خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/اگر ابهامی وجود دارد برطرف شود

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/اگر ابهامی وجود دارد برطرف شود

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۰
– سیدمهدی مقدسی با انتشار پیامی نظرات خود را درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا بیان کرد
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا در استان شاهد اعتراض برخی از کاندیداهای جریان اصلاح طلب و حامی دولت نسبت به این رد صلاحیت ها بودیم. اعتراض ها به گونه ای بود که سیدمهدی مقدسی کاندیدای لیست امید اصلاح و اعتدال در انتخابات مجلس گذشته را وادار به واکنش نمود.
مقدسی این روزها به عنوان سربازرس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان مشغول به فعالیت است. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با اشاره به اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط هیات نظارت گفت: در فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها در هیات نظارت استان، گزارشات مبهم، ناقص و غیرمستند در رابطه با افراد موردتوجه قرار نگیرد.
سید مهدی مقدسی که با خبرگزاری مهر گفتگو کرده بود، افزود: فلسفه ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که مردم با شرکت در انتخابات پارلمان های محلی و برگزیدن افراد شایسته، نظارت و تاثیرگذاری بیشتری در امور منطقه و در نهایت کشور خود داشته و در اداره شهرها و روستاهای خود سهیم باشند.
وی اظهار داشت: بایستی شرایطی فراهم شود که همه طیف ها در روند انتخابات بتوانند نظر و برنامه خود را ابراز کنند تا مردم با آگاهی و شناخت کامل به پای صندوق های رای رفته و افراد متخصص، متعهد، کارآمد و کاردان را انتخاب کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان ساخت: مساله دیگر اینکه در فرآیند ثبت نام و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات، باید طبق قانون عمل شود و ملاک هایی برای انتخاب شوندگان در قانون تعیین شده که هیات های اجرایی بر این مبنا صلاحیت ها را بررسی کرده اند.
مقدسی تصریح کرد: هیات نظارت استان صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار داده است که در هیات های اجرایی صلاحیت آنها احراز شده و امیدواریم گزارشات مبهم، ناقص و غیرمستند در رابطه با داوطلبان، در احراز صلاحیت مورد توجه قرار نگیرد و پس از بررسی مجدد در هیات نظارت استان و بعد از ارائه لیست نهایی امکان حضور افراد بیشتری در صحنه رقابت انتخاباتی فراهم شود.
وی ادامه داد: به عنوان سربازرس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی تلاش می کنم از به میان آمدن ملاک های شخصی در احراز صلاحیت و تضییع حقوق افراد جلوگیری شود و زمینه حضور افرادی که مساله و مشکل خاصی در سوابق آنها وجود ندارد، در انتخابات شوراهای شهر و روستا فراهم شود.
سربازرس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان مرکزی یادآور شد: باید با ایجاد فضای رقابتی سالم زمینه حضور حداکثری مردم را در انتخابات فراهم کنیم و به این ترتیب است که زمینه انتخاب افراد اصلح در انتخابات فراهم می شود که این مهم قطعا در آینده و رشد و پیشرفت کشور تاثیرگذار است.
پس از این سخنان سیدمهدی مقدسی با انتشار یک فایل صوتی مواضع خود را در خصوص انتخابات شوراها و ریاست جمهوری بیان کرد.
در پیام مقدسی آمده است: ما در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم . آنچه که همه دلسوزان نظام عنوان کردند و یقینا مد نظر دارند این هست که ما با فراهم نمودن یک فضای سالم و رقابتی زمینه حضور حداکثری مردم را در این مقطع حساس فراهم کنیم و این مردم فرهیخته، با شعور و فرهنگ دوست ما بتوانند با آگاهی و شناخت از برنامه ها، نظرات و دیدگاهای داوطلبین ریاست جمهوری نسبت به انتخاب گزینه اصلح اقدام کنند و ان شاالله کشورمان یک مسیر با ثبات را در این زمینه طی نماید و یقینا حضور حداکثری در این شرایط حساس مورد توجه همه عزیزان هست و بنده نیز بعنوان خدمتگزار مردم در مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را به کار خواهم برد تا به سهم خویش ان شالله زمینه حضور حداکثری مردم فراهم شود و ان شاالله دیدگاه و نظرات شفاف خود را پیرامون انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب اصلح اعلام خواهم کرد.
سید مهدی مقدسی در خصوص انتخابات شوراها در بیانیه مذکور می گوید: فلسفه شکل گیری انتخابات شهر و روستا این است که مردم بتوانند به راحتی با شرکت در انتخابات زمینه نظارت بیشتر را داشته باشند و در اداره کشور تاثیر خود را به منصه ظهور برسانند و در اداره کشور و سرنوشت خود سهیم باشند. وقتی می خواهیم این امر محقق شود، می بایست یک فضای رقابتی سالم و مناسب را برای انتخابات فراهم کنیم که همه طیف ها و گروه ها در یک فضای سالم و رقابتی برنامه های خود را اعلام کنند و مردم هم در این فضا بتوانند افراد اصلح، متدین، متخصص، متعهد و کاردان را انتخاب کنند.
مقدسی ادامه می دهد: مطلب مهمی که ما در فرآیند ثبت نام نیز یادآوری کردیم این بود که همه افرادی که در انتخابات ثبت نام کردند، حتما احساس مسئولیت کردند و این اقدام قابل تقدیر هست. موضوع مهم تر در این خصوص این است که فرآیند بررسی صلاحیت ها بایستی بر اساس قانون باشد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ملاک هایی برای انتخاب شوندگان قید گردیده است و فرآیند بررسی صلاحیت ها عنوان شده است.
سربازرس انتخابات شوراها در استان اظهار می دارد: هیات های اجرایی پس از ثبت نام داوطلبین، بررسی های خود را انجام داده اند. این هیات ها از مراجع چهارگانه استعلام نموده اند و بررسی های لازم را به عمل آورده و نظر خودشان را پیرامون افراد ثبت نام شده اعلام کرده اند و پس از آن هیات های نظارت به موضوع ورود ‌کرده و نتیجه این بررسی به داوطلبین اعلام گردیده است. همه ما انتظار داریم که ملاک قضاوت ها مر قانون بوده باشد. در این خصوص زحمات زیادی هم کشیده شده است لیکن پس از بررسی بنده با دو نکته مواجه شدم و مشاهده کردم که علاوه بر نظر مراجع چهارگانه مبنی بر رد صلاحیت برخی افراد که ایرادی هم به آن وارد نیست، برخی افراد بودند که در پرونده بررسی شده آن ها توسط مراجع چهارگانه ابهام و نکته منفی گزارش نشده بود، لیکن نام آن ها در لیست رد صلاحیت شدگان اعلام شده استان مرکزی هست. طبیعتا این حق برای آن ها وجود دارد که شکایت و اعتراض خود را به هیات های نظارت استان اعلام نمایند.
مقدسی در خصوص بررسی پرونده افراد در هیات نظارت گفت: هیات نظارت استان در یک آزمایش بسیار سنگین قرار دارد که ان شاالله با یک دقت نظر و حوصله مناسب پرونده افراد را مورد بررسی قرار دهد و اگر در گزارشات موجود در پرونده این افراد سو تفاهمی پیش آمده و گزارشات ناقص است و یا ابهامی وجود دارد، این مسائل را برطرف نماید تا حقی از هیچ کس ضایع نگردد و ما با بررسی مجدد امکان حضور افراد بیشتری را در صحنه رقابت فراهم کنیم تا یک رقابت ارزشمند و حضور پرشور را شاهد باشیم.
وی تاکید می کند:
سید مهدی مقدسی گفت: مواردی که در اعتراضات آن ها مستند وجود دارد یا در استعلامات صورت گرفته از مراجع چهارگانه آنها مورد منفی ذکر نشده است و یا حتی ذکر شده ولی کلی گویی شده و مستندی وجود ندارد امیدواریم پس از رفع ابهامات زمینه حضور آن ها در زمینه رقابتی انتخابات فراهم گردد.
وی در پایان می گوید: همه ما وظیفه مند هستیم تا با دقت عمل در رفتار و گفتار و عملکردمان زمینه برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور را فراهم نماییم تا ان شاالله کشورمان مسیر ثبات و سازندگی را ادامه دهد و توفیق خدمت گزاری هم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات شوراهای شهر و روستا فراهم گردد. بنده انتظار دارم تا همه و همه از هیات های نظارت تا هیات های اجرایی کمک نمایند تا فضای انتخابات سالم بدون مشکل باشد و خدایی نکرده شائبه ای بوجود نیاید و نیز همه ما به وظایف قانونی خودمان عمل کنیم تا قضاوت ها و نظرات شخصی ملاک نباشد و همچنین گزارشات غیر مستند معیار قضاوت قرار نگیرد و در نهایت شاهد آن باشیم که هیات نظارت ان شاالله یک انتخاب و دقت عمل مناسب را به کار گیرد تا آرامش را در فضای انتخاباتی شاهد باشیم.
در کنار سخنان سیدمهدی مقدسی، محمود شاهنشین رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای کل کشور درخصوص رد صلاحیت ها گفت: در بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها هیچ شائبه سیاسی و جناحی وجود ندارد.
رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کل کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: سیاست کلی هیات نظارت در بررسی صلاحیت ها و احراز و یا عدم تایید کاندیدها هیچ گونه شائبه سیاسی و جناحی ندارد و ما بر اساس مر قانون عمل می کنیم.
وی گفت: اگر کسی از نامزدهای تایید صلاحیت نشده اعتراضی دارد می تواند تماس بگیرد با شورا و دلیل و مستنداتی که دال بر عدم احراز صلاحیت وی بوده را مطلع شود.
در ادامه این نشست خبری محمودی شاهنشین گفت: همچنان روند بررسی رد صلاحیت شدگان ادامه دارد و قطعی نیست. اگر کسانی که رد صلاحیت شده اند اعتراضی دارند مطرح کنند تا در مورد آن رسیدگی شود. ما در شوراها چیزی تحت عنوان احراز و عدم احراز نداریم. یکی دیگر از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای کل کشور هم در این باره گفت: نه می توان گفت اغراض سیاسی دخیل بوده و نه می توان گفت نبوده است چرا که هر جناحی برداشت و تفسیر خودش را دارد.
تجری افزود: شورا آنچه وظیفه قانونی اش بوده است را انجام داده و تلاش می کنیم که شاعبه ای مبنی بر جناحی و سیاسی بودن تصمیمات شورا وجود نداشته باشد.
تجری خاطر نشان کرد: ما بر اساس مدارک و مستندات مراجع چهار گانه و حتی بیشتر از آن تصمیم می گیریم. به طور مثال ممکن است در خصوص مدرک تحصیلی نامزدی، تردیدی وجود داشته باشد در این خصوص باید شورا از وزارت علوم هم استعلام بگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.