خانه » پیشنهاد سردبیر » خطاب به نمایندگان قم در مجلس:/با کسی شوخی نداریم

خطاب به نمایندگان قم در مجلس:/با کسی شوخی نداریم

یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷   شماره ۹۰۶

***مشخص نیست که نماینده شهرستان محلات و دلیجان در مجلس با مردم و نمایندگان قم همسو است یا با مردم محلات و دلیجان ، نمایندگان استان و استاندار مرکزی

***

وقایع استان

علی امیدی

***

در سال های اخیر چندین بار نمایندگان قم با مطرح کردن الحاق شهرستان های محلات و دلیجان به استان قم درصدد بودند بتوانند با انجام این کار بر امتیازات ویژه شهر قم که در کشور بی مانند است بیافزایند، گویی که دیگر شهرهای ایران در چنان رفاه و امکاناتی به سر می برند که قمی ها تنها به دلیل تک شهرستانی بودن نتوانسته اند از آن استفاده کنند. این در حالی است که به گواه شواهد و قرائن شهر قم بیش از بسیاری دیگر از شهرهای ایران از امتیازاتی بهره می برد که حتی شهرهای پرجمعیت تر از قم هم از آن بی بهره اند. همین تبعیض باعث شده تا بارها اعتـراض شهروندان دیگر در شهرهای اطراف قم بلند شود ولی زور قمی ها بیشتر از این حرف هاست. حالا هم با بهانه قرار دادن تک شهرستان بودن استان شان می خواهند چند شهر از جمله دلیجان و محلات از استان مرکزی و کاشان از استان اصفهان را تصرف کنند!
البته در این میان همراهی عجیب نماینده محلات و دلیجان با نمایندگان قم که جای سوال بسیاری دارد قمی ها را جریح تر کرده تا جایی که هر از گاهی از اقدامات پشت پرده ای که در وزارت کشور برای الحاق دو شهرستان استان به قم انجام داده اند رونمایی می کنند.
اخیرا یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، تک شهرستانی بودن را مانع پیشرفت قم دانست و گفت: همین امر موجب شده استان در تخصیص بودجه‌ها و رتبه بندی‌ها در جایگاه مناسبی نباشد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، مجتبی ذوالنوری در جلسه پرسش و پاسخ با نمازگزاران جمعه قم شرکت کرد و به سوالات مردم قم در خصو مسائل استان و کشور پاسخ داد.
وی گفت: یکی از مسایلی که موجب شده قم پیشرفت خوبی نداشته باشد همین تک شهرستان بودن آن است و همین امر موجب شده استان در تخصیص بودجه‌ها و رتبه بندی‌ها در جایگاه مناسبی نباشد.
این نماینده تندرو و حامی محمود احمدی نژاد قم در خانه ملت افزود: تلاش کردیم چند شهر را به قم ملحق کنیم که ساوه، کاشان و محلات و دلیجان مطرح است که مردم محلات و دلیجان به این امر اقبال دارند و از طرفی نیز شرایط فرهنگی و اجتماعی این شهرها به قم می خورد و نماینده محلات نیز پیگیر است و سه نماینده قم و محلات این درخواست را مطرح کردند که منتطر لایحه تقسیمات کشوری هستیم که به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود.
البته به استثنا نماینده محلات و دلیجان که برخلاف نظر اکثر مردم این دو شهرستان با نمایندگان قم همراه شده سایر نمایندگان استان خواستار حفظ یکپارپگی و یکدستی استان شده اند و بارها به قمی ها هشدار داده اند که به دنبال ایجاد اختلاف افکنی میان مردم استان مرکزی نباشند ولی گوش شنوایی در قم نیست.
نمایندگان استان و استاندار باید هر چه سریعتر موضع گرفته و تکلیف خود را با نماینده شهرستان محلات و دلیجان روشن کنند و اجازه ندهند در شرایط حساس کشور این نماینده با ایجاد اختلاف و همراهی با نمایندگان قم باعث ایجاد تنش میان مردم استان شود.
از سویی دیگر باید مسئولان استان نیز پیگیر مطالبات و مشکلات شهرستان های استان به شکلی برابر و عادلانه باشند تا بهانه ای دست اختلاف افکنان نیاندازند. قمی ها بدانند که مردم استان مرکزی درباره جدا شدن شهرهای شان و پیوستن به قم با کسی شوخی ندارند.
در فضای مجازی یکی از شهروندان اراکی پاسخ خوبی به نماینده قم داد. ابوالفضل عباسی بانی که از فعالان اجتماعی و حوزه شهری دراراک است در کانال تلگرامی خود می نویسد: «دیرینگی سکونت در محدوده اراک به دوران نوسنگی و تا ۱۵ هزار سال پیش باز می‌گردد و باستناد مدارک تاریخی، منطقه اراک در گذشته جزو ایالت
پاساردا (معروف به ماد سفلی) بوده و وجود تپه‌های تاریخی در اطراف منطقه اراک مانند مشهد ذلف آباد و تپه چلبی ساروق (مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد)، دلالت بر وجود سکونت گاه‌هایی از دوران عیلامیان در منطقه داشته‌ و پس از فتح ایران ، تازیان منطقه‌ای که هم‌اکنون اراک و استان مرکزی نیز در آن است را جبال و یونانیان آنرا مدیا می‌خواندند حال آنکه باستناد اسناد قدیمی از جمله سکه کشف شده از دوره اشکانیان که بر روی آن عبارت «اراک ملکو» ( به معنی سرزمین اراک ) حک شده، نشــان می دهد کـــه این منطقه از گذشته های دور اراک نامیده می شده و سه ایالت مادها شامل بیت کاری، مادای و پاسارگارد معروف به ماد سفلی در محدوده اراک امروزی قرار داشته و منطقه وسیعی از حوزه شازند، خنداب، فراهان، وفس تا آشتیان، تفرش و قسمتهایی از ساوه را شامل و در دوره هخامنشیان، بخشی از ساتراپ دهم و در زمان اشکانیان نیز جزء ولایت ماد بزرگ محسوب می شده است .
همچنین برخی از دانشمندان و پژوهشگران مانند پروفسور هرتسفلد آلمانی و سعید نفیسی در نوشته هایشان ثابت کرده اند که در زمان باستان ، اراک نام استانی در غرب ایران و جزو «مادبزرگ» بوده است (براساس نوشته های زنده یاد عباس پوران پیر برگرفته از ص ۴۱ کت۸اب گلهای رنگارنگ نوشته زنده یاد سید عطا ا… مجدی) در تعریفی دیگر از استاد عمران حیدری آریا ، اراک به معنی ایران کوچک است که از کلمه ایراک یا اَاییران یعنی سرزمین آریا که اینجا مرکز یا کانون زیستگاه آریائی ها بوده به این منطقه اَاییرانک و ایران را اَاییرانَ که با گذشت زمان اَاییران به ایران و اَاییرانک به اراک تبدیل و واژه عراق هم که هزار و اندی سال پایتخت و مرکز ایران بزرگ بوده از ریشه همین اراک است که بعد از تسلط تازیها به این بخش از ایران حرف ک تبدیل به ق شده و این منطقه از سرزمین ایران هم «ایران کوچک» نامیده می شده و اینکه امروز استان مرکزی نام گرفته بدین دلیل است که در ایران باستان ، کانون ایران بوده و از اواخر دوره قاجاریه تا سال ۱۳۱۶ جزء یکی از ولایات و سپس در محدوده استان نخستین (یکم) به مرکزیت شهر رشت قرار گرفت .
در سال ۱۳۲۶ با تغییراتی که در تقسیمات کشوری بوجود آمد شهرستان اراک و سایر شهرستان های استان در محدوده استان مرکزی به مرکزیت تهران و در سال۱۳۵۶ به مرکزیت اراک و بعد از مدتی بواسطه مواجه شدن با مشکلات عدیده ،استان مرکزی به دو استان تهران به مرکزیت تهران و مرکزی به مرکزیت اراک تفکیک و در پی این تصمیم عملا استان مرکزی در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۵۶ مصادف با نیمه شعبان ۱۳۹۷ قمری تاسیس شد .
ظرفیت های کم نظیر موجود در استان اعم از صنایع مادر، بستر بسیار مناسب کشاورزی و تجارت و از همه مهمتر ظرفیت های مهم گردشگری که متاسفانه تاکنون مورد بی مهری بسیار واقع شده ، می تواند این بخش از سرزمین ایران بزرگ را به یکی از اصلی ترین و بهترین استان های کشور چه به لحاظ کشاورزی وچه به لحاظ صنعتی تبدیل و از همه مهمتر موقعیت مکانی ویژه ای که می تواند بعنوان چهار راه اصلی کشور و قطب گردشگری مورد توجه ویژه واقع گردد.
حوزه تمدنی اراک از جمله مناطق نخبه پرور کشور است بگونه ای که یک چهارم یعنی (۱۱۰۰ نفر) از ۴۵۰۰ نفر مشاهیر و مفاخرکشور مربوط به این منطقه بوده و این امر نشانگر اهمیت فوق العاده اش در فرهیخته پروری است. از این رو به این خطه لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر داده‌ شده که بحق برازنده چنین القابی است.در همین راستا و بمنظور احیای مجدد این سرزمین اهورائی که مهد دو جشن بزرگ تیرگان(فراهان) و مهرگان(شازند) محسوب می گردد ، اقدامات شایسته ای توسط جمعی از دلسوزان حوزه تمدنی اراک و با همکاری شورای اسلامی کلان شهر اراک برای تاسیس بنیاد اراک شناسی جهت شناساندن و بهره برداری از این ظرفیت های طبیعی و تاریخی صورت گرفته و بزودی شاهد نتایج درخشان این اقدام ارزشمند خواهیم بود و در این راه همدلی ، اتحاد و انسجام همه شهرهای عزیز حوزه تمدنی اراک از محلات و دلیجان تا ساوه و زرندیه و… بعنوان ارکان اصلی و تاریخی این حوزه تمدنی لازمه این کار سترگ فرهنگی است .»

۱ دیدگاه

  1. هر شهرستانی باید متعلق به استانی باشد که به مرکز آن نزدیکتر است. تفاوت بنزین دلیجان_قم و دلیجان_اراک رو هرکس از جیب خودش تقبل میکنه بیاد جلو. حدود ۱۰۰ کیلومتر تفاوت هست

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.