگرم در دوضرب و هفت کیلوگرم در مجموع ارتقا داد. او از با سابقه ترین ملی پوشان ایران در وزنه برداری محسوب می شود که در این سال ها به حق خود نرسیده است. سهراب مرادی یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال طلا در این راه، آدرین زلینسکی از لهستان و وادزیم استرالتسو از بلاروس را رقیب خود دارد. در این وزن علی هاشمی هم حضور دارد. علی هاشمی و سهراب مرادی در دسته ۹۴ کیلوگرم از ساعت دو و سی دقیقه بامداد ۲۴ مرداد به مصاف حریفانشان خواهند رفت.
محمدرضا براری وزنه بردار دسته ۱۰۵ کیلوگرم تیم ملی، متولد سال ۱۳۶۷ در شهر ساری است. بهترین رکورد او در مجموع ۴۰۱ کیلوگرم است که در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ به ثبت رسید. براری در تمرینات، وزنه های سنگین تری را هم مهار کرده است اما در مسابقات رسمی، وزنه های ۱۸۰ و ۲۲۱ در یکضرب و دوضرب، بهترین وزنه های او به شمار می روند. با وجود نبود ایلیا ایلین قزاق، باز هم محمدرضا براری کار سختی را پیش رو دارد. دیوید بجانیان روس، روسلان نورالدینف ازبک، الکساندر زایچیکف از قزاقستان و سیمون مارتیروسیان از ارمنستان جدی‌ترین حریفان براری محسوب می‌شوند. محمدرضا براری تاکنون سه بار در رقابتهای جهانی بزرگسالان حضور داشته و تنها یک مدال برنز جهانی درکارنامه خود دارد. براری از ساعت دو و سی دقیقه بامداد ۲۶ مرداد با حریفانش به رقابت خواهد پرداخت.
بهداد سلیمی وزنه بردار فوق سنگین، با ۲۷ سال سن، یکی از پرافتخارترین وزنه برداران یک دهه اخیر وزنه برداری دنیاست که ضمن کسب ۹ مدال طلا در رقابتهای المپیک، جهانی و آسیایی، ۲ بار هم عنوان قویترین مرد جهان را به خود اختصاص داده است. از بهداد سلیمی به عنوان یکی از شانس‌های کسب مدال کاروان ورزش کشورمان در المپیک ۲۰۱۶ نام برده می شد، اما آسیب دیدگی سال گذشته او شوک بزرگی به ورزش ایران وارد کرد. سلیمی در اوج آمادگی و در حالی که برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ تمرین می کرد به یک باره زیر وزنه سنگین ۲۶۰ کیلویی از ناحیه رباط صلیبی پای چپ دچار آسیب دیدگی شد تا حضورش در المپیک در هاله ای از ابهام قرار گیرد. اما قوی ترین مرد جهان دست از تلاش برنداشت و پس از انجام عمل جراحی و گذراندن دوره های درمانی دوباره دست به وزنه شد تا خود را به المپیک برساند. بهداد اگرچه هنوز با روزهای خوب فاصله دارد اما هر روز بر کیلوهای تمرینی اضافه می کند تا در مدت زمان باقیمانده تا المپیک بتواند بار دیگر به مدعی نخست کسب مدال طلا تبدیل شود. بهداد سلیمی اگر بتواند به این افتخار بزرگ دست پیدا کند سومین ورزشکار تاریخ ایران لقب خواهد گرفت که دو نشان طلای المپیک در کلکسیون افتخاراتش خواهد داشت. رقابت اصلی در این وزن بین بهداد سلیمی، لاشا تالاخادزه از گرجستان،قهرمان جهان در سال ۲۰۱۵ و مرت سیم از استونی،نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۵ خواهد بود. روسلان آلبگف و الکسی لوچف روس که از رقیبان اصلی بهداد بودند به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگشان در ریو حضور نخواهند داشت. رقابت سلیمی با حریفانش از ساعت دو و سی دقیقه بامداد ۲۷ مرداد آغاز خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود اگر وزنه‌برداران کشورمان بتوانند وزنه‌های تمرینیشان را در المپیک بزنند و اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد دو یا سه مدال طلا نصیب پولادمردان ایران شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.