خانه » پیشنهاد سردبیر » این هفته “وقایع استان” معیارهای ازدواج را از دید جوانان اراکی بررسی می کند/ازدواج کیمیاست

این هفته “وقایع استان” معیارهای ازدواج را از دید جوانان اراکی بررسی می کند/ازدواج کیمیاست

شنبه ۱۰ مهر ۹۵ شماره ۴۲۹

وقایع استان- روشنک مشتاق
“ان شاا… عروسیت” این عبارتی است که همه ما از بچگی بارها و بارها از زبان بزرگترهایمان شنیده ایم. عبارتی که با هر بار شنیدن آن صورتمان گل می انداخت، لبخندی بر لبانمان می نشست و در دلمان احساس شادی و هیجان می کردیم. هیجانی که چاشنی از خجالت با آن همراه بود و تلاش می کردیم دیگران از آن باخبر نشوند. همه ما در دوران کودکی خود را در لباس عروس و داماد تصور کردیم اما چه شده امروز که کودکان ما بزرگ شده اند و به سن ازدواج رسیده اند از زیر بار مسئولیت فرار می کنند و ترجیح می دهند که ازدواجشان را به بهانه های موجه و غیرموجه به تاخیر بیاندازند. امروزه سن ازدواج افزایش یافته است و یکی از مهم ترین دلایل این پدیده تغییر معیارهای افراد و افزایش سطح توقعات جوانان است. بیشتر جوانانی که ازدواج آنان به تاخیر افتاده ازدواج را معجزه ای می دانند که از طریق آن همه زندگی اشان قرار است زیر و رو شود به شکلی که سطح توقعشان بالا می رود و به سختی تن به ازدواج می دهند.
طبق آخرین آمار از دستگاه قضا برای استان مرکزی، از آغاز سال ۹۵ تا مرداد ماه، ۳ هزار و ۸۰۰ ازدواج در سطح استان صورت گرفته که تاکنون از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ مورد آن منجر به طلاق شده است. اطلاعات ثبت احوال نشان می دهد که روند میانگین سن ازدواج برای مردان و زنان استان مرکزی درحال افزایش است و میانگین سن ازدواج در سال ۹۴ برای مردان ۲۹٫۶ سال و برای زنان ۲۳٫۹ سال است. همچنین بیشترین ازدواج در گروه سنی ۲۵_۲۹ سال برای مردان و ۲۰ تا ۲۴ سال برای زنان رخ داده است.
این هفته روزنامه “وقایع استان” با ۴۰ جوان شهر اراک که ۲۰ نفر از آنان زن و ۲۰ نفر مرد بودند، درباره معیارهای ازدواج گفت و گو می کند.نتایج این گفت و گو نشان می دهد که مهم ترین معیار ازدواج در بین دخترانی که در این گفت و گو شرکت کردند و در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بودند، اعتقادات مذهبی و درآمد همسر و مهم ترین معیار ازدواج در بین پسرانی که در این گفت و گو شرکت کردند و در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بودند، زیبایی و تحصیلات بود.
حسین ۲۷ ساله، ازدواج نکرده و تا ده سال آینده هم خیال ازدواج ندارد، او می گوید:” شرایطش را ندارم. ” او می گوید:” زمانی شرایط ازدواج پیدا می کنم و تن به ازدواج می دهم که خانه بگیرم و پس انداز داشته باشم. با دست خالی که به من زن نمی دهند. دختری هم که قرار است ازدواج کند بالاخره حداقل امکانات را احتیاج دارد. به نظر من وقتی شرایط مهیا نیست بهتر است که ازدواج صورت نگیرد، همه که نباید ازدواج کنند.”
مهرداد ۳۰ ساله می گوید:” هنوز نتوانسته ام فردی که مناسب من و خانواده ام باشد را پیدا کنم اما من واقعا دوست دارم ازدواج کنم و برخلاف خیلی از دوستانم که قید ازدواج را زده اند و به ازدواج فکر نمی کنند به این موضوع فکر می کنم و حتما تا چند سال آینده ازدواج می کنم. به نظرم با ازدواج انسان کامل می شود و سر و سامان می گیرد.”
مهم ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه مردانی که در گفت و گو شرکت کردند عبارتند از:

معیار ازدواج درصد
تحصیلات ۳۲
درآمد و شغل ۸
خانواده ۸
اعتقادات مذهبی ۱۲
زیبایی ظاهری ۳۰
موارد دیگر ۱۰

از نظر مردانی که در گفت و گو شرکت کردند تحصیلات، زیبایی ظاهری و اعتقادات مذهبی جز مهم ترین معیارهای انتخاب همسر بوده است.
مهسا ۲۵ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد است؛ او می گوید:” به نظر من مهم ترین ملاک ازدواج شغل همسرم است. برای من که خیلی زود است که به ازدواج فکر کنم ، شاید بعد از اینکه درسم تمام شد و شغل مناسبی پیدا کردم، ازدواج کنم. به نظر من بهترین سن برای ازدواج برای دختران بین ۳۰ تا ۳۵ سالگی است.”
فرزانه ۳۵ساله می گوید:” وقتی دانشجو بودم خیلی خواستگار داشتم اما ازدواج نکردم و در این سن وسواس تر شده ام و نمی توانم مرد ایده آل زندگی ام را پیدا کنم. به نظرم بهترین سن ازدواج برای زنان ۲۴ تا ۳۰ سالگی است. در این سن دختران هم پخته هستند و هم وسواس کمتری دارند. بعد از این سن ازدواج دشوار می شود.”

معیار ازدواج درصد
تحصیلات ۱۰
درآمد و شغل ۳۰
خانواده ۱۵
اعتقادات مذهبی ۲۵
زیبایی ظاهری ۱۵
موارد دیگر ۵

از نظر زنانی که در گفت و گو شرکت کردند درآمد و شغل، اعتقادات مذهبی، زیبایی و خانواده جز مهم ترین معیارهای انتخاب همسر بوده است.
از نظر مردان مهم ترین دلیل برای به تعویق انداختن ازدواج نداشتن شغل و درآمد مناسب بود، به عبارتی بیکاری یکی از مهم ترین موانع ازدواج از نظر مردان است. از نظر مردان هزینه های بالای تشکیل زندگی مشترک مثل مراسم ازدواج، خریدها و چشم و همچشمی که امروزه در بین جوانان به ویژه دختران رواج یافته موجب می شود که پسرها کمتر به ازدواج تن دهند.

دلایل تعویق ازدواج از دید مردان
ادامه تحصیل ۸درصد
نداشتن شغل و درآمد مناسب ۴۰درصد
نداشتن امکانات(خانه، ماشین و…) ۳۰درصد
پیدا نکردن شریک زندگی ۲۰درصد
دلایل دیگر(هزینه بالای مراسم ازدواج و…) ۲درصد

از نظر زنان مهم ترین دلیل برای به تعویق انداختن ازدواج، ادامه تحصیل است. رفتن به دانشگاه و تحصیلات عالی سبب شده است که بسیاری از زنان ازدواج خود را تا تمام کردن تحصیلاتشان به عقب بیاندازند، آنها معتقدند که با افزایش سطح سواد خود می توانند ازدواج موفق تری داشته باشند و فرزندان بهتری تربیت کنند. البته زنان پیدا نکردن شریک زندگی را نیز یکی از مهم ترین دلایل عنوان کردند. زنان سنت های دست و پاگیر مثل جهیزیه های مفصل و یا این عقاید که تا دختر بزرگ ازدواج نکرده است دختر کوچک حق ازدواج ندارد را جز دلایلی ذکر کردند که می تواند ازدواج را به تعویق بیاندازد.

دلایل تعویق ازدواج از دید مردان
ادامه تحصیل ۴۰درصد
نداشتن شغل و درآمد مناسب ۱۰درصد
نداشتن امکانات(خانه، ماشین و…) ۱۰درصد
پیدا نکردن شریک زندگی ۳۳درصد
دلایل دیگر(هزینه بالای مراسم ازدواج و…) ۷درصد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.