خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی پشت پرده حمله به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در گفتگو با مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری/اتاق زیر آتشبار

بررسی پشت پرده حمله به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در گفتگو با مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری/اتاق زیر آتشبار

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ شماره ۴۸۵

عباس لعل بار
وقایع استان

آتشبار یک واحد مجهز به توپخانه است که ماموریت مستقلی به آن سپرده می شود. معمولا آتشبارها توسط اتاق ها و میزهای فکری کنترل می شوند و هدف شان تخریب هدف تعیین شده است. در روزهای اخیر شاهد آتشبار برخی چهره های صنعتی و غیر صنعتی بر روی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بوده ایم که حمله یکباره این افراد به آن جای سوالات بسیار است.
این انتقادات که از جانب یک رسانه خاص منعکس می شود بخوبی نشان می دهد عده ای بدنبال تخریب اتاقی هستند که پس از سالها مبارزه با تحریم برای بقا حالا باید با کسانی بجنگد که می خواهند آن را ناجوانمردانه تصرف کنند.
پس از کمتر از دو سال از شروع بکار هیات رییسه دوره ششم اتاق و انتخاب محمدرضا جعفری با کسب ۱۰ رای از مجموع ۱۵ رای ماخوذه به عنوان رییس اتاق اراک برای ۴ سال برخی اعضای اتاق شروع به بیان انتقاداتی کردند که مشخص نیست چرا زودتر بیان نشده و جالب اینجاست که خود این منتقدین در صورت صحت انتقادات شان به علت حضور در هیات رییسه اتاق، سهمی از آن انتقادات خواهند داشت و در واقع باید مورد سوال قرار بگیرند.
اتاق بازرگانی یا همان پارلمان بخش خصوصی به عنوان یکی از ستونهای اصلی تصمیم گیری و تصمیم سازی برای بهبود فضای کسب و کار باعث رونق بخشی به این فضا شده است. اتاق با نقش مشورتی و کارشناسی خود توانسته است کمک شایانی به دولت نموده تا بتواند پس از تجزیه و تحلیل شرایط سرمایه گذاران اقدامات لازم را انجام دهند.
پس از برجام و توافق بزرگ ایران با کشورهای موسوم به ۱+۵ و محیا شدن فرصت رونق بخشی به اقتصاد کشور، اتاق بازرگانی اراک همزمان با حضور هیات های تجاری از کشورهای مختلف به کشور اقدام به شناسایی این هیات ها نموده و با توجه به استعداد استان در بخش های مختلف صنعتی آنها را به واحدهای مربوطه هدایت کرده است.
نگاهی به عملکرد کمیسیون های اتاق بازرگانی اراک نیز نشان می دهد اقدامات صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی در راستای برطرف نمودن موانع و مشکلات بوده و سیاه نمایی های صورت گرفته برخی در رسانه ها علیه اتاق و هیات رییسه آن تنها با اغراض خاص سیاسی می باشد.
با تشکیل ۱۹ کمیسیون تخصصی توسط اتاق پس از مصوبه خرداد ۹۴، جلسات متعددی با حضور اعضا برگزار شد که نتایج قابل توجهی داشت. به عنوان نمونه در جلسات برگزار شده کمیسیون توسعه صادرات مقرر شد با تشکیل ۵ کمیته مشکلات و موانع را در بخش‌های مختلف شناسایی کرده و به ارائه پیشنهادها و راهکارها بپردازد. تشریح جایگاه و نقش مدیریت صادرات در فرآیند صادرات و شناسایی بازار کشورهای هدف از وظایف این کمیته‌هاست. براین‌اساس کمیته فرش، صنایع دستی و گردشگری و میراث، صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع غذایی، توسعه بازار، نمایشگاه‌ها و دیپلماسی استان و کمیته قوانین و مقررات گمرکی، حمل و نقل بین‌المللی و قوانین مخل صادرات در کمیسیون توسعه صادرات راه‌اندازی شده‌اند.
در کمیسیون انرژی، نفت و محیط‌زیست تصمیم‌ گرفته شد کمیته‌ای متشکل از صنعتگران حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با محور اتاق اراک تشکیل شود و در خصوص رفع مشکلات و مسائل حوزه نفت و گاز اقدامات عملی صورت پذیرد. همچنین با همکاری صنایع غذایی و کشاورزی کمیته‌ای تشکیل شده تا مسائل و مشکلات صنایع آلاینده و چگونگی رفع آلودگی توسط گروه‌های تخصصی و علمی پیگیری شود.
همچنین سازمان نظام پیشنهادات با رویکرد محیط‌زیست و اطلاع‌رسانی عمومی تشکیل می‌شود که پیشنهادات دریافتی را تجزیه و تحلیل کند. برگزاری همایش پذیرایی درناهای تالاب میقان اراک با عنوان «اراک میزبان مهربان پرندگان مهاجر» هم در جهت رویکرد محیط‌زیست از سوی کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست برگزار شد. در همین حال این کمیسیون هیاتی برای بازدید از موسسه فرانهوفر (که در زمینه محیط‌زیست فعال است) به آلمان اعزام کرد؛ به این منظور از این موسسه گروهی به منظور بررسی آلاینده‌های سطحی، زیرسطحی و هوایی به ایران خواهند آمد تا کمیته‌های تخصصی و داخلی در زمینه‌ آلاینده‌ها تشکیل و کلاس‌های تخصصی با حضور کارشناسان به منظور ریشه‌یابی آلاینده‌ها برگزار شود.
همچنین در کمیسیون معدن نظر به اینکه سرمایه‌گذاران بخش معدن به عنوان بازوان اجرایی بسیار قدرتمند برای تحقق اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت که متولی بخش معدن است، به شمار می‌روند، برای ارتقای سطح و دانش آنها و به منظور اینکه سرمایه‌گذاران به جایگاه واقعی خود برسند، با توجه به ماهیت و فعالیت‌های معدن با استفاده از نخبگان ارتباط بهتری با سایر نهادهای ذی‌ربط برقرار می کند. براین اساس کمیته‌های صادرات و سرمایه‌گذاری، حمایت از تشکل‌های صنفی، قوانین و مقررات حقوقی، علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، منابع طبیعی و زیست‌محیطی در این کمیسیون تشکیل شده است.
محمود نعمتی مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری در گفتگو با روزنامه وقایع بیان داشت: با درخواستی که مدتی پیش از اتاق بازرگانی برای فعالیت بیشتر در بخش مشاوره و کارشناسی داشتیم اکنون شاهد هستیم که این اقدام صورت گرفته و ما در بخش های مختلف مالیات و بیمه مشاورین ومتخصصینی داریم که اعضا می توانند به آنها مراجعه کرده و مشکلات خود را حل کنند. وی افزود: اتاق در حال طی روند مثبتی است و به سمت بهبود حرکت می کند.
نعمتی در ادامه با اشاره به حضور سرمایه گذاران خارجی در استان بیان کرد: مقرر شده که یک نفر به عنوان نماینده اتاق در زمان حضور سرمایه گذاران خارجی همراه با آنها فعال باشد و نقش هدایت آنها را به عهده بگیرد. اتاق هم معتقد است که باید هیات های اقتصادی را همراهی کرد و یک نمونه از آن در سفری است که امروز یک هیات سرمایه گذاری از چین به ساوه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری با اشاره به تخریب اتاق در روزهای اخیر توسط برخی فعالان اقتصادی تاکید کرد: با توجه به اینکه اتاق دارای ۱۵ عضو است به راحتی می توانند در یک اتاق نشسته و با یک دیگر صبحت و رایزنی داشته باشند و نیازی به این همه تبلیغ و رسانه ای شدن برخی مسائل نیست.
وی افزود: در کل جمع بندی بنده از عملکرد اتاق مثبت است و معتقدم وقتی اعضای اتاق تعداد محدودی هستند نیازی به بحث تبلیغاتی علیه هم و کشاندن آن به رسانه ها نیست و اگر مشکلی هست می توانستند در اتاق حل و فصل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.