خانه » پیشنهاد سردبیر » اولین فشن شوی معلولان در ایران برگزار شد/فراتر از مرزهای تنت…

اولین فشن شوی معلولان در ایران برگزار شد/فراتر از مرزهای تنت…

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶   شماره ۸۰۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

برای همه ما معلولیت مفهومی عام دارد و تصویر ذهنی مان از آن اغلب فردی است که ناتوانی ظاهری دارد. معلولیت در جامعه ما و نگاه به آن از روی ترحم است. ما آن ها را موجوداتی می بینیم نیازمند و فکر می کنیم آن ها نه می توانند کارهایی که ما می کنیم را انجام دهند و تصورمان این است که آن ها احتمالا لذتی را که ما از زندگی می بریم را نمی برند و یا نخواهند برد؛ اما این تصور همیشه درست نیست. بدون شک با وجود بسیاری از مشکلات و نبود امکانات در جامعه ما حتی زندگی برای افراد سالم و غیر معلول در جامعه ما سخت است چه برسد به افراد معلول که علاوه بر نگاه های منفی در جامعه از کمبودهای بسیاری رنج می برند. نبود فضاهای مناسب سازی شده بیمه، شغل و اجرایی نشدن قانون جامع حمایت از معلولین… از چالش های پیش رویشان معلولین بوده است. بی توجهی به معلولین در کشور ما به حدی است که حتی در سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵ آن ها نیز نادیده گرفته شدند؛ اما در دل تمام نا امیدی ها و کمبودها گاه اتفاق هایی در گوشه و کنار این کشور می افتد که می تواند بخش روشن تمام این تاریکی ها باشد و نقطه مقابل تمام نگرش توام با ناتوانی نسبت به معلولین.
در هفته گذشته یک رویداد متفاوت در این حوزه روی داده است اتفاقی در راستای توانبخشی و توجه به ظرفیت های معلولین و بخش های پنهان وجودی آنها. برگزاری یک فشن شو در تهران که مدل های آن همه شان معلول بودند و برخی حتی با ویلچرهایشان در این نمایش مد حضور داشتند و تعریف فشن شو را به هم ریختند.
وقتی صحبت از دنیای مد و فشن می شود آنچه در ذهن ما نقش می بندد مدل هایی است زیبا با قدهای بلند و اندام های معیار و یا در اصطلاح صنعت مد مانکن هایی که آخرین طرح های یک برند را بر تن کرده اند. فشن شو فرصتی برای یک طراح است تا با استفاده از مدل های زنده طرح های خود را ارائه دهد؛ برنامه یاد شده توسط برند معتبر «محبوب» برگزار شد و در آن به ارائه لباس هایی پرداخته شد که به طور خاص برای معلولین با توجه به محدودیت های جسمی شان طراحی شده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبر آنلاین این برای نخستین بار بود که ۳۴ مدل مرد و زن معلول روی سن می‌رفتند تا مدلینگ معلولان که حالا یک اتفاق رایج در همه دنیاست، در ایران هم جا باز کند.
این مدل‌ها که بیشترشان از ضایعه نخاعی رنج می‌بردند، البته نه برای یک نمایش صرفاً ظاهری که برای تبلیغ لباس‌هایی راه می‌رفتند که پیش از این سختی‌های زیادی را به جامعه معلولان تحمیل کرده بود. برخی معلولان بویژه آنها که به ناچار از ویلچر استفاده می‌کردند، شکایت زیادی از مدل لباس‌هایی داشتند که برایشان محدودیت‌های زیادی به وجود آورده بود.
اما در این مراسم، لباس‌هایی تبلیغ می‌شدند که نه تنها جنسشان نخی بوده و برای معلولان بهترین نوع الیاف محسوب می‌شود که متناسب با مشکل جسمی هر معلول طراحی شده و فعالیت‌های روزمره را برای او راحت‌تر می‌کند!
مدلینگ معلولان البته استانداردهای متفاوتی با مدلینگ جهانی دارد و افراد براساس قد و وزن و ظاهر سنجیده نمی‌شوند! تنها فاکتور انتخاب مدل‌های معلول، علاقه شخصی آنها به کار مدلینگ است. هم‌اکنون بیش از ۵۰ نوع لباس برای ۱۴ نوع بیماری که باعث انواع معلولیت‌ها می‌شود، طراحی شده است.
محبوبه رحیمیان، خیر کارآفرین، بعد از ۵ سال تحقیق و مطالعه در زمینه لباس معلولان بالاخره توانست بعد از محدودیت‌های بسیار، نخستین مراسم مدلینگ معلولان را در تهران برگزار کند. او که ۱۹ سال است به‌عنوان کارآفرین در حوزه معلولان فعالیت می‌کند. تاکنون بیش از ۵۰ نوع لباس برای ۱۴ نوع بیماری طراحی کرده است. او انگیزه اصلی از برگزاری چنین رویداد فرهنگی را نبود لباس‌های مناسب برای معلولان اعلام می‌کند، چراکه او معتقد است به علت خلا همین موضوع ساده، بسیاری از معلولان حتی در حرکت کردن ساده با ویلچر هم دچار مشکل می‌شدند و لباس هایشان به چرخ‌ها گیر کرده و براحتی پاره می‌شد. او معتقد است که همین موضوع بار سنگین مالی به معلولان وارد می‌کرد. از طرفی برخی معلولان هم دچار حساسیت لامسه بودند و به خاطر ضعف جسمی بدن‌شان نمی‌توانستند وزن لباس را تحمل کنند و به همین علت ترجیح می‌دادند در خانه مانده و بار سنگین پارچه‌ها را تحمل نکنند.»
او همچنین به طراحی لباس دختران معلول اشاره کرده و در این باره این‌طور توضیح می‌دهد: «در طراحی لباس دختران، پشت لباس‌ها و آستین‌ها به شکلی طراحی شده که آنها بتوانند براحتی دست هایشان را بیرون آورده و چرخ‌های ویلچر را تکان دهند. حتی به برخی لباس‌ها، کیف‌هایی ویژه دوخته شده که به بدنشان فشار مضاعفی وارد نکند، چراکه تعداد زیادی از این افراد، مشکلات ستون فقرات دارند و بدن هایشان دفرمه شده است. متأسفانه لباس‌های معمولی، نواقص جسمی آنها را برجسته‌تر می‌کند.» جالب اینکه رحیمیان می‌گوید، پیش از دوخت هر لباس برای معلولان، از آنها انتظارات‌شان را می‌پرسد تا مطابق با نیازهایشان کار طراحی انجام شود. جالب اینکه تعداد زیادی از معلولان با طراحی‌های جدید، پایشان به خیابان‌ها و مراکز خرید باز شده است.
به‌گفته وی، طراحی لباس‌ها برای معلولان، محدودیت سنی ندارد و از کودک ۲ تا ۵۰ ساله می‌توانند از این لباس‌ها متناسب با فیزیکشان استفاده کنند. رحیمیان با اشاره به اینکه معلولان نمی‌خواهند به آنها نگاه ترحم‌آمیز شود، می‌گوید: «تعداد زیادی از آنها به‌خاطر طراحی بد لباس هایشان و اینکه این لباس‌ها برای افراد سالم دوخته شده‌اند، نمی‌توانستند چند بار در روز به سرویس بهداشتی بروند، اما شلوارهایی طراحی شده که حتی معلول بدون پیاده شدن از خودرو می‌تواند، مشکلش را حل کند.»
«قرینه نبودن بدن معلولان کار را برای طراحان سخت‌تر کرده است.» رحیمیان با اشاره به این موضوع، تأکید می‌کند که در طراحی لباس‌های ویژه معلولان، این مسئله بشدت مورد توجه قرار گرفته است.
«آزاده چغا»، مدل معلول ۳۴ساله‌ای است که به طور مادرزادی دچار فلج عضلات است، اما این ضعف جسمانی مانع حضور او در جامعه نشده و او حالا به‌طور جدی در عرصه مدلینگ فعالیت می‌کند. آزاده که از راه‌اندازی مدلینگ معلولان در ایران بسیار استقبال کرده است، تنها آرزویش ورود برندهای برتر کشور در این حوزه است. او درباره اینکه چطور به‌عنوان مدل به این مراسم راه یافته، می‌گوید: «من در اینستاگرام، زیر یک عکس که تصویر معلولی را نشان می‌داد، آرزو کردم که کاش مدلینگ به ایران هم بیاید، جالب اینکه کمی بعد با من تماس گرفتند و خواستند که به‌عنوان یک مدل در این مراسم شرکت کنم.این شوی لباس بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و کاربران بسیاری به انتشار تصاویر آن پرداختند. کاربران از از این ایده استقبال کرده و از این طراح به علت اینکه موجب خرسندی این معلولین را فراهم کرده است تشکر کرده اند. همچنین امید به حمایت مسئولین در جهت تولید انبوه این لباسها را دارند تا همه معلولین کشور بتوانند از لباس مناسب شرایط خود استفاده کنند.
کی از کاربران در این مورد گفته است:« عجب ایده جالبی. دیدن این شو آدمی را مبهوت میکنه».
فرد دیگری گفته است:« وای چقدر جالب. چقدر زیبا . بی نظیره».
دیگری گفت:« درود بر تمام شما عزیزان خدا قوت خسته نباشین امیدوارم همیشه اینگونه برنامه‌ها ادامه داشته باشه در تمامی سرزمین مادری دمتون گرم».
یکی دیگر از کاربران اینطور نوشته است:« خیلی عالی بود و امیدوارم ترویج پیدا کنه».
کاربران دیگر نوشته‌اند:« دیدن عکس‌های مدل شدن معلولان چه حس خوبی داره.. آفرین به برگزار کننده‌اش.. و احسنت به معلولین عزیزی که در پس معلولیت قایم نمیشن»، «شاهد اقدامی کاملا مردم پسندانه بودیم»، «باید دست کسی که باعث این اتفاق شد رو بوسید»، « این زیبا‌ترین فشن شویی است که دیدم . انسانیت زیباست»، «امیدوارم مسئولان از این اتفاق حمایت کنند تا همه معلولین کشور بتوانند از لباس مناسب شرایط خودشون استفاده کنند»، «وجود همچین فشن شویی باعث افتخاره»، «والا من یکی بهشون غبطه می‌خورم. بنازم به این همه عزم و اراده».
البته همانطور که گفته شد مسئله مدلینگ معلولین مسئله جا افتاده ای در دنیای مد است و در بیشتر کشورها مدل های معلول وجود دارند. مثلا برخی برندهای معروف در دنیا هستند و حتی برخی از کمپانی ها که به طور خاص تنها بــا معلولین کار می کنند بعنوان نمونه به تازگی کمپینی با عنوان «برچسب ها برای پوشاک هستند» توسط برند ریور آیلند در سی امین سالروز تاسیس خود به اجرا گذاشته و برای نمایش کالکشن جدید خود و اجرای این کمپین از کودکان معلول به عنوان مدل استفاده کرده است. این کودکان ۳ تا ۱۰ ساله به دنیا نشان داده اند که وضعیت شان هرگز آن ها را از لذت بردن از زندگی متوقف نکرده است. این ۶ کودک نتوانسته اند هیجان خود را در مقابل دوربین مخفی کنند و والدینشان بیشتر از همیشه به آن ها افتخــار می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.