خانه » جدیدترین » تولید و نیازی به نام هدفگذاری مناسب

تولید و نیازی به نام هدفگذاری مناسب

شنبه ۴ آذر ۹۶   شماره ۷۲۹

مهدی مسعودی آشتیانی.عضو شورای شهر آشتیان

رکود طولانی مدت و قفل شدن سرمایه گذاری در بانکها و قوانین دولتی سبب شده که تا فشار مضاعفی به بخش تولید در این چند سال وارد شود. این فشار در سالهای اخیر دو چندان شده و دولت و مجلس قوانینی را تحت عنوان رفع موانع تولید و یا حمایت از سرمایه گذاری خارجی وضع کردند که به نوعی می توان گفت این قوانین بدون منابع بانکی تاثیری در رونق تولید نداشته است؛ از این رو بانک مرکزی در راستای تحرک بخشی به تولید تسهیلات ویژه ای رابرای صنایع کوچک در نظر گرفت البته باید گفت که این تسهیلات سبب شد بخشی از صنایع کشور که روزگاری فعال بودند و حال در رکود هستند شاید از کما خارج شوند .با اشاره به نکات فوق کاملا مشهود است که دولت فعلا باید روی بانک مرکزی تمرکز کند تا بانک مرکزی در راستای هدایت منابع به سمت تولید و تمرکز بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با هدف بهره برداری از ظرفیت های خالی اقتصاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقداماتی انجام دهد. حال سوال اصلی این است در چند روز گذشته دکتر کریمی نماینده شهر اراک در مجلس شورای اسلامی در دیدار خود از شهرک صنعتی خیر آباد اعلام کردند که ساختار سیستم بانکی باید اصلاح شود و همچنین اعلام نمود راه اندازی چهارمین شهرک صنعتی اراک ضروری است؟ بخش اول سخنان دکتر کریمی کاملا درست به نظر می رسد و همانطور که بالاتر گفته شد نیاز صنعت امروز حمایت نظام بانکی است. اما وقتی به آمار و اطلاعات شهرکهــای صنعتی در استـان نگاه می کنیم به وضوح با قسمت دوم عرض دکتر کریمی دچار زاویه می شویم چرا که وی احداث یک شهرک صنعتی را ضروری دانسته این در حالی است که شهرکها و نواحی صنعتی شهرستانهای دیگر استان مرکزی دارای ظرفیت خالی بسیاری هستند که به طور مصداقی عرض کنم شهرک صنعتی آشتیان که تقریبا ۵۰% ظرفیت خالی دارد و متاسفانه رسیدگی لازم نیز از آن نمی شود که البته این داستان ظرفیت خالی در بقیه شهرکهای صنعتی پراکنده در سطح استان نیز وجود دارد، لذا بنا بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای برنامه توسعه کشور ابتدا باید ظرفیتهای خالی صنعتی را احیا و تکمیل کنیم سپس به دنبال ظرفیت سازی های جدید برویم .
توسعه متوازن در بخش تولید و صنعت یعنی پراکندگی صنایع در یک ساختار نظام مند درسطوح متوازن در سطح استان که متاسفانه به نظر می رسد این مهم از اذهان مغفول مانده است و با اندوه باید گفت نگاه های توسعه ای در کشور ناحیه ای و محلی است .
مجمع نمایندگان استان مرکزی باید در نوع نگاه محلی محور خود تجدید نظر کرده و تولید و صنعت را در سطح ظرفیت های خالی استان پراکنده کنند و باید اول زیر ساختهای موجود را ترمیم و احیا کنیم سپس ظرفیت جدید ایجاد کنیم . البته در آخر باید این موضوع گفته شود که می بایست مدیران بلند پایه استان حداقل نگاه خود را به اصلاح ساختار های فعلی تولید و کسب و کار بکنند بطور مثال تجدید نظر در ساختار بانکها در بخش حمایت از تولید و از همه مهمتر پیگیری رفع موانع زیرساختی تولید در شهرکهای صنعتی و تولید که واقعا بطور ملموس غیر متوازن وغیر هدفمند است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.