خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/موسمِ انصراف

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/موسمِ انصراف

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۵
*** با انتشار لیست امیدِ اصلاح طلبان و حامیان دولت برای شورای شهر اراک همه در انتظار انصراف کاندیداهای اصلاح طلبان به نفع این لیست هستند
***
عباس لعل بار
وقایع استان
***
اصلاح طلبان استان سرانجام به یک لیست واحد برای انتخابات شوراهای شهر اراک رسیدند. پس از آنکه الگوی لیست مشترک احزاب و تشکل های اصلاح طلب و اعتدالگرا در انتخابات مجلس در سال ۹۴ در بسیاری از نقاط کشور موفقیت آمیز شد از ابتدای سال گذشته اصلاح طلبان بر آن شدند تا با ارائه یک لیست واحد در انتخابات شوراهای شهر بار دیگر این موفقیت را تکرار کنند. البته در روزهای اخیر انتخاب لیست امید برای شوراهای شهر در برخی شهرهای کشور با انتقاداتی از سوی اصلاح طلبان روبرو شده است، از جمله در تهران که این موضوع حادتر از شهرهای دیگر است. اما در اراک با وجود اختلاف نظرهایی که میان احزاب و تشکلها و همچنین چهره های مطرح اصلاح طلب و حامی دولت در استان مرکزی بود لیست امید شورای شهر اراک بسته شده و به اطلاع مردم رسید. در این لیست که شامل، محمدحسین فدایی، مرتضی سورانه، مجید عینی، کاوه فلک افلاکی، پیمان رشیدی، سعید نادری، ایرج رضایی، حسین بیات، امیر محمدپور، طوفان محمدی و فرزانه رحمتی است چهره هایی از میان اصلاح طلبان، اعتدالگریان، مهندسین و متخصصین شهری و جوانان و زنان حضور دارند.
روح اله هاشمی دبیر شورای اصلاح طلبان استان در گفتگو با وقایع استان گفت: شورای اصلاح طلبان استان همانند شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در تهران بعد از برگزاری جلسات متعدد برای نهایی کردن لیست انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و با مکانیزم های مورد تایید تمام اعضا با رأی گیری اعضای شورای اصلاح طلبان لیست امید شورای شهر اراک را نهایی نمودند.
وی افزود: نزدیک به ۵۰ نفر برای عضویت در لیست شورای شهر اصلاح طلبان و حامیان دولت در اراک اقدام به تکمیل فرم خوداظهاری نمودند و پس از ساعت ها کار کارشناسی توسط کارگروه برنامه ریزی این افراد براساس شاخص های اعلامی تهران و نیز نظر اعضا اولویت بندی شده و نتیجه کار در صحن شورا به اطلاع اعضا رسید و آنها با در نظر گرفتن جمیع جهات و با رای گیری یازده نفر نهایی را انتخاب نمودند. هاشمی تاکید کرد که این افراد باید براساس تعهدی که داده اند به نفع لیست امید انصراف داده و اعلام حمایت نمایند.
هاشمی اظهار داشت: تاکنون چند چهره از جمله صادق پورعطار و مقداد هاشمی انصراف خود را به نفع لیست اعلام نموده اند.
حال، پس از تعیین لیست امید موضوعی که بسیار حائز اهمیت است انصراف افرادی است که تا پیش از این تمایل به حضور در لیست امید داشتند. بی شک یکی از راه های افزایش رای لیست امید در کنار اعلام حمایت چهره های مردمی و شاخصی چون دکتر کارگشا و نمایندگان لیست امید استان در مجلس انصراف چهره هایی است که در انتخابات کاندیدا شده و حالا با قرار نگرفتن در لیست باید با کناره گیری از انتخابات حمایت شان از افراد حاضر در لیست را اعلام کنند.
سعید لیلاز یکی از چهره های سیاسی و اقتصادی مطرح اصلاح طلبان، اگر نامزدها به نفع لیست انصراف ندهند اصلاح طلب نیستند. این فعال سیاسی می افزاید: پس از اینکه نامزدهای انتخاباتی سازوکار شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را برای بستن لیست قبول کردند، پس از انتخاب لیست، باید انصراف خود را به نفع لیست نهایی اعلام کنند در غیر اینصورت شایستگی حضور در جریان اصلاح طلب را ندارند.
لیلاز معتقد است: اگر نامزدهای انتخاباتی پس از اعلام لیست نهایی به نفع لیست انصراف ندهند و همچنان در عرصه بمانند، یعنی شایستگی حضور در جریان اصلاح طلبی را ندارند، چرا که شرط عضویت در این جریان این است که تا پایان انتخابات به تعهد، میثاق و قرار خود وفادار بمانند.
این عضو کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: انصراف ندادن نامزدها به نفع لیست درست مثل این است که افرادی در یک بازی فوتبال تا ۱۰ دقیقه آخر بازی می کنند و چون نتیجه به نفع آنها نیست، می گویند بازی را قبول ندارند و آن را به هم می زنند.
یکی دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلبان در کشور خواستار راه اندازی نهضت انصراف شده است. حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان می افزاید: در سال ۹۲ دکتر عارف جدی وارد عرصه انتخابات شد ولی وقتی احساس کردیم بین منافع جریانی و شخصی که به او اعتقاد داریم باید یکی را انتخاب کنیم با تکیه بر عقل جمعی و تشخیص رییس دولت اصلاحات به این نتیجه رسیدیم که اگر هر یک از ما بخواهیم به خواست فردی خود اصالت بدهیم مثل ۸۴ جریان فکری فنا می‌شود.
رسولی تاکید کرد: دکترعارف عارفانه و صادقانه از انتخابات کناره گیری کرد و قطعاً اگر کناره گیری نمی‌کرد این نتیجه به دست نمی‌آمد. مردم هم در سال ۹۴ پاداش او را با بالاترین رأی در مجلس به او دادند و در سال ۹۲ اصلاح طلبان کمک کردند تا قوه مقننه نوسازی شود.
این نامزد انتخاباتی شورای شهر تهران یاداور شد: به نظرم همه ما اصلاح طلبانی که داوطلب انتخابات شورای شهر شده‌ایم اگردر لیست حضور نداشتیم از خود برای جمع بگذریم و به جای من آهنگی و خاص گرایی مصلحت کشور و منافع ملی را درنظر بگیریم و در حمایت از لیست نهضت استعفا راه بیندازیم، به نتیجه خواهیم رسید.
اکثر قریب به اتفاق فعالان سیاسی استان در گفتگو با خبرنگار روزنامه وقایع استان ضمن تایید سخنان لیلاز خواستار این شدند که نزدیک به ۴۰ تن از افرادی که خواستار حضور در لیست امید شورای شهر اراک بودند و نتوانستند در لیست قرار بگیرند از انتخابات انصراف و حمایت خود را از لیست اعلام کنند. باید دید آیا این اتفاق خواهد افتاد یا عدم انصراف این افراد از سبد رای لیست امید خواهد کاست؟ آزمون سختی که پیش روی اصلاح طلبان استان قرار دارد. البته شایان ذکر است تاکنون دو نفر از چهره های شناخته شده به نفع لیست اعلام حمایت و کناره گیری نموده اند که نشان می دهد اصلاح طلبان عزم خود را جزم نموده تا لیست امید را به فرجام برسانند.
جمع آوری تبلیغات غیرقانونی کاندیداها
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: هرگونه اقدام خلاف قانون در جریان تبلیغات انتخاباتی در استان رصد شده و تبلیغاتی که منطبق بر موارد قانونی انتخابات نباشند، جمع آوری می شوند.
شکرالله حسن با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر مباحثی در رابطه با جمع آوری برخی بنرهای کاندیداهای انتخابات در استان مرکزی مطرح شده، اظهار داشت: اگر منظور جمع آوری بنرهایی است که برخلاف قانون در خیابان‌ها و بلوارها نصب شده، باید بگوییم هر بنری که برخلاف قوانین نصب شود، طبق قانون جمع آوری خواهد شد و دستگاه قضایی هم به این مساله ورود پیدا کرده است.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: استاندار به عنوان رییس شورای تامین استان به فرمانداران ابلاغ کرده که با هماهنگی‌های لازم از طریق همه عواملی که در برقراری امنیت دخیل هستند، مراقبت خاص و ویژه ای بر امور داشته باشند که بنرهای نامزدها پاره نشود و اگر ما معتقدیم که بایستی انتخاباتی اخلاق‌مدار و قانون‌مدار برگزار کنیم این گونه اظهار نظرها دور از اخلاق است. حسن بیگی تصریح کرد: امنیت فضای کنونی کشور که به برکت حضور مردم در صحنه و با چشمان تیزبین نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا رقم خورده، نباید توسط طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها خدشه دار شود رهبر معظم انقلاب هم بر این نکته تاکید دارند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: با برهم زنندگان امنیت عمومی و نظم انتخابات برخورد جدی خواهد شد و برای روز برگزاری انتخابات و پس از آن طرح های امنیتی خاصی در استان پیش بینی شده است.
حسن بیگی تاکید کرد: تمامی ۱۴۲۰ شعبه اخذ رای شوراها و ۱۰۷۰ شعبه اخذ رای ریاست جمهوری توسط نیروهای انتظامی حفاظت می شود و در صورت کمبود نیرو از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج نیز کمک گرفته خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.